/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Aflivning af kært PC-dyr??
Fra : Birgitta
Vist : 2308 gange
250 point
Dato : 21-02-09 13:07

Min dejlige amitec-compus er i den sidste tid blevet tiltagende træt og sløv. Og visse programmer er begyndt at svigte...
Pusen er er beskyttet med BullGuard som ikke mener der er noget galt.
Jeg har ryddet op, fjernet cookies og defragmenteret osvosv... Uden at det har hjulpet.

Så er det, jeg gætter, at hvis der ikke er tale om en virus, så kunne dyret bare være gammel og træt..
Kunne det tænkes at den kvikker op, hvis den får lidt mere ram? Hvis det kan lade sig gøre?
Lige nu har den 2x512MB DDR ram..

Compusen er 4½ år gammel, så den ER en gammel pige efterhånden.. Men hun har altid været meget driftsikker, hvad jeg værdsætter enormt, da jeg tidligere HAR prøvet at stå med tilbudscomputere og arvede computere, der hele tiden fik ondt et eller andet sted..

Det er en lille sag, der dengang i 2004 kostede lige over 15.000 kr, så jeg vil helst beholde hende, først og fremmest fordi jeg ikke kan gennemskue, OM jeg får samme/mere kvalitet hvis jeg køber nyt. --Men også fordi jeg vil være ked af at skulle købe og geninstallere nye programmer f.eks. til kontor og billedbehandling.. (og man kan vel heller ikke være helt sikker på, at gammel skanner/printer virker til en ny pc.. )

HVIS jeg skal iværksætte livredning, så ville jeg meget gerne have gode råd til at finde en dygtig, pålidelig og ikke alt for dyr PC-doktor, der kan foretage de rent fysiske foranstaltninger på pigen for mig.. Jeg ville slet ikke selv turde stå med armene begravet i hendes skrøbelige indvolde.. (Jeg bor i Ballerup)

HVIS det er bedst at lade hende få fred, så mangler jeg gode råd til, hvad jeg skal købe for at få en god ny driftsikker PC.. Som kan fortsætte med at være driftsikker, --også om en række år..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-02-09 13:26

Åh jammen stakkels jer

Det sker jo at en pc bliver langsom, men det har som regel en årsag.
Samler du alt for mange billeder og film af hunden fx så kan det hjælpe at rydde lidt op og gemme på andre medier. Hvis du er typen der lægger alt på skrivebordet i mapper, så bliver den også langsom.

Dette program er hvad arlet har anbefalet http://www.ccleaner.com/
og det bruger jeg fra tid til anden. Det kræver selvfølgelig lidt at sætte sig ind i.

Måske skal din pc defragmenteres - prøv at analysere:
Start-Alle programmer - systemværktøjer - diskdefragmentering (kender desværre ikke vista, men det er jo nok ikke det du har).

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-02-09 13:27

Undskyld - du har defrag og ryddet op... prøv ccleaner og bær over med mig!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-09 13:40

Du kunne jo formatere og starte forfra....

Programmerne har du vel (men husk backup af data)

1 Mb ram er IKKE meget i vore dage - de er så billige idag at 2 x 1 Mb ville gøre meget til billige penge - så det var måske en ide at prøve først....

At maskinen er 4 år betyder sådan set intet hvis du ellers er tilfreds...

ALLE maskiner bliver langsommere med tiden uanset hvor meget du "rydder op"

Der hjælper KUN en NYFORMATERING....

Så kom lige med HVAD du har til en eventuelt sådant brug (styresystemer - driverCDer osv.)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 13:45

Min gamle (første) computer lever videre endnu, den er fra år 2000 og var født med Windows 98, jeg har købt og installeret Windows XP, ved at højre klikke på Denne computer får jeg følgende oplysniger: 697 MHz og 512 MB RAM, gennem årene har den tjent mig trofast og lever sikkert mange år endnu, den har kørt med Bullguard men den blev for tung til den gamle maskine, nu har jeg Online Armor firewall og AntiVir antivirus program, dey med de kære RAM er stærkt overvurderet som en universal løsning på næsten alle computer problemer, men selvfølgelig, hvis du har mindre ned jeg har så kan du vinde en hel ved at købe lidt mere hukommelse til den gamle dame.
Og du har ret, hvis du køber en ny (Vista) computer, så virker dit gamle grej sikkert ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 13:51

Jeg tror ikke du vinder noget med en PC doktor og fysiske indgreb, som Refi foreslår så får du mere ud af at formatere og geninstallere Windows, computeren vil føles som ny igen og så skal du lige overveje om Bullguard skal være dit beskyttelses program fremover, den tager virkelig mange af en gaammel computers kræfter (siger en som har en ubenyttet Bullguard licens 1 år frem)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-02-09 13:52

Hej Birgitta.
Lad mig sige det med det samme, - jeg kan overhoved ikke hjælpe dig, - men jeg kan til gengældt sige; jeg føler med dig og din trofaste pc-pige. Jeg er nemlig i nogenlunde samme sitauation som dig. Min gamle bærbare pc er 6½ år har klaret sig tilfredsstillende indtil for et år siden. Da blev hun i perioder meget længe om at udføre et simpelt stykke, hvorefter jeg fik rettet lidt op på det hele, men nu er situatuionen om muligt endnu værre. Ekstra RAM har damen for længst fået, til gavn for alle parter, - men nu er den bare helt gal. Hn kan knap nok trække vejret.
Jeg skriver dette indlæg på hende nu, men det er måske den sidste "gravtale", for pludselig forsvinder teksten helt, så jeg må skrive om igen.
Hun vil ikke engang lade mig overføre vigtige filer og mapper til en ekstern enhed. - Sidstnævnte SKAL bare lykkes, så jeg prøver igen i morgen.
Jeg har for længst købt mig en ny bærbar, men det er med Vista, så den giver nye og andre problemer. Min printer, scanner og mange programmer er for gamle til hvad den nye dame kræver, - så nye investeringer er åbenbart nødvendige.
Som sagt; jeg føler med dig - og vil følge udviklingen - også i dit tilfælde.
Det kan jo være jeg lærer lidt.

MVH Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 13:58

Til både Akle og Birgitta: Formater harddisken og installer Windows XP igen, det vil føles som en hel ny computer, og bagefter skal i tage hensyn til de gamle maskiners kræfter, når i vælger speciel sikkerheds programmer, de bliver mere og mere krævende, men i kan få en udmærket beskyttelse, bare i ser efter de mindst krævende programmer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-09 14:09

Grunden til din/jeres komputere bliver langsommere med tiden - skyldes ene og alene at MERE og MERE bliver installeret (også selvom du sletter det igen ).....

Det vil ALTID gøre en maskine langsommere da mange ting starter op sammen med maskinen på den ene eller anden måde.....

Det har INTET med slidtage at gøre - den er reelt stadig ligeså hurtig som den var fra NY - DU har bare gjort den langsommere med tiden

Derudover kræver de fleste nyere programmer MERE maskinkraft end de gjorde for 4-5 år siden....

Og den udvikling vil desværre fortsætte (men nye maskiner bliver jo også kraftigere og kraftigere)

For 20 år siden var en 8bit maskine med 64 Mb ram MEGET hurtig

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 21-02-09 14:20

Jeg har sakset dette - og brugt det på en gammel la.....ngsom computer med mærkbar hjælp.

_____________

Hvis du er plaget af mange processor-threads (kan ses under Windows jobliste CTRL+ALT+DELETE, evt skal du trykke på jobliste...) kan du tjekke om hvilke programmer der bruger måske unødvendig processor-ydelse, og gør din computer langsom. Du kan kort sagt, se om threads'ne er nødvendige eller ej, hvilke programmer de tilhører, og der er beskrevet om man skal lade dem være, eller skille sig af med dem... Rigtig god side...

Det er sikkert mange der er nysgerrige efter hvor alle de processor-threads kommer fra, så derfor dette link: http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm

_______________

Mit windows køre skod langsomt hvad kan jeg gøre for at få den til at køre hurtiger ellers såden noget
Det der er problemet er at dit winxp starter en masse lort op som du ik ska bruge til noget :/
Tryk start -> kør
skriv: MSCONFIG
så går du ind i den menu der hedder start i MSCONFIG
så klikker du [ på deaktiver alle ] men slå MSNMSGR til igen
Genstart din computer
når du så er inde i windows igen trykker du på [ ALT + CTRL + DEÆETE ]
Klik jobliste -> ydeevne og se om den ikke kun burger ca 115 mbram

--------------------------------------------
Uanset om man har 32 eller 512 megabyte RAM, skal Windows 2000/XP have en swap-fil at arbejde med til midlertidige opgaver. Her har mange tidligere troet, at man satte pagefile.sys til en størrelse svarende til antal megabyte RAM x 2,5.

Bruges denne formel, vil en computer med 32 megabyte RAM skulle have en swap-fil på 80 megabyte, og en computer med 128 megabyte RAM skulle have en swap-fil på 320 megabyte. Ser man lidt logisk på eksemplet, er det klart, at computeren med lidt RAM har brug for mere virtuel hukommelse end maskinen med meget RAM.

Skal man optimere sin virtuelle hukommelse på den rigtige måde, skal man benytte System monitor til at overvåge systemets brug af pagefile.sys over en længere periode. Det har de fleste ikke tid eller lyst til, og der findes en lidt hurtigere fremgangsmåde.

Hurtig optimering af swap-fil:
Lad i første omgang Windows 2000/XP selv definere, hvor stor pagefile.sys skal være. Det er typisk en startstørrelse på antal megabyte RAM x 1,5. På et system med 128 megabyte RAM sættes pagefile.sys dermed til 192 megabyte.

Start nu de forskellige programmer, der normalt benyttes i løbet af en dag + et par stykker ekstra, såsom: Outlook, Notes-klient, browser, Word, Excel, PowerPoint, Access, 7-kabale og tegneprogram – og hent om muligt data ind i de respektive programmer. Dette giver en indikation af, hvor meget hukommelse ens system benytter.

Start herefter Windows Jobliste med tasterne Ctrl+Shift+Esc, og vælg fanebladet Ydeevne. Nederst til venstre findes punktet Allokeret hukommelse – aflæs her værdien, som står angivet ud for Top.

Denne Top-værdi skal nu sættes som Størrelse ved start, og den tidligere værdi på RAM x 1,5 sættes som Maksimal størrelse i defineringen af virtuel hukommelse.

Dette gøres under Start > Indstillinger > Kontrolpanel > System. Her vælges fanebladet Avanceret og knappen Indstillinger for ydeevne. Under punktet Virtuel hukommelse klikker man på Skift og indtaster de nye værdier.

Vil man have yderligere hastighed, placerer man pagefile.sys på en fysisk anden disk end den, hvor operativsystemet er placeret. Det skal være et drev på en fysisk anden disk – og ikke blot et logisk drev på samme disk.

I forbindelse med flytning af swap-filen, skal Windows 2000/XP have en lille swap-fil på system-drevet på minimum to megabyte. Findes denne ikke, kan systemet i værste fald ikke starte, hvis den anden disk med pagefile.sys fjernes eller bliver defekt.

Genstart maskinen for at sætte de nye værdier i kraft.

-------------------------------------------

Håber dette kan jlæpe dig og andre

ANUARAK

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 21-02-09 14:24

PA glemte at skrive at HVIS man deaktiverer all processer i start lukker man også ned for antivirus -- dette kan afjælpes vis man kører msconfig igen og aktiverer -- man kan altid frotryde sine deaktiveringer -- anuarak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 14:32

Opskriften lød også temmelig voldsom i mine ører anuarak hvorfor så ikke sætte antivirus og eventuel firewall til at starte op, første gang man er i msconfig og så den med sidefilen, den er ofte overset, og giver mere end at sætte ekstra RAM i, hvis der er nok i forvejen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-09 14:43

2 x 512 mb ram er rigeligt til XP hvis man ikke spiller eller laver tung videoredigering.

Min 4 år gamle med 512 mb hakkede lidt i streaming, det hjalp da jeg opgraderede, samtidig købte jeg en ny hurtigere harddisk og brugte den gamle til sidefilen ganske som anuarak har beskrevet

Til akle: Hvis Du kan få harddisken sat over i en anden maskine som slave, en god vens f.eks, kan vigtige filer pilles ud og føres tilbage senere.

Generelt: Formater lortet hvis den bliver for sløv hvis man ikke lige kan mindes hvad man har gjort eller installeret som gjorde den mere sløv, og brug ikke alle mulige optimeringsprogrammer til at rette op på en 4 år gammel installation da de her víl gøre mere skade end gavn.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 14:54

Åååh... Jeg kører på lånt tid... Jeg har systemgendannet 14 dage bagud for overhovedet at kunne komme på nettet. Og både windows og BullGuard tigger om lov til at foretage opdateringer..... Så jeg tror, det er DET, der er galt. Der kommer hele tiden nye opdateringer, der fylder i bugen på den stakkels pige...
Jomfruane, jeg kørte cleaner... og så gik pc i stop inden jeg overhovedet var kommet på nettet igen.. --Der var ikke engang så meget at cleane, for jeg HAVDE jo været der.. Det var nok det ekstra program, der væltede læsset...

Refi JEG!!!!!!! skal ikke formattere nogetsomhelst!!! Det er det, man har PC-doktorere til!!
Og damen har altså 1 GB ram at gøre godt med... -men det var vel osse det, du mente. --Jeg kunne osse forestille mig, at en ram-fordobling måske kunne redde hende et års tid eller to endnu...

Men det kræver altså en PC-doktor!

Jeg HAR originalprogrammer, men jeg frygter for at skulle installere alt helt forfra igen, Og at få nettet til at virke og alt sådan noget. Det søde dyr har jo bare kørt og kørt hele mit net-liv..

o.v.n. --Hvis jeg skal blanke dyret af og starte forfra, så SKAL jeg alligevel have PC-doktor på. For jeg gør det ikke selv. Og så kunne det måske bedst betale sig at få puttet lidt ekstra ram i ved samme lejlighed.. Hvis hun KAN reddes, så SKAL hun osse reddes! Man bliver jo glad for så'rn en gammel sag...

akle: -jo, vi er måske i samme situation. Men din pige er jo ældre end min. Og min har endnu ikke fået livsforlængende procedurer.. Så det tyder jo på, at der kan være håb endnu..

REFI:jeg ved godt, at der ikke er tale om slitage, men om at de programmer, jeg bruger hele tiden bliver større og større. Selvfølgelig især dem, der opdateres hele tiden.

Anuarak: Dit indlæg er vel ment, men min kødcomputer er osse beskadiget, så det er det rene volapyk for mig at læse dit indlæg.

ALLE:
Det kunne lyde som om det ER doktoren, jeg skal have fat i.

HVEM? Kender I nogen, som man kan have tillid til? Som ikke bare kommer og gør tingene endnu værre? Og som ved hvad h*n laver? Altså her i nærheden..
Jeg betaler selvfølgelig hvad det koster, selv om jeg lige nu ikke har så meget ide om, hvor meget det vil koste. --Det er vel også afhængig af, hvor galt det står til..

Nu vil jeg trykke "send" -Med risiko for, at jeg ryger af nettet igen.. Og måske bliver nødt til at ringe til en eller anden avisannonce og få akuthjælp..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 15:02

Citat
ALLE:
Det kunne lyde som om det ER doktoren, jeg skal have fat i.
du kan da selv være doktor, det er da ikke noget at ulejlige en rigtig pc doktor med du kan få al den hjælp du ønsker, linje for linje om det skal være, og det er det eneste som virkelig vil gavne, det opdager du når det er overstået, jeg kan da sagtens anbefale en professionel, men sikkert ikke en du kan bruge, dem jeg kender bor her omkring (NordvestJylland)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 15:11

o.v.n. Jeg er hjerneskadet, og kan højest huske 5 ord af gangen. Det er helt umuligt for mig at gennemgå de processer der skal til for at rette op på damen..

Selv det, at installere nye programmer volder mig en hel del problemer, for ikke at tale om at slippe af med dem igen, hvis jeg alligevel ikke lige kunne bruge dem. Nok osse en del af mit dyrs problem.

Men når mit dyr ALLIGEVEL har funket så fint i over 4 år, --PÅ TRODS AF min mishandling, så er det værd at betale for en rap lille ansigtsløftning.

--Jeg kan godt se, at en professionel fra Nordvestjylland er uholdbar, men måske er der en af de andre gæve kanduer, der har forslag?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-09 15:23

Vedr PC-Doctor kender jeg personlig denne mand, der skal meeeeeget til før han giver op.

http://www.x-tern.dk/

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 16:09

Hej Birgitta

Har du lagt nogle nye programmer på din computer for nylig der gjorde at du mærkede at den blev ''langsom'' ?? Hvis ikke så tror jeg det er som de andre siger, at du bare trænger til at geninstallere din xp, og derved få renset op på din computer. Helt enig med refi at en computer ''sovser'' til efter man har kørt med i en periode. Hvis du ikke har rigtigt mod på at slette din nuværende hadddisk for at lægge nyt på, kan du købe en ny harddisk og gemme den gamle som extern harddisk.

Er det den eneste computer du har ?? Så kan jeg godt forestille mig, at hvis du ikke har gjort det før, virker det som store manøvrer at geninstallere, men hvis du har mulighed for at være på kandu med en anden maskine, er jeg sikker på at nogen kan hjælpe dig igennem. Det tager lidt tid, men ellers kører xp jo helt af sig selv. Men selvfølgelig kræver det at man vil springe ud i det. Men altså 4 1/2 år er ikke et problem for en computer, og jeg vil sige en computer med nogle år på bagen har vist at den er driftsikker, ikke al ny elektronik er uden fejl. Jeg sidder nu emd en gammel bærbar der har 500 mb ram og den er 10 år gammel og den kører som en drøm.

Hvis det er et stort problem kunne du spørge i computerforretningerne hvor du bor, om de ville være friske på at installere en ny harddisk og lægge din gamle xp på, og så f.eks. få sat din gamle harddisk over i en extern box, så har du masser af lagerplads. Sidst men ikke mindst, hvis du har en Ubuntu live cd, skulle det være muligt (Ubuntu live og nettet virker ikke helt efter hensigten hos mig) at komme på internettet selvom din harddisk midlertidigt er ude af drift. Men det er da noget du kan afprøve om det virker hos dig, hvis du har en brænder og et fungerende cd-drev.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-09 16:09

Citat
og kan højest huske 5 ord af gangen

Arghhhh

Du har vel en "bekendt" der ved blot "en lille smule"......

Det er altså ikke det store at starte forfra - det kører næsten af sig selv.....

Og installere programmer må du jo have gjort før - hvor kommer de ellers fra

Men jeg ville da som sagt tidligere også STARTE FORFRA....

Oprydning giver så lidt at det er spild af tid - særlig når ikke du er "stærk" i det....

Som sagt er der INGEN GRUND til at begrave en 4 år gammel komputer - kraften er der stadig (skjult)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-02-09 16:27

Anuarak, du skrev det her:

Citat
Det er sikkert mange der er nysgerrige efter hvor alle de processor-threads kommer fra, så derfor dette link: http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm

Tør man åbne/hente det der TUT-program...?

Jeg har jo noget af samme situation.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 21-02-09 17:23

Hvis jeg sad med den maskine, ville den allerede have været formateret og geninstalleret. Jeg går ud fra at den stadig kører på den samme gamle windows installation som da den var ny for 4 år siden! og så er der ikke noget at sige til at den er blevet sløv når der ligger 4 års gammel skidt og tynger den ned. Nej, se og få gemt alt hvad du gerne vil beholde, og formater skidtet og geninstaller windows, alt andet er halsløs gerning.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 21-02-09 17:25

Birgitta

Ja det er en større skrivelse jeg fik sat i gang -- jeg ville kun gøre midt bedst -- efter ejen erfaring med mange dages slid for at hjælpe en ven - så jeg ser ikke anden vej hårdt arbejde og en stor gang toldmodighed -- måske en "bisider" af en ven -- du skal selv gøre en indsats for at må dit mål.
jeg ønsker dig alt held og lykke

mhv anuarak

Ysseven

jeg har ikke haft nogen problemer med virus eller anden snavs fra denne side -- http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm
den er ment som en hjælp hvis man er "nysgerrig" og vil vide hvad hvert program bruges til og hvem (program) der bruger det -- meget lort bliver installeret uden det er nøvendigt til normal brug.

MHV anuarak

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 17:30

LuffeA: Jeg har kikket på den side --så godt jeg nu har kunnet, med handicappet computerdyr. Og ER det ikke lidt underligt, at man skal betale for et stykke arbejde længe inden det er udført?? Det kan jeg ikke mindes at have ude for før. Jeg har ikke netbank, og jeg ville da heller ikke være helt tryg ved at betale ud i den blå luft for et "anslået" stykke arbejde.....
Er DET mig, der er usædvanlig mistroisk??
---Jeg har fået ordnet gulv og lavet have og fået repareret min hund, men jeg har da aldrig betalt før arbejdet er blevet udført.
Men hvis jeg får mulighed for det, så vil jeg forsøge at finde andre netsider om samme emne, for at se, om det er det "normale" i den branche...

Line99: BullGuard og Windows lægger hele tiden nye opdateringer ind på computeren. Det er sandsynligvis dem, der fylder.

Og det ER den eneste computer, jeg har. Når den går ned, så er jeg alene om det. Derfor tør jeg ikke satse på at lave det med back-up fra kandu. Osse fordi jeg ikke er i stand til at huske, hvad jeg får fortalt. Jeg ville hele tiden være nødt til at printe jeres instrukser ud for ikke at miste dem. Og det kunne lynhurtigt blive til en række løsrevne sedler, som pludselig er mere vild- end vej-ledende.. Tro mig. Jeg VILLE helst selv..... Det er dage som i dag jeg bliver rigtig frustreret over min manglende hjernekapacitet...

Line, det er IKKE harddisk, jeg mangler. Det har jeg nok af, bl.a. osse et par externe. Det er rammen den måske er gal med..
Jeg ved ikke hvad en Ubunto Live cd er, og jeg orker ikke sætte mig ind i nye ting. Bare det, at holde pigen kørende på Nettet lige nu kræver alle mine ressourcer.. Jeg er hjerneskadet og kan IKKE lære nye ting.. Slet ikke når jeg er stresset... Og DET er jeg nu..

Refi: Næ. I MIN omgangskreds er det MIG, der er den "bekendte der ved blot en lille smule". Tænk lige på, at jeg er en gammel pensionistdame på 60 år. Min omgangskreds består ikke af smækre unge mennesker, der brænder efter at hjælpe mig med mit dyr. Jeg hjælper andre gamle pensionistdamer.. Men DE har ikke de samme problemer, for de tør dårligt at røre deres pc, og da slet ikke at skøjte ud på nettet... Jeg hjælper dem med de ting, der "pludselig bliver væk" på deres computere og med at få words til at makke ret, -og sådan noget...

Ang installering af programmer, så har jeg jo nok gjort det før. Jo. Men ét af gangen. Og det har voldt mig store problemer. Og der var et eller andet med nummer og kode i et eller andet program.. Jeg ANER ikke hvilket program, det var? Og KAN jeg installere igen? Der er vist en grænse for, hvor mange gange f.eks. Office kan installeres, er der ikke?
Og sidst men bestemt ikke allermindst: Min netforbindelse? Vil den bare fungere automatisk?? Hvor bliver mine mails af?? Jeg gemmer alt af betydning fordi jeg ikke kan huske...
Words-dokumenter og billeder har jeg på extern harddisk, så de er ikke noget problem...

Jeg er helt enig i at det skal gøres... Vi er bare ikke enige i, HVEM der skal gøre det...

Nå, nu er der vist kommet en masse svar, mens jeg har skrevet.

Jeg håber dyret virker lidt endnu...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 17:38

bruuno117: Jeg KAN ikke selv. Jeg er hjerneskadet.

Anuarak: De venner jeg har, har ikke forstand på computere.
Og så vil jeg altså MEGET hellere betale mig fra det. Jeg GØR jo en indsats for at få løst mine problemer. Men jeg kender altså min begrænsning!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-09 17:39

Citat
Og ER det ikke lidt underligt, at man skal betale for et stykke arbejde længe inden det er udført

Det er så IKKE et stykke arbejde, men et program....

Du betaler vel også slagteren INDEN du spiser bøffen

Men glem det - det er slet ikke det du har brug for.... det er en FORMATERING....

Citat
Næ. I MIN omgangskreds er det MIG, der er den "bekendte der ved blot en lille smule".

Så kan du også NEMT klare en nyinstallation...

Gem det der skal gemmes på en DVD eller en "pind"...

Find det frem der skal bruges

Har du en "resquecd" - kører alt automatisk...
Har du en XPcd skal du lige huske at dertil også hører en "aplikations cd"(drivere)...

Så er det bare at starte CDen og følge vejledningen på skærmen....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-02-09 17:45

Vi har i firmaet brugt Poul-Erik, som virkelig kan sit kram!

Jeg ved dog ikke, om han også hjælper private, men det er dog værd at spørge...

http://www.add-it.dk/dk/

Håber, at du finder den hjælp, som du skal bruge!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 17:59

Refi, --jeg kan kun gentage til jeg bliver øm i fingeren: Jeg KAN ikke selv! Jeg er hjerneskadet!
De ting, jeg hjælper andre med, er virkelig "begynderting", som at skifte størrelse på tekst eller udskrive et eller andet. Eller finde noget, der er forsvundet på "mystisk vis". En gang var det altså bare proceslinien, der havde gemt sig.. . En anden gang var det en bøtte billeder, der lige var røget i en forkert folder. osv. Ældre kvinder har virkelig berøringsangst overfor deres compuser.

Jeg ved godt, at det kan være svært for jer at forstå, for her på Kandu fungerer jeg jo helt normalt. Men f.eks. en telefon er ikke til megen nytte for mig, fordi jeg ikke kan huske ret meget mere end en sætning. Og bøger kan jeg ikke læse mere, fordi ordene forsvinder når jeg vender blad.

Refi, --jeg kan ikke se, hvad det er for et "program" jeg skal betale for?? Jeg har jo alt?

Jeg har fået lavet have for 25.000 kr og der var da ikke en sjæl, der ville se penge før fliserne var på plads?
ER det virkelig normalt i den branche, at jeg allerførst sætter et beløb ind på en ukendt persons konto. Og DEREFTER sætter han sig ud i bilen og kører hen og kikker på Dyret? Der er jo ingen materialeudgifter..

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 21-02-09 18:05

hmmm, har du ikke nogle børnebørn der lige kan komme forbi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 18:07

add-it har da i det mindste 8 dages betaling, som normalt ved serviceydelser..

Men det er jo noget højere priser.. Og måske ikke for private.. Måske kan det betale sig.. Og alligevel.. Hvis opgaven er så let, som alle siger, så må det være muligt at få en studerende eller en KVIK pensionist til at klare det for en tusse..

Hmmmmm.. Jeg tror jeg hviler mit hovede lidt..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-09 18:08

Citat
Jeg har fået lavet have for 25.000 kr og der var da ikke en sjæl, der ville se penge før fliserne var på plads?
ER det virkelig normalt i den branche, at jeg allerførst sætter et beløb ind på en ukendt persons konto. Og DEREFTER sætter han sig ud i bilen og kører hen og kikker på Dyret? Der er jo ingen materialeudgifter..

Jeg tror du blander nogen ting sammen

Men OK - er det SÅ galt fat som du beskriver - ja så er det jo fremmed hjælp der skal til....

Kig i lokalbogen for DIT område - der er garanteret en "mindre" komputerforretning eller "nørd" der tilbyder hjælp....

Det vil nok under alle omstændigheder være det billigste....

Er han/hun ikke for ublu burde det kunne klares for en tusse.....

Ellers finder du en "nørd" fra nærmeste "skole" - der er garanteret også en der gerne vil tjene lidt lommepenge (uden at snage i dine private ting)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 18:08

---mine børnebørn er 5-8 og 10 år...........................
Godtnok er de kvikke... mennøøh..

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 18:32

Birgitta - ja så er det jo svært når du er hjerneskadet, det gør mig ondt for dig.

Jeg er godt klar over at du ikke har brug for ny harddisk, men jeg tænkte, hvis du købte en ny harddisk (koster 300-500) til computeren, kunne det være at du kunne ''aftale'' med dem at de installerede den med din xp. Du ved, noget for noget. Hvis de siger nej, prøver du en anden butik. Fidusen er at du får ny harddisk (som er en sliddel) OG installation, som de helst skal gøre gratis for ellers kan du jo købe harddisken i en anden butik. Det er en smal sag for dem at gøre OG du har en ny harddisk. Det er jo på harddisken som man gemmer sit styresystem.

Har du kigget i den lokal-avis, der er ofte folk der tilbyder computer hjælp. Men ny computer, det er simpelthen helt hen i vejret.

Håber at du får løst dit problem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 18:50

--Ja... Men der ER ikke så mange PC-forretninger her omkring. De er lukket næsten allesammen.
Der er en enkelt Fona tilbage, men den er ikke særlig serviceminded. Merlin er lukket, og det er "min" Fona osse . Jeg har ikke bil, så det er heller ikke sådan liiiige at smutte forbi en forretning og forhandle..

Jeg har kikket i søndagsavisen, og der er et firma, der tilbyder hjælp..
Jeg prøver nok at ringe til dem i morgen.. I aften er jeg for træt..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-02-09 19:00

Undskyld at jeg ikke læser alt igennem, men hvis et program får læsset til at vælte er der altså ikke ledig nok plads på din pc.

Hvis du nu fx kigger dine dokumenter igennem og tjekker hvilke der fylder meget. Måske kigger lidt på tilføg/fjern programmer og ser hvor meget de enkelte fylder (og om du behøver dem).
Hvor stor en harddisk har du?
1gb ram er altså også det jeg har og det er ok selvom jeg tegner 3D.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 19:01

Ok Birgitta - det løber jo ingen vejne - kandu kører jo nok igen i morgen

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor (de rager jo heller ikke mig) men jeg kunne måske hjælpe dig med at søge lidt hvis jeg kendte området så hvil dig lidt - ingen stress

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 19:16

jomfruane, jeg ved ikke hvad problemet er... det ER der bare. Jeg har masser af fri harddisk. det er ikke der, problemet er...

Line, jeg bor i Ballerup. Det er såmænd ingen hemmelighed. Det står osse i første indlæg..

Hvis du kunne finde forslag er det osse godt. Den er UTROLIG langsom på nettet nu.. Og der kommer tit "siden kan ikke vises"..

Jeg HÅBER at kandu kører igen i morgen............................... osse på MIN computer..

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 20:16

Birgitta mon ikke det var en ide at tage en tur på Ballerup bibliotek ??

Se her hvad jeg fandt
de vil sikkert give en hånd med ??

(hiv siden helt ned i bunden så står der dette: )

Helt afskåret fra biblioteket ligger Ballerup Biblioteks nye IT-undervisningslokale, der har egen indgang. Her er 15 pc-stationer og en underviserplads, hvorfra underviserens skærm kan vises på stort lærred og på de15 arbejdsstationer. Biblioteket udbyder fra efteråret kurser i internet og pc samt emnesøgninger inden for slægtsforskning og forbrugerinformation. Mange af kurserne henvender sig til pensionister og efterlønnere, og på et af kurserne for absolut begyndere tager biblioteket det mystiske ud af pc'en ved at skrive: “Undervisningen foretages af ufarlige midaldrende bibliotekarer – der selv var begyndere en gang.”
http://www.danmarksbiblioteker.dk/Default.aspx?ID=1165

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-09 20:49

Jeg går ud fra at du har XP.
jeg prøver at hjælpe dig i morgen........................langsomt.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 20:54

Eyvind du er en helt

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 20:55

Du kan også smutte ned på Ballerup HTX og sætte en seddel op på deres opslagstavle hvor du søger hjælp til at geninstallere din xp

Ballerup HTX
Telegrafvej 9
Ballerup

Eller hæng en seddel op i den lokale Brugs / Kvickly etc. hvor du søge en kvik xxx eller pensionist der kan hjælpe

computersupport hjemme hos dig

Andersen computer support
telefon: 20 30 16 79
side 17 herfra: http://www.e-pages.dk/bgmonline_bb/164/
Hvis det går helt galt og computeren ikke vil køre mere, smider du bare din xp cd-skive i drevet og genstarter maskinen, så kører det bare helt (næsten) af sig selv. Du følger bare skiven og svarer på de spørgsmål den stiller.

Det er slet ikke så slemt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-09 21:28

Lige før lukketid:
Line..... Jeg kan gå på kurser............. Men jeg kan ikke lære noget.
Jeg er IKKE nybegynder. Jeg har haft denne dejlige computer med god internetforbindelse i 4½ år. Og flere irriterende computere med dårlig internet i mindst lige så lang tid forinden.
Men jeg har været hjerneskadet i over 10 år, og jeg kan kun lære ved at prøve de samme ting om og om igen. Mange gange. Og holde det ved lige. Hvis noget jeg har lært ikke bliver brugt i et par uger, så har jeg glemt alt om det. Og må begynde forfra.

Jeg bruger min computer meget. Jeg går meget på nettet. Og jeg rydder osse op og defragmenterer osv. Jeg er god til de ting jeg bruger næsten daglig.

Kurserne på Ballerup Bibliotek er for begyndere, der har brug for at lære at bruge forskellige programmer, som words, internet, billdeprogrammer, slægtsforskning osv. Der er ikke noget om, hvordan man skiller sin computer ad og sætter den sammen igen... så den overlever. Der er ikke noget om, hvordan man husker at flytte alt hvad man skal gemme, -- for derefter at blanke den af og geninstallere windows OG alle de programmer som man (jeg) ikke ret godt kan undvære.
OG jeg kan slet ikke lære i en klassesituation...

Jeg har ikke energien til at afsætte f.eks. en hel dag til 1) flytte ting, 2) formattere, 3) geninstallere Windows, 4) komme på Nettet. 5) Genindstallere de vigtigste programmer, Office og Ulead Photo plus og skanner og printer. Og sikkert osse andre ting..
For mig ville hver ting tage en dag. Med risiko for fejl. Jeg kan måske arbejde effektivt et par timer dagligt. SÅ er jeg altså osse TRÆT... Og jeg kan ikke undvære mit dyr så længe..

Eyvind, jeg har xp pro. RED mig

Line, jeg har noteret nummeret på computersupporten i Ballerupbladet. Hvis jeg ikke kan komme på nettet i morgen, så ringer jeg til dem. Tak for det.

Jeg hører først lige, hvad Eyvind vil foreslå.
Sov godt...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 22:06

Birgitta, med hensyn til biblioteket havde jeg tænkt, at hvis du snakkede lidt med dem kunne det være at du kunne få dem til at gøre det for dig - noget i den stil

På mit lokale bib er der også folk der er til at snakke med - de har hjulpet mig tidligere -

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 22:13

Hivs du ringer til computersupporten fra Ballerupbladet så aftal lige en pris på forhånd så du ikke får for store overraskelser

Fidusen ved at købe en NY harddisk er at du ikke behøver at ''backuppe'' alt lige nu og her, men kan hente det fra din gamle harddisk lidt efter lidt

Nu vil jeg også ....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 23:51

Her er da flere som gerne vil hjælpe dig, og gøre det linje for linje, lige til at printe ud og have det ene øje på når DU SELV formaterer og SELV geninstallerer Winows XP og programmer.
For ikke at gøre forvirringen komplet, så udvælg en af os til hjælpe dig videre og bed os andre om at holde bøtte til operationen er vel overstået, med en printet udførlig instruktion så kan du altså godt selv husk det er ikke meneskets lod at give op, og din computer kan køre mange år endnu, ingen tvivl om det. God weekend herfra

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-09 09:55

o.v.n.Jeg beder IKKE om hjælp til at gøre tingene selv.

Jeg beder om hjælp til at få tingene gjort.

Jeg venter nu til Eyvind vågner. Måske kender han nogen... Jeg mener han ikke bor SÅ langt væk.

Hvis HAN osse kun kan tilbyde at guide mig igennem "linie for linie" så ringer jeg til det firma i Ballerupbladet.

Jeg kan slet ikke se "linie-for-linie-princippet" fungere, når man ikke har net-adgang. Og ikke kan huske.

Line. Jeg er ikke interesseret i "tjenester" fra biblioteket. De vil aldrig kunne forstå mit problem. Se bare hvor svært det er for jer? Og jeg VIL ikke tigge et vidtfremmed menneske om at gøre ting for mig. Jeg har alt for god erfaring med, at hvis nogen gør mig en tjeneste, så kommer den dag, hvor jeg bliver bedt om en gentjeneste. Som jeg ikke kan afslå. Og som jeg slet ikke kan klare. Jeg har masser af problemer med bare at få min egen hverdag til at hænge sammen.

---Jeg hjælper gerne hvor jeg kan hvis jeg har overskud. Men ikke fordi jeg er kommet i gæld.
Jeg er interesseret i pålidelig hjælp til at få compusen fit for fight -og at betale et rimeligt beløb for det. "Et rimeligt beløb" sætter jeg til omkring 1000 kr plus evt. materialer.
Jeg ved nok om computere til at vide, at det beløb både kan være for højt og for lavt. Computere er nogle lunefulde størrelser. --Jeg sætter beløbet efter at det er en midaldrende dame, jeg står med. Og computere er ikke så dyre mere.

---Lige nu vil jeg kopiere så meget, jeg kan overskue over på min externe harddisk, som jeg købte for nylig fordi jeg fornemmede hvor det bar hen. Og jeg tør ikke stole på den gamle extern harddisk alene, når der også er tale om mange gigabyte billeder fra de sidste 10 år..
--Men når jeg kopierer kan jeg ikke bruge outlook... Eller andre programmer for den sags skyld..

---Uj!! Nu har BullGuard lige opdateret --uden at spørge om lov!
----øøøøøh... det er vist ikke så godt..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-09 09:57

Nu kan jeg ikke bruge outlook. Der er ikke forbindelse den vej mere..

Men jeg kan stadig komme til Kandu via "foretrukne"..

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 250 point
Dato : 22-02-09 11:26

Hej Birgitta

Jeg bor i Farum 20 minutter fra Dig og vil gerne hjælpe, jeg skal bare have en spand kaffe.

Hvis Du har en XP installations CD samt en brænder kan vi klare det på et par timer, der kommer jo ikke nogen mærkelige lyde fra den....eller også har Du ikke skrevet noget om det

Jeg er et par år yngre end Dig og efter sigende god nok på bunden.

Skriv evt. til mig i profilen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-09 11:32

Tak, Luffe. Jeg skriver til dig. (Håber forbindelsen holder lidt endnu.. )

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-09 12:27

Og luffe - du hopper bare her ind hvis du mangler viden/programmer osv.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-09 12:35

Jaah... Så kan det da ikke gå galt.

Luffe kommer om en times tid. SÅ går det løs!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-09 13:24

Tak, Eyvind.

Det er muligvis en recovery, men så må jeg læse manualen. Alle andre ting findes på CD`r og ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-09 13:37

Der er stor chance for at du skal sætte CD 1 i comp enten inde i win eller som boot

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-09 15:44

Jeg sidder her med en .pst fil der driller.
I første forsøg eksporterede den 13 mb, i andet forsøg kun 265 kb.

Hvad er galt?
Jeg har brugt denne manual
http://www.pcworld.dk/art/9394?page=1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-09 15:54

Den bør kun kopiere de mails over i den mappe du har valgt.
Du har under vejs fået mulighed for at vælge hvor den skulle hen.
har du kigget der - om de er der

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-09 15:57

ellers kan de (hvis de er det endnu) kopieres manuelt ved i hver mappe at markere alle med ctrl+a markere alle i een mappe og så ctrl+c og så læsse den af ovre i en anden mappe ctrl+v

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-09 19:09

Tør man spørge hvordan det går.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-09 21:44

Ja, det gik ikke

.pst filen blev eksporteret til ekstern og afprøvet.

Netstik, ekstern HD samt en parallelportprinter frakoblet.

3 stk CD med Amitech XP Pro sp1 genindlæsning som jeg installerede og fravalgte sletning af D: Først startskiven, så de to ekstra, og tilsidst nr 1 igen som den bad om hvor den så installerede drivers, .inf
Derefter installation af sp2 fra en skive som var kommet fra MS.

Og så var den allerede mærkbart hurtigere...... den var virkelig skindød.
Trods at der blev sendt og modtaget pakker fra nettet, strømmen afbrudt fra TDC Webspeed modemmet i et par minutter for at forny IP kunne den ikke komme på nettet.

Jeg kunne så heller ikke tilgå enhedshåndteringen da den ikke reagerede på højreklik i computerens egenskaber, ejheller åbne noget i kontrolpanelet, den meldte at Windows shell/system/32 blablabla ikke kunne tilgås, fejlkode 0xc0000005.

Ved boot kunne jeg se at man kunne vælge "hurtigreparation" = F9, det var vi så ikke i humør til at forsøge da der var gået laaaaang tid med backuppen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-09 04:34

Fejlkoden bragte mig så hertil:
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55109
http://peecee.dk/upload/view/156282/full

Jeg har blot klikket forbi denne da den kom ind med sp2, ikke noget problem i XP Home, men i Pro skal den indstilles straks inden man fortsætter installationen da der jo er forhøjet sikkerhed.

Jeg sidde nu hjemme og spekelerer på om jeg kan komme ind, jeg kan jo ikke åbne noget i kontrolpanel ... eller om jeg skal geninstallere, sidstnævnte tager kun 45 minutter da vi kun har installeret Windows.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-09 10:11

Tja - måske er en geninstallaton bedst - og så lidt opdatering inden SP2 lægges ind. Hvis der er noget den vil tilrette først. Bare et gæt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-09 12:09

Så... Er jeg på igen... Nok kun for en kortere bemærkning, for jeg kører uden servicepack2 og senere opdateringer. Og uden BullGuard. Så det MÅ jo gå galt.

Men pusen kører, -og den ny computer er på vej. Jeg har bestilt den i dag og skulle kunne have den onsdag. I kan se den her:

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99120&type=pcsystem

Når jeg endelig skulle skifte, så kunne det jo lige så godt blive til en "grøn computer".

---Men det ER da vemodigt..
Jeg kan ikke helt gennemskue, om jeg osse skal ud og skifte printer (Canon PIXMA ip 4000) -og måske osse skanner (Canon CanoScanLIDE 70)..? --Jeg mener jeg har hørt der kan være problemer..

Mit mailprogram kører IKKE, så jeg får heller ikke mail fra kandu. Men jeg kikker forbi indimellem.. Så længe, jeg kan...

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 27-02-09 13:15

det var da ellers noget a et vilddyr du har anskaffet dig der hehe

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 27-02-09 13:28

Kan ikke helt se det store problem i at formatere en PC? Du skal jo bare følge trinene på skærmen og vælge at slette din C partition (som minimum) og oprette en ny? Den beder dig jo om at gøre det hele NÅR det skal gøres???

Ellers fed maskine den nye du linker til!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-09 13:45

ORRRRK!!! Lassethorsted... Jeg er efterhånden EXPERT i at formattere min pc, --kyndigt vejledt af LuffeA, som brugte næsten SYV timer på at formattere og lægge opdateringer ind....... Flere gange.

Når opdateringerne kommer på, så falder pigen i svime..
Nu har jeg IGEN formatteret (helt selv) og undladt at installere windows opdateringer og BullGuard.

Så lige nu kører hun ok.
Men hvad skal jeg med en glimrende computer.............. Der ikke kan klare at gå på nettet.. ?

Så, --UD med hende, og ind med en ny PC med råstyrke til at holde lidt år..
Denneher gamle pige kostede 15.078 kr fra ny af... For 4½ år siden..

Så 9000 for den nye er da ikke så galt...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-09 14:12

Jammen så knæk og bræk med den nye comp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-09 14:28

Og så vil jeg FRARÅDE dig at køre med 64bit - det SKAL gå galt.....

Du opdager hurtigt at halvdelen af dine programmer IKKE virker.... (og dit externe udstyr SLET ikke)

Og vælger du at køre 32bit kan du IKKE bruge 8 Gb ram til noget..... (max 4 )

Så du har et dilemma......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-09 15:49

Refi, compusen ER købt. Og før eller senere er alle programmer og PC-er med 64 bit. Ellers kan de jo ikke have ram nok til at klare alle de opdateringer, de hele tiden skal gnaske i sig...

Så når jeg alligevel skal skifte computer. Og min printer er 4½ år osse, og mit fotoprogram er lige så gammelt, --så ER det måske den rigtige tid at skifte til 64-bit.. Det håber jeg i hvert fald..

Office 2003 skulle godt kunne bruges.. Men der følger en prøveperiode på office 2007 med..

---Men jeg har ikke tænkt på mit uundværlige Ulead fotoprogram...
DET skal nok osse skiftes.. Men det venter jeg med, til jeg har set, at det ikke virker..
---Jeg må vist lige undersøge, hvad DET koster..

Bruno117, Joho.. Det er vist en Tiger .. Jeg glææder mig..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-09 17:15

Inden du begynder at installere en masse...............................

Så skal der laves backup, hvis det ikke er indbygget.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-09 17:51

øøøøøøøøø.... Jeg har jo en masse liggende på min externe harddisk.. Ellers ville det jo ikke have overlevet de sidste barske dage..

Mails og kontaktpersoner er gemt til en vis grad. Der er ting, der er gået tabt. Men resten ligger jo allerede på ext-harddisken. Og der kommer jo ingen nye mails, så længe mit mailprogram ikke virker.

.....Der skal nok komme lidt post væltende ... når der kommer hul igennem..

Jeg har heldigvis en gmail, som jeg har adgang til.

Eyvind, --jeg får først den nye pige hjem på ca. onsdag... Så jeg har tid nok til at back-uppe, hvis der ER mere at flytte med..
--Jeg skal jo nok ende med at slette hele D-drevet osse.. Hvis compusen skal have et otium som skrive- billedmaskine et eller andet sted uden netforbindelse..

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 27-02-09 17:56

Hej Birgitta
Da din pc. følgeton sikkert er ved at være enden nær, vil jeg bare sige til dig og alle de venlige mennesker der hjælp dig, at det har været utroligt spændene at følge med i ,hvordan det hele endte og det endte så med en ny fin pc, tillykke hun er fin og ung og holder til rigtig mange kandu. indlæg endnu.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-09 19:13

Hej Birgitta.

Med hensyn til den Outlook-fil vi eksporterede til den eksterne har Du her linket til hvordan den skal importeres igen.
http://www.pcworld.dk/art/9394?page=2

Samme som den udskrift jeg havde med............ blot med større bogstaver

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 27-02-09 22:06

hej birgitta , nu har jeg også siddet og læst hele tråden igennem trin for trin og her kan man virkelig se hvor dejlige kandusserne er når man er på spanden og har brug for hjælp og luffeA har i den grad været en guttermand godt hjulpet af eyvind . held og lykke med dit vilddyr af en ny computer .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 28-02-09 13:03

Dit Ulead fotoprogram skal nok virke, det er jeg overhovedet ikke i tvivl om, og hvis din printer ikke virker, så kan du jo daffe ned i kvickly og købe en ny til 400-500 kroner, når du har råd til at smide 9000kr ud på det monster, har du nok også 500 bobs til en ny printer

men jeg tror nu er der gode chancer for at canon har lavet en 64bit driver til den

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-09 15:09

Hej gwh. JA! Jeg er altså bare VILD med Kandu. Især når jeg gennemgår diverse "livskriser".. Som computerskift og lignende. Føljetonen er ikke helt slut, for den nye pc-pige kommer først på onsdag. --Og jeg kan også godt lide, at trådens historie bliver sluttet, -især for fremtidige brugere med lignende problemer.

Hej LuffeA: Og tak for sidst! Du kæmpede bravt, men der var ikke rigtig noget at gøre. Men nu har jeg selv lært at geninstallere windows når der er brug for det. --Jeg har fundet ud af, at når installeringen går i stå, så KAN den komme i gang igen hvis jeg trykker skuffen med installations-cd'en ud og ind igen. Virker det ikke første gang, så prøver jeg bare en gang til.
Det lykkedes i hvert fald at geninstallere et par gange på den måde.
Jeg HAR importeret den fil du eksporterede. Og der er osse kommet en masse mails tilbage. OG hele adressekartoteket. Jeg mangler bare nogle af mapperne..
Men jeg kan stadig ikke sende/modtage post..
Måske retter det sig på den nye pc-pige..

Hej, Chicapige: -Ja! som sagt er jeg ret glad for kandu generelt. Især det, at vi er så fantastisk forskellige gør jo at der altid er hjælp at hente, uanset hvad man har problemer med.
Det er endnu mere guld værd når man som jeg er alene i hverdagen og ikke har en partner at vende problemerne med. LuffeA er en guttermand! Det var bare synd, at min pc-pige ikke var til at redde..

Hej, bruuno117: Det ville glæde mig hvis især mit fotoprogram kommer til at køre som smør. Det har humpet noget i lang tid.
Du har da ret i, at det ikke er noget stort problem at smutte ned i Føtex og lægge en seddel til en printer............. Men ligesom med selve pc-dyret, så ER jeg jo ikke helt ligeglad med, hvad det skal være for en. Og jeg printer meget i fotokvalitet. Surt nok har jeg osse derfor for 1000 kr helt nye farvepatroner liggende. Jeg hader at løbe tør lige midt i et eller andet projekt..
--Så jeg venter lige med at skifte printer til jeg har prøvet den gamle printer på den nye comp.
---------------Måske går det bare fint.....

---Jeg har IKKE penge som græs, -jeg er førtidspensionist uden anden indtægt end pensionen. Men med en lidt forsigtig økonomi, så ER der råd til én større ting om året. I år var det så bare PC-dyrets tur. --Det er så sandelig osse noget sjovere end sidste år, hvor det var en implantat-tand.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-09 15:13

----Jeg synes, det er underligt, at jeg fint kan gå på nettet. Men jeg kan IKKE sende og modtage post.
Jeg har fået tilsendt en ny adgangskode fra TDC fordi det måske var den, det var galt med. Men det har ikke gjort nogen forskel.

Er der nogen, der har nogen ideer? Eller skal jeg bare satse på, at det ordner sig selv med en ny computer?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-09 17:10

Hvis du er 110% sikker på at din opsætning i e-mail er rigtig, så har jeg ingen bud på hvad der er galt, du kender sikkert allerede siden, ellers kan du se opsætningen i Outlook: http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=19960 og Outlook Express: http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5677 ellers er det bare at have tålmodighed til det nye monster kommer, prøv webmail derkan du altid gå ind i, med det brugernavn og koden som du skal bruge i e-mail opsætningen: http://mail.tdconline.dk/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-02-09 17:19

Hæ, den med CD-skuffen har jeg ikke hørt før.

Drevet er sandsynligvis slidt op, men man kan få et nyt for lidt over en hund.

Istedetfor at rette i log-in oplysningerne på mailkontoen kan det ....sommetider.... lykkes at få hul igennem hvis man sletter dem helt og skriver dem forfra, spørg mig ikke hvorfor.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-09 13:03

TRÆLS! TRÆLS! TRÆLS! --jeg ville lige åbne en side. Og 9 ud af 10 gange åbners der i et nyt vindue... Men ikke, når jeg har skrevet et længere svar her på kandu. Væk er det!
Forfra!

o.v.n: det med at jeg "altid kan gå ind" i webmail, det holder altså ikke. Det har jeg aldrig haft succes med. Heller ikke nu.
Men det link, du kom med, til opsætning af mit mailprogram, det var lige det, jeg manglede.
Jeg har cirklet rundt på TDC's side og bliver bare smidt rundt fra det ene til det andet og forfra igen. Så lige DEN opskrift har jeg ikke haft fat i. TAK!

Så kom der ca 60 mails væltende, -de fleste fra kandu..

I rent overmod prøvede jeg fluks at logge ind på "tdconlin.dk" med samme navn og kode... Men nul. Det vil den ikke. ---Pyt! det får lov til at vente, til monsteret er i hus!
---Jeg skal bare lige have udskrevet opskriften, så jeg kan gøre det igen!

LuffeA: Måske er drevet bare fuld af nullermænd. Der sidder skidt i kanten, og det er ikke sådan liiiige til at stikke støvsugersnablen ind og slubre skravlet ud..
---Undervejs i den "opskrift" o.v.n. linkede til, skulle jeg osse slette den konto, jeg havde problemer med. Så det var nok med til, at det hjalp. --Men at den udgående postserver pludselig skal hedde 587 i stedet for 25, -det ryster mig. Det kan man da ikke gætte sig til?
---Kors, hvor jeg glæder mig! Bare MM-Vision nu får nusset monsterpigen færdig i morgen. Så kan jeg måske have den allerede tirsdag.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-03-09 13:20

Tror jeg har købt 3 drev på 2 år

Nu ryger Du jo heller ikke, fedtede røgaflejringer suger jo støv til sig ind i krogene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 13:21

Her er adgangen til TDC

www.mail.dk

TDC login

Brugernavn > .......................... (klik på ny bruger hvis du ikke har været der før)
Password > ...........................(som du laver når du opretter ny bruger)

Citat
Sådan opretter du et login

Du opretter et login ved at klikke på linket Ny bruger i loginboksen øverst til højre på forsiden af TDC Online. Herefter skal du blot følge vejledningen på skærmen. Oprettelsen tager et par minutter, og du vil undervejs få tilbudt en digital signatur.

Når oprettelsen er gennemført, skal du angive hvilke abonnementer og mailadresser, dit nye login skal give adgang til. Det kan du f.eks. gøre ved at klikke på linket "Tilknyt abonnementer" i login-boksen.

Her inde kan du sagtens benytte dine TDC mails

Kom tilbage når du lige har kigget på login siden, og spørg hvis det er.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 13:47

Jeg vil så lige tilføje at Internet Explorer tit driller med login på diverse sider, TDC er ingen undtagelse så det er ikke uden grund at jeg altid bruger Firefox: http://www.mozilla-europe.org/da/ og med den danske sprogpakke ovenpå, så er der en velfungerende stavekontrol, når du skriver for eksempel her på Kandu: https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/3596 hvis du så oveni installerer IE tab så behøver du aldrig mere at bruge den sløve Internet Explorer: https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/1419
Eyvind jeg har da aldrig skullet oprette mig som ny bruger hos TDC, det brugernavn og koden jeg fik da jeg købte internet hos TDC for 8-9 år siden, har altid ført mig direkte til min mailbox på mail.tdconline

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 13:55

Jammen det er fint nok o.v.n. - men det er ikke alle der kan det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 13:59

Undskyld Eyvind jeg huskede forkert, jeg har lige afprøvet og fundet de gamle papirer, der har jeg med min sirlige håndskrift skrevet en TDC login, det er den jeg skal bruge for at læse mails, og jeg har sikkert oprettet den i en fjern fortid

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 14:03

Det er noget TDC har lavet for et par år siden, så man kan benytte alle sine gamle og nye mails samtidig. Jeg har dog ingen signatur.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-09 14:18

så....... virker det. Men med andet kodeord og andet brugernavn end jeg skal bruge til min Outlook.. Orrrk, hvor er livet besværligt..

Og jeg har nu omhyggeligt printet oplysningerne ud, så jeg (forhåbentlig) kan finde dem igen når PC-monsterpigen kommer.. Jeg er LIIIIGE ved at tro på, at jeg kan finde ud af det selv...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 14:23

Citat
Jeg er LIIIIGE ved at tro på, at jeg kan finde ud af det selv.
held og lykke med nye maskine, husk lige min varme anbafaling af Firefox, når du skal til at installere programmer og sætte maskineriet op, en god ting at have tingene på skrift, fandt jeg lige ud af da jeg ville afprøve min TDC login

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-03-09 17:54

JypJypJyp..... Så er Tigertøsen afsendt! --Jeg har lige modtaget mail om at hun er på vej.

Så måske kommer hun allerede i morgen..

Orrh.. Hvor er det spændende...

Jeg synes, at nettet kører rigtig skidt. Er det min gamle piges skyld, eller er der problemer generelt?

Jeg har lige virusskannet, og pigen har endnu ikke fået noget skidt.. Selv om hun lever livet lidt farligt..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-09 13:07

...Så... Er tøsen i hus og kørende..

Det er godtnok lidt af en fræk kælling. Der sidder en stor ventilator i siden, dækket af et metalnet. Og oplyst af et afsindigblåt lys, der ser ud som om det pulserer på grund af fanebladenes rotation.
Samme blå lys går igen i et lysende tegn og en lille lampe på forsiden. Og sjovt nok også i den amitech-ext.-harddisk, jeg købte for en måneds tid siden.. Dengang syntes jeg at det lys var skrapt... Nu er det næsten smukt..

Printeren virker -Vista havde driver til den. Men skanneren duer ikke mere. Så jeg må nok købe en multimaskine og så bruge den gamle printer til farvepatronerne er brugt op.

Netforbindelsen virker......... Men når jeg starter compusen, gør den meget ud af at fortælle mig, at modemmet ingen driver har. Og at jeg skal kontakte producenten Motorola. HAR forsøgt, men jeg synes ikke rigtig, at de har nogen løsning. Eller jeg forstår den måske bare ikke.
Men hvad så? Jeg ER jo på Nettet. Og jeg FÅR jo post. Godtnok kun på Windows eget mailprogram, "Mail". --Office 2003 virker fint, bare ikke Outlook, jeg bliver bedt om at geninstallere på grund af en fejl. Og geninstallation HAR jeg prøvet.

---Mit fotoprogram ser osse ud til at fungere helt fint, så det bliver ikke så galt med ekstra-investeringer.

ALT fra mine gamle mailprogrammer er gået tabt, fordi det nye program forlanger en anden type filer for at kunne importere... --Nogle af oplysningerne kan stadig findes på den gamle computer, men den bliver altså kun sat til ÉN gang mere. Og så bliver den samtidig blanket af, så den kan komme videre i sit liv.

Jeg ville grumme gerne have mit adressekartotek med over.. Men jeg må nok spidse en blyant og finde et stykke papir og skrive det over på..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-09 13:21

Citat
Jeg ville grumme gerne have mit adressekartotek med over.
vent en tid endnu, her er sikkert en som kan hjælpe dig, de gamle mails er heller ikke tabt, de kan godt overføres, selv om Vista gerne vil have et andet format.
Den modem som du skriver om, prøv lige at åbne Netværk og find ud af hvad det er for en tingest, det er sikkert ikke en du skal bruge og så kan du jo deaktivere den.
den nye pc baby som er født voksen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-09 13:37

...Har åbnet "Netværk"... Det er en skinnende blank side.....

-----Jeg har downloadet en driver fra canon til min skanner, men jeg kan ikke finde den igen?????

DET er godtnok forvirrende at lære sådan en helt ny dame at kende.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-03-09 14:39

Nåmmmmm.. Jeg må hellere lukke spørgsmålet inden jeg begynder at bruge tråden til problemer med min NYE computer..

Pointsene må gå til LuffeA for hans heltemodige indsats, og fordi det da er første gang, jeg har haft en virtuel helt live i min stue.
Bare ærgerligt, at du ikke kunne redde pigen, Luffe..

Tak for opbakning og gode råd og støtte fra alle.

--LuffeA, du får pointsene lidt senere, --eller i morgen. Jeg vil bare først give de andre brugere mulighed for at læse slutningen uden at betale for det..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-09 17:14

Jeg kravler rundt på gulvet i bar benovelse, som når Du klapper Din dejlige hund

Dog forstår jeg ikke at Du ikke kan installere Din Outlook, selv ældre versioner kan køre på Vista, der må være nogen med Vista herinde der kan give en nærmere forklaring.

Læs også ved lejlighed anvisningen for hvorledes Vista skal geninstalleres hvis det skulle blive aktuelt, fremgangsmåden varierer fra mærke til mærke.

Iøvrigt kan jeg ikke finde de "ældre" Canon patroner jeg havde lovet væk, på den anden side havde de ligget et par år i direkte solskin, nok ikke sundt selv om de var plomberede

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-03-09 17:42

--LuffeA, jeg har jo osse lige skiftet printer, så dine patroner passer nok alligevel ikke mere..

Når jeg forsøger at starte Outlook 2003, så får jeg beskeden:

Citat
Micrisoft Office kan ikke startes. Filen MAPI32.DLL er beskadiget eller er en forkert version.
Et andet meddelelsesprogram er muligvis installeret. Geninstaller Outlook.

Nå, tænker jeg så. Det er nok fordi computeren har en 30-dages prøveversion af Office 2007 liggende. Så åbner jeg da bare Outlook 2007..

Og får beskeden:

Citat
Microsoft Outlook er holdt op med at fungere. Et problem var skyld i, at programmet holdt op med at fungere korrekt.
Windows lukker programmet og giver dig besked, hvis der findes en løsning.

HVIS?? der findes en løsning??

Ej, altså... Så vil jeg hellere bruge det indfødte mailprogram "Mail". --Sjovt nok har jeg ingen problemer med de andre Officeprogrammer.

Uuuh, det med at geninstallere Vista, det må jeg tage når/hvis problemet opstår. Jeg kan jo alligevel ikke huske hvad jeg læser i dag, hvis problemet opstår om ½ år f.eks.
Til den tid færdes jeg nok mere hjemmevant rundt på dyret her. Og så ved jeg måske, hvor jeg skal finde vejledning..

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 09-03-09 13:06

Tak for svaret LuffeA.