/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Samling af en RUKO lås
Fra : flemmingmo
Vist : 10676 gange
100 point
Dato : 20-02-09 09:21

Da jeg var ved at isætte en RUKO 6-stifts lås i postkassen raslede hele låsen fra hinanden.

Jeg har alle stifter, fjedere og andre små metal stykker - men hvordan sammles dette pudsle spil lettest?

PFT,
Pil-fingeren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-09 09:33

Det kræver et par små hjælpeværktøjer, og lidt ruko-viden. Det er billigere med en ny cylinder som passer til nøglen eller bare en ny cylinder med nye nøgler.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-02-09 09:45

Ved at tilbagelevere låsen dér hvor du har købt den, og bede om at få udleveret en anden intakt lås.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-09 10:54

Ps. Når tager låseringen af for montering af pal og møtrik - skal nøglen ikke sidde i.

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 100 point
Dato : 20-02-09 11:17

Nu er du på den, men hvis du er lidt håndsnild kan du godt klare det selv.
Du skal finde et rør eller dorn der har samme diameter som hullet hvor trumlen sidder.
Du skal også have fat i en picet.
Hvis du har alle stifterne, der skal være 12, hvis det ikke er en lås der passer i et låssystem.
Hvis det er en systemlås kan du ikke klare det selv.
Stifterne er forskellige, der er to slags, under- og overstifter.
de 6 der er flade begge ender er overstifter og 6 der er spidse i den ene ende er understifter.
Tag trumlen og sæt nøglen i.
Fordel understifterne i hullene så de ligger plant med trumlens yderside.
Noter hvor der er lange, og hvor der er korte stifter.

De korte overstigter skal side over de lange understifter og de lange over de korte.
Nu kommer du til det svære.
Stik dornen/røret ind i cylinderhuset så der et 3 huller fri.
Med pincetten sætter du først fjederen i og derefter en overstift. Husk kort overstift ved lang understift og omvendt.
Når overstften er i lukker du for den ved at presse dornen/røret ind over den.
Sådan fortsætter du til har sat alle 3 stifter i.
Så vender du og gør det samme fra den anden ende.
Nu skal du sætte trumlen i. Det skal gøres med nøglen i og trumlen skal drejes lidt så hulerne ikke er ud for hullerne med oversifterne.
Når du er sikker på at trumlen er helt i, drejer du trumlen så hullerne i cylinderen sider over for hinanden og trækker nøgle ud. Husk at holde igen på trumlen.For enden af trumlen skal der monteres en medbringer. på en postkasselås er der som oftes et stykke fladjern, forkøblet eller lige.
Denne medbringe skal du nu montere, husk at få den til at vende den rigtige vej.
Medbringeren holdes fast af en kobberring i en rille.

Grunden til at cylinderen er faldet fra hinanden er at du har haft nølen i da du afmonterede medbringeren.

Bjørn Den gamle låsesmed

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-02-09 11:26

Ha ha ha, har engang lavet nøjagtig samme nummer.

Min løsning var at smutte ned til låsesmeden, som klarede opgaven på 10sek, for 25kr.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-02-09 11:33

tulin anviser en mulighed, men jeg tro ikke låsesmeden gør det for 25 kr. det vil mindst koste hvad der svare til en omlægning.

Bjørn

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-02-09 12:03

Låsesmeden har et værktøy der gør det lettere at sætte ind fjædre og stifter, men du kan klare dig uden. Du kan købe det rør som er til din ruko lås.hos Carl Ras. Så gør du som Bjørn siger. Det er noget alle der har lidt praktisk sans kan klare.
alimak

Kommentar
Fra : flemmingmo

Dato : 20-02-09 13:42

Perfekt Bjørn!

Jeg brugte din guide, et stykke kabel til at holde det hele på plads og billederne her: http://www.lockpicking101.com/viewtopic.php?t=10505
Så tog det mindre end 10 minutter.

Tak

Godkendelse af svar
Fra : flemmingmo

Dato : 20-02-09 13:44

Tak for svaret BjornJ.

Se billederne her:
http://www.lockpicking101.com/viewtopic.php?t=10505

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-02-09 16:14

Godt klaret!
Det er rigtigt som alimak skriver at låsesmeden har spicialværktøj, men det kan som du har bevist klare uden.
Det er nogle flotte billeder, hvis du havde fundet dem inden min forklaring havde du nok klaret det ud fra dem

Bjørn