/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
matematik 1 G.
Fra : SACA2
Vist : 742 gange
100 point
Dato : 20-02-09 14:24

Hvem kan hjælpe med at løse disse opgaver med ligninger...

beregning af følgende ligninger:
x^2-5x2+3x+6=0

(x+7)(x-5)(x^2+1)=0

og bestemmelse af c i følgende ligning så ligningen har 2 løsninger:
x^2+4x+c=0

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-09 14:41

i første ligning har du en skrivefejl . Ommer

i anden ligning udnytter du at en løsning er ensbetydende med at en af faktorerne er nul. Derefter er det barnemad.

I den sidste bestemmer du diskriminanten og sætter den > 0. Det giver betingelsen.

Hvis du ikke kan med den hjælp må du hellere forlade skolen, og finde en anden uddannelse.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 20-02-09 14:49

Hvem kan hjælpe med at løse disse opgaver med ligninger...

beregning af følgende ligninger:
x^2-5x^2+3x+6=0

(x+7)(x-5)(x^2+1)=0

og bestemmelse af c i følgende ligning så ligningen har 2 løsninger:
x^2+4x+c=0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-09 14:57

Sikkert stadig forkert

tror du ikke der skal stå: x^3-5x^2+3x+6=0
ellers kan du jo bare trække leddene sammen...

De to sidste spørgsmål har trensor jo så udmærket svaret på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-09 15:02

Her ser du under diskriminanten den betingelse for 2 løsninger som trensor omtalte:
http://da.wikipedia.org/wiki/Andengradspolynomium

Mon ikke den også fremgår af din matematik bog?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-09 15:19

Det er også altid en god ide at kontrollere regningerne ved at afbilde funktionerne...

Eksempelvis som med tredie grads polonomiumet her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tredjegradspolynomium

God arbejdslyst...

Accepteret svar
Fra : ME.alexander

Modtaget 50 point
Dato : 20-02-09 15:25

Som trensor siger så kan du i følgende ligning

(x+7)(x-5)(x^2+1)=0

bruge nul-regelen. Hvis bare én af paranteserne giver 0 så giver resten af stykket også nul da de bliver ganget sammen.

Derfor kan du regne dig frem til hvad x skal være ved henholds vis (x+7) for at dette skal give nul, (x-5) gør du det samme med. Desværre kan du ikke gøre dette med (x^2+1) da denne parantes aldrig kommer til at give nul :-/

For at finde frem til c i x^2+4x+c=0 skal du bruge deskriminanten og denne udregner du ved hjælp af den formel som garanteret står et eller andet sted i din bog (kan ikke lige huske den lige nu).

Deskriminanten skal være større end 0 hvis din betingelse skal passe

For den sidste ligning: x^2-5x^2+3x+6=0 kan du finde frem til x ved hjælp af den formel du ser på følgende link:
http://upload.wikimedia.org/math/9/2/0/920f103b8555da6c4773556f25af442d.png

Håber det hjælper !

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-09 15:39

>Desværre kan du ikke gøre dette med (x^2+1) da denne parantes aldrig kommer til at give nul :-/

Medmindre du har lært om komplekse tal:
http://da.wikipedia.org/wiki/Komplekse_tal#Definition

Nok ikke 1 G stof?

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 20-02-09 20:22

Til Transor...citat: "Hvis du ikke kan med den hjælp må du hellere forlade skolen, og finde en anden uddannelse." .
Nu findes der jo også andre fag ind matamatik i gymnasiet..så "rolig nu"!!!!

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 20-02-09 20:23

Tak for svaret ME.alexander. Jeg finder dit svar som det bedste hjælp....