/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
XP og vista på samme net?
Fra : Ysseven
Vist : 578 gange
300 point
Dato : 21-02-09 13:35

Hej derude!

Jeg sidder stadig med min gamle bærbare Medion med XP, og manden med sin nye HP med Vista.

Vi kører på trådløst net med D-link Dir-635, og blev af deres support instrueret i at opsætte den med WPA-nøgle (WPA2). Førhen havde vi ganske enkelt kun givet adgang til vores respektive MAC-adresser, og det gik fint. Det kører dog som sådan ganske hæderligt, meeeeen....

Det sker i tide og utide, at jeg bliver hægtet af nettet, og skal så bekræfte nøgle o.s.v. - og det er drøn-irriterende.

Jeg fandt så ud af, at hvis nettet var sat til "usynligt", så sker det stort set ikke, om overhovedet. Men så kan min mands PC'er ikke komme på nettet, fordi den heller ikke kan se det - selvom navnet er angivet specifikt.

Er der forslag derude til hvad jeg kan gøre, så vi begge kan komme på, selvom nettet ikke synligt?

På forhånd tak.

;)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-09 13:54

Hvis mandens pc er koblet på nettet så bare gem det netværksted så vil den da i fremtiden automatisk logge på når den bliver tændt. Så er det nemlig ligegyldig om det er synlig eller ej. Det er endog meget sikrere hvis det er usynligt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-09 13:56

Men måske i skal lave en reset af opsærningen i routeren og starte helt forfra igen.

For hvad med signalstyrken den er ok eller hvad.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-09 13:57

Og der er ingen problemer i at have Vista og Xp på samme router/net

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-02-09 14:05

Tak for svar!

Signalstyrken fejler skam ikke noget, når vi er på. Men hans Vista kan altså ikke komme på, når routeren en er sat til usynlig. Men så snart det er ændret til synlig, så kan den godt....!?

overvejer seriøs at sætte den til kun at give adgang til MAC-adresser igen, fjerne nøglen, være usynlig - og prøve igen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-09 14:09

Men jeg forstår ikke hvorfor den hopper af når den bliver usynlig. Hvis den er logget på når den er synlig skulle der ikke være problemer i det.

Men jeg mener det er en dårlig ide at fjerne WPA2 nøglen. Jeg ville beholde den og lave den MAC filtrering og så bare lade SSID være synlig. Du kan evt ændre navnet til noget der ikke lige idenditicerer at det er jer og at den ikke lige hedder D-Link

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-02-09 14:14

Navnet siger navnet absolut intet om hverken om os eller D-link...

Og jeg forstår det heller ikke, det med det usynlige. Det er jo derfor, at jeg spørger... Men det ER altså bare sådan.

Måske er der andre forslag derude?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 14:27

Vista computeren skal indstilles til at logge på nettet, selv om det er usynlig, sandsynligvis der at problemet starter, den (Vista) er ikke indstillet til at logge på usynlige netværk

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-02-09 14:31

Citat
Vista computeren skal indstilles til at logge på nettet, selv om det er usynlig, sandsynligvis der at problemet starter, den (Vista) er ikke indstillet til at logge på usynlige netværk

Se, dét giver mening...!!!

Men hvordan gør jeg så det..???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 14:36

Er det Windows der administrer netværket ? Så er det der i skal ændre, Kontrolpanel - Netværks forbindelser og så videre) men mange computere har et andet program til at administre det trådløse netkort (se nede ved uret)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-02-09 14:44

Hmmm...

jeg plejer at indstille ting via D-link. Men det er måske ikke det du mener?

Hvis jeg kigger på egenskaber for netværk og den trådløse forbindelse, så er et Microsoft-netværk.

Giver det mening?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 21-02-09 14:49

Jo lidt mening, men det ER ALTSÅ computeren der har problemer med at logge på, så mon ikke i skal indstille der, i routeren kan i indstille om netværket skal være synlig eller ikke, og meget andet.
Men ikke om computeren skal kunne logge på usynlige net

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 14:51

Kandu pause - jeg håber i finder ud af det, men vil lige se indenfor, næste gang jeg tænder computeren

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-09 14:51

Citat
Hvis mandens pc er koblet på nettet så bare gem det netværksted så vil den da i fremtiden automatisk logge på når den bliver tændt. Så er det nemlig ligegyldig om det er synlig eller ej

Det var vel også det jeg var inde på tidligere

Det letteste er at slette den forbindelse der er på din mands pc. Lave en ny opsætning af routeren. Efterfølgende skal du bare ned ved uret ved de to netværksskærme, klikke en gang på dem, vælge logge på et netværk. Find jeres netværk log på med koden og gem det netværk som Hjemme (hvis det vel og mærke er det). Nu skal det i fremtiden gerne foregå automatisk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-09 14:54

Måske kan du under Egenskaber for dit trådløse netkort, finde en indstilling der kan gøre noget med Usynlig netkort. Disse indstillinger er nemlig forskellige fra netkort til netkort og er derfor ikke lige lette at guide i, hvis man ikke lige sidder foran skærmen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 14:57

Nemlig Fijala, men det er ikke helt sikker at indstillingen skal laves ved de to skærme, der kan være et andet program med netkortet som har overtaget, men det ses nede ved uret om der er et andet ikon

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-09 15:03

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 21-02-09 15:33

Tak for svaret o.v.n..

Nu har jeg været på vista-pc'en og kigge - og har fundet et sted, hvor jeg kunne sætte et flueben... (kan bare ikke huske hvor eller hvad. LOOL)

Og det ser 7-9-13 ud til at virke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 23:57

Citat
kan bare ikke huske hvor eller hvad. LOOL
bare det virker så yt med hvordan tak for pointene