/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Fra månedslønnet til timelønne
Fra : missstina
Vist : 1237 gange
20 point
Dato : 20-02-09 08:48

Hejsa..

Jeg er i en virksomhed hvor vi overvejer at flytte nogle af vores ansatte fra månedslønnet til timelønnet - hvordan er reglerne på dette område?

Mvh miss.stina

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 08:52

Det er jo deres overenskomst i rører ved.

Først og fremmest bør i informere berørte medarbejdere og deres tillidsmænd! om overvejelserne, for at få lagt låg på grumme historier (rygter løber hurtigt).

Men ellers er det vel et fagforeningsspørgsmål.

Hvad er grunden til denne forandring?

Hvis de er funktionæransatte, gå de garanteret ikke frivillig over til "alm" timelønning.

Der ligger jo andre aspekter i overenskomsten en hvordan der aflønnes.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 08:58

Vi har ingen overenskomst og ej heller nogen tilldsmand..
Grunden til denne forandring, er at der er et stort sygdomsfravær - vi er klar over at de ansatte skal have løn under sygdom selvom de er timelønnet, men mener at kunne huske at reglerne ændres mht. opsigelse når de er timelønnet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-09 09:43

Det er måske nemmere at rette på arbejdsmiljøet, så medarbejderne ikke så let bliver syge.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 09:50

Eyvind enig - hvis det var det der var problemet, er selvfølgelig ikke tankelæser. Men hvis de er utilfredse med deres arbejde, så ville det undre mig en hel del - det er mere deres holdning til arbejde generelt der halter.
Skal lige siges det ikke er mit firma dette her, jeg er bare kontoransat.
Vi har et lager hvor der er 4 ansatte, hvoraf de 2 af dem ofte er syge. Det er unge folk, som har svært ved at komme op om morgnen, da de ofte sidder ud til natten og spiller computerspil osv. ikke at det skal være en undskyldning for at de ikke kommer på abejde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-09 09:56

Det med fravær og løn har ikke noget at gøre med, hvor tit man udbetaler lønnen.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 10:21

transor - var vist ej heller det jeg spurgte om ?????

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 10:26

De har vel en tillidsmand?

Jeg tror bare ikke på, at det hjælper at lave om på lønnen.

Hvornår har i sidst lavet apv eller mus?

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 10:43

Apv, MUS, tillidsmand - undskyld men ikke det jeg spørger om, så kan ikke se det er sagen relevant. Vi har styr på tingene i firmaet, ingen ting der forgår forkert eller lign. Vil bare gerne have et svar og ikke alle mulige udenoms beskeder..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-09 10:51

Citat
Vi har styr på tingene i firmaet

Ja det tror jeg også.
....................................havde du regnet med en længere juridisk udredning - gratis.

Dit spørgsmål er vel nærmere.........................kan der blive en helvedes masse ballade hvis i tager rø........ på jeres medarbejdere.

Svar: Ja - og det håber jeg da også, at der bliver.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 11:05

Havde bestemt ikke regnet med en længere juridisk udredning gratis - men havde i det mindste regnet med seriøse svar.
Vi er ikke ude på at tage røven på vores ansatte, men vores direktører synes ikke det er videre sjovt med sygedage hver eneste uge.

Der er bare nogen der ikke er gode til at passe deres arbejde - ikke at de ikke gør deres arbejde godt når de er her, for det gør de bestemt. Kunne bare være dejligt hvis der kom 1 uge hvor der ingen sygemeldinger var.

Nu er jeg jo som sagt kun alm. kontoransat og er blevet bedt om at undersøge disse ting nærmere, og har før haft succes med kandu.dk da jeg gik i skole, og fik der nogle gode svar - så havde skam håbet på at hvis folk ekndte noget til dette så ville de komme med en ordentlig respons, frem for denne useriøse vending..

Kan være jeg skal prøve igen.
De er pt. månedslønnet, og direktørerne mener at ved at de bliver timelønnet så er opsigelsesfristen anderledes. De vil ikke komme til at gå ned i løn - og hensigten er ikke at de vil fyrer dem. De er ganske klar over at de skal have fuld løn under sygdom selvom de er timelønnet - så de prøver skam ikke at løbe om hjørnerne med dem.
De er måske nok bare godt klar over, at bliver de opsagt så vil de med dags dato ligge sig syge i resten af deres periode - hvilket mange gør. Hvilket i mine øjne er dybt forkert, ja selvfølgelig er det hårdt at blive fyret, og kan være svært at skulle møde op det sted man er fyret fra - og det kan især i disse tider være svært at finde nyt arbejde er jeg klar over.
Men at en virksomhed skal straffes økonomisk fordi en medarbejder ikke kan komme op om morgnen er da også forkert?? Selvfølgelig er man syg, så er man syg længere er den ikke, og nej direktørerne kan ikke bevise at det rent faktisk ikke er sygdom det hele. Men normalen er ikke at være syg hver eneste uge?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 11:09

hmm.. jeg har selv arbejdet i et uorganiseret firma. 4 mdr. så havde jeg fået nok!

Apv - arbejdspladsvurdering. Medarbejderen har mulighed for at komme med oplysninger om hvordan deres individuelle forhold er. både fysiske og psyksiske. Her dukker tit nogle små sandhder op om hvor tilfredse medarbejderne i virkeligheden er!

MUS - hvis medarbejderne får lov til at udvikle sig, bliver de mere tilfredse, og arbejder mere.

Tillidsmand - nå nej. I er jo ikke organiserede.

Hvis alt er ok, kan jeg ikke forstå der er nogle problemer.
Så følger i jo bare reglerne - ikke?

Men da i ikke er organiserede kan i principielt gøre hvad fanden i vil.
Og i disse krisetider er det jo nok ikke svært at finde nogle der er sultne efter arbejde, koste hvad det koste vil. Så lav ændringerne, vent på opsigelserne, og så kan i starte forfra med at lære folk op. Genial løsning.
Eller: sørg for at finde ud af, hvad der sker med jeres medarbejdere, siden de ikke gider/orker at gå på arbejde.

Den der med, hvad de foretager sig i deres privatliv.... hvor ved i det fra? Overvåger i dem?
Jeg kender skam mange unge mennesker, der spiller pc og passer deres job. Og endnu flere der ikke spiller, der passer deres job. Og hov, jeg kender skam også nogle, der laver mange andre ting, og ikke passer deres job. OGSÅ ÆLDRE !!!!

jeg synes bestemt ikke det lyder som om i virkelig har styr på det og følger reglerne, der gælder på organiserede arbejdspladser, for så var der ikke noget problem.

Hvor gamle er de unge egentlig?
Og hvordan kan i vide om de er ok?

Iøvrigt er APV og MUS lov-pligtige!!!!!!
Laver i ikke dem, er det jo altså arbejdstilsynet i har problemer med. Hvad enten jeres medarbejdere er tilfredse eller ej.

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 20-02-09 11:14

tja undskyld mig, men jeg havde givet de unge som gamle en skriftligt advarsel om at hvis i de ikke møder til tiden så er det ud af klappen. hvorfor skal 2 unge snotaber ødelægge det for alle jer andre, spørger bare.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 11:15

Nu skrev jeg intet steds at vi ikek har APV eller MUS - men skrev det var ikke det jeg spurgte om!
Vi havde APV i sidste måned og MUS i nov. måned
Og nu ved jeg hvad de laver i deres fritid da jeg også kender dem privat - derfor jeg kan udtale mig om det - og ja jeg ved der er mange der kan passe deres job samtidig - inkl. mig selv!!
Jeg er omkring jævnalderne med dem - så har absolut intet imod unge!

Og som jeg skrev kender dem privat, ved hvad deres tidligere jobs har været og ved hvordan disse også er passet - så taler skam ikke uden at vide noget.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 11:17

Tja...

Igen da i er uorganiserede kan i gøre som jeres samvittighed byder jer.

Men - det kan blive enmeget dyr affære, hvis i mister folk.
Oplæringstiden koster.

Der går da en rum tid, før man er inde i alle rutinerne, når man skifter job.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 11:17

Tak bovbasse - der er desværre nogen der ikke kan passe deres arbejde, sygdom, møder forsent osv osv. Ja de burde nok bare ryge ud - men tror den ene direktør har et lidt for blødt hjerte på dette område og gerne vil give dem en chance, men vil gerne stille firmaet bare en smule bedre..

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 11:18

P.s.

Hvis i endelig vil følge regler... Så tag fat i deres tillidsmand.
Sådan en har de måske ikke?

Så tag fat i ders fagforening - og har de ikke sådan en. Tja... så må i jo aftale de nye regler med medarbejderne.

Sådan fungerer det.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 11:21

jeb3 - direktørerne vil jo også helst gerne beholde disse medarbejdere, da de gør et glimrende arbejde når de er her, og er med til at skabe en god stemning.
Men hvordan vi skal ændre deres holdning til at arbejde er en smule svært - og nej jeg har ikke deres stilling, men jeg ved de har en del frihed under eget ansvar. De har selvfølgelig en lagerchef og deres kemi er god sammen, de giver selv udtryk for at det her er et godt arbejde (over for mig) så de har intet at skulle brokke sig over. Så undskyld - selvom jeg godt kan lide disse fyre, så er det bare deres holdning til at passe et abejde der er et problem..

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 20-02-09 11:25

men det irriterer dig mig at de snot aber ikke kan passe deres arbejde.

hvad med at lave flex tid, således de frit kan møde fra 7 - 10 og derefter skal de så bare passe det ind at de har deres 37 timer om ugen, hvis ik trækkes der i deres løn ..... sådan

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 11:26

hmm bovbasse - det var måske ikke en skidt ide!!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 11:29

Bovbasse.. sådan kan det sagtens fungere for månedslønnede.
Hvor jeg arbejder, har vi en grænse på +-120 timer, vi kan køre på.
Det bliver ikke gjort op, medmindre vi overskrider.

Der er ingen kr. ører involveret før vi kommer til 120 minus.

Så trækker de.
Men ellers er flex en kanon opfindelse.
Også for os aldrende, der har børn, der skal ud af døren :)

(Jeg spiller faktisk også pc om aftenen - PuzzlePirates hehe) Selv om jeg ikke er en vårkilling.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 11:34

Det vil jeg helt klart foreslå - eller også skal de måske selv bede om at komme på deltid eller lign. hvor de feks først møder kl. 10:00.

Hehe sidder da selv og spilleder dvs. spil om aften - og er ikke altid særlig god til at komme op om morgnen - der er jo altid en masse at se i fjernsynet. Men op og afsted kommer jeg, selv i snevejr ;)

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 11:44

HVad med at blive organiseret?

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 20-02-09 11:45

ja jeb3
om det skal være 120 + el - det må det lille firma finde ud af, for den måde er der ingen som kan blive irriteret over de snot valbe som ikke kan komme op. men man kan kun lave det således at der altdi er nogle til at åbne firmaet,

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 20-02-09 11:47

for at vende tilbage til dit første spørgsmål, så tror kun det kan lade sig gøre ved at snakke sammen og evt tage firmaet advokat med, da i ikke er i nogen fagforening. mit svar er de skal fyres og derefter genansættes som timelønnet medarbejder. om det er lovligt, tja det ved jeg sku ik

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 11:58

Er medarbejderne i en fagforening?

det afgør faktisk meget om hvad i kan og ikke kan.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-02-09 12:26

Når der ingen overenskomst er, og alle er uorganiseret, så skal du blot give dem et nyt ansættelsesbrev, hvoraf den nye timelønsaftale står - for du har vel givet alle dine ansatte et ansættelsesbrev inde for de første 30 dage ikke missstina? I modsat fald, kan du risiker efterbetaling for manglende ansættelsesbrev fra 10.000 kr. og opefter - pr. medarbejder!

Hvis ikke de accepterer et nyt ansættelsesbrev = de selv siger op med én måneds varsel til den 1.

Tænk, jeg troede ikke, at "den slags virksomheder og medarbejdere", fandtes i 2009 og før, med alle de arbejdstilbud der har været!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 12:39

Min holdning er, at en uorganiseret virksomhed har en helt klar grund til at være uorganiseret.

Og den grund har sjældent noget godt med sig for medarbejderne.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 12:46

alka, jo selvfølgelig har de alle en kontrakt, som er blevet underskrevet af begge parter inden for den første måned.

Og siger lige igen - det er ikke mine ansatte, jeg er stadig en alm. kontoransat, eller dvs. rettere sagt er jeg kontorelev her - der har fået den dejlige "tjans" at undersøge nærmere..

Har netop forslået min direktør at han kan tilbyde de ansatte at få flex tid eller gå ned på deltid - dvs. møde en smule senere.

Firmaet er nok uorganisteret siden der ikke er overenskomst eller tillidsmand. Tillidsmanden skyldes, tror jeg at der er kommet udskiftning på i firmaet, da det er flyttet længere væk, og de tidligere ansatte ville få for langt til arbejde.
Men selvom der ingen overeneskomst, så bliver funktionærloven skam overholdt til punkt og prikke - det er ikke en useriøs virksomhed, den er bare ikke særlig stor (9 ansatte inkl. direktørerne)

Men alka tak for svaret - kan bare stadigvæk ikke se hvorfor der skal blive ved med at komme alverdens spørgsmål til hvordan tingene forgår i firmaet?? AVP, MUS og nu om ansættelseskontrakt?? - ikke det jeg spørger om.. Ville være dejligt med et konkret svar stadigvæk..

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 12:52

Og vil lige tilføje, nu når der er så mange udenoms spørgsmål - de får ikke under mindstelønnen, der er ikke overarbejde, der er korrekt tøj/sikkerhedssko. der bliver tænkt på deres sundhed (sundhedsforsikring) der er hæve/sænkeborde, ordenligt underlag. Ordentligt indeklima osv osv osv - de får stort set de fridage de vil have, får fri til læge og divs. andre ting.
Ikke stressende arbejde, ingen tunge løft.
De har fri vand, fri frugt og vi laver jævnligt firma arrangementer.

Så om vi er uorganiseret eller ej - så er det en god virksomhed at være i.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 13:22

Hmm..

Hvis du stiller spørgsmål herinde i Kandu, må du ligesom acceptere, at vi kan finde på at stille spørgsmål. Og spørgsmål ved det du skriver.
Det er ligesom pointen i en debat, og dette er et debatforum.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 13:25

Hehehe Kandu.dk's slogan er ellers: Vejen til en hurtig løsning!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 13:46

Hastvær er lastværk.

Du havde fået et hurtigere svar ved at ringe til de impliceredes fagforeninger.

jeg tror ikke de ser med milde øjne, hvis ændre ansættelsesvilkår for nogle og ikke for alle.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-02-09 14:12

En i administrationen der brokker sig over at dem i produktionen ikke laver noget hvorefter hun debattere dette en hel dag på nettet.

Hvis det er måden på hvordan man får folk til at føle ansvar overfor deres arbejdsplads ja så kan jeg sku godt forstå at de bliver pjæksyge.

Hvis man ønsker at lade en aftale afløse af en anden så skal man overholde de varsler den gamle aftale indeholdt.

Det vil sige at medarbejderne skal varsles på samme måde som hvis de skulle fyres uden grund før end en ny aftale kan træde i kraft.

Det ville måske være en ide at gå den modsatte vej og så belønne for stabilitet og fremmøde. Så at få sygedage og præcist fremmøde blev belønnet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-02-09 14:21

Citat
Vi har styr på tingene i firmaet
Citat

Ja det tror jeg også.
....................................havde du regnet med en længere juridisk udredning - gratis.

Dit spørgsmål er vel nærmere.........................kan der blive en helvedes masse ballade hvis i tager rø........ på jeres medarbejdere.

Svar: Ja - og det håber jeg da også, at der bliver.
Tja - der blev nok ramt plet der.

En kontorelev har som regel en uddannet kontorassisten til at hjælpe sig med vanskelige opgaver.
Og siden der er flere direktører- må der være en del kontorfolk.

Måske er du bare en af de sædvanlige jounalistelever, som er i gang med lidt provokation.
Eyvind.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 14:23

Er jo egentlig sagen ligegyldig, men det her er min fridag - så hvad jeg laver i min fritid er min egen sag..

Og nej jeg er ikke en i administrationen der har 0ndt i r**** over andre er syge eller lign. jeg gør - som jeg eftehånden har nævnt ufattelig mange gange - bare hvad min direktør har bedt mig om..
Så Thomas - læs tråden ordentlig igennem inden du kommer med sådanne nedgørende bemærkninger!!

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 14:25

ec. jeps vi har en anden kontoransat hos os, og det er så det vi er! 2 direktører (dvs 2 ejere, ikke ret unormalt der er flere ejere i en virksomhed, omend den er lille eller stor) nogle sælgere, 1 kontor ansat og mig. Størrer er virksomheden ikke - og du ramte desværre ikke plet nogen steder, gad bare ikke dit useriøse spørgsmål - længere er den ikke..

Kommentar
Fra : emesen.

Dato : 20-02-09 14:42

Tja - når både Eyvind og e.c er udelukket fra dette spørgsmål, så må Emesen. jo hoppe ind.
Det ser jo ud til at de har ret i deres antagelser.
Det er også utroligt, at en kontorelev allerede har fod på alt det juridiske omkring arbejdstagere og arbejdsgivere.
Måske er du også bare en politisk debatør som skal øve sig lidt.
Måden at fremføre din sag på, minder mig om nogle kurser jeg har deltaget i.
God fornøjelse.
Eyvind.

Ps. Jeg hopper nok ikke ind, med flere profiler i dag.

Accepteret svar
Fra : bovbasse

Modtaget 20 point
Dato : 20-02-09 14:43

du kommer det ikke nærmere, du må afslutte denne debat ved at give dine points til en eller anden.
lyder som om at du ikke vil høre, hvad andrehar at sige. det er jo ikke et regne stykke hvor du skallægge 2+2 sammen og få et facit, men derinod mange forskellige modeller at arbejde ud fra.
du må jo selv have nogle ideer om hvordan du får de snat aber ude på lageret til at møde til tiden.

fyr dem, eller giv dem en advarsel, det plejer at hjælpe, og dermed er alt i orden

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 14:48

Min eks var ansat i et firma, hvor man hver 3. mdr udbetalte bonus.

Der var x-antal kroner, der blev fordelt mellem de faktisk arbejdede timer.

Hver mand fik så det beløb, gange de timer han/hun havde haft.

Du siger du er kontorelev.

Undrer mig over at en uorganiseret arbejdsplads med så få mennesker kan godkendes som uddannelsesplads.

Kommentar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 14:50

Sjot at blive beskyldt for at være journalist, eller politisk debatør - måske ikke så underligt jeg blocker dig?? Og til informations så har man på sit første skole forløb undervisning i funktionærloven - samt har man valgfag såsom løn og lovgivning!!
Men nu er jeg ikke en helt ung kontorelev direkte fra Handelsskolen, har skam haft nogle år bag mig i forretning, så ved godt hvordan forskellige ting fungere - aner dog intet om timelønnet er anderledes sat mht opsigelse - men så vidt jeg har fået googlet mig frem til, så er det vel lige meget om man er timelønnet eller ej??
Opsigelsesfristen er da stadig det samme ?? Altså mener, de første 3 måneder, der er 1 måneds opsigelse - og derefter hedder det stadigvæk 1 måned for den ansatte men 3 måneder for firmaet - ikke sandt??
Siger ikke jeg kan huske det hele fra mit skole forløb, og ved da også godt at efter længere tidsansættelse så bliver de 3 måneder forlænget. Mener det er efter det 3 år så er det 4 måneder?? Eller er jeg helt galt på den?

Nå men det var lige udenom for mig - prøvede bare lige at gennemopfriske min hukommelse..

Godkendelse af svar
Fra : missstina

Dato : 20-02-09 14:51

Tak for svaret bovbasse. - Du bliver bedømt som bedre end gennemsnittet, da du rent faktisk stort set var den eneste der kom med et svar direkte til spørgsmålet, og læste det som det sotd og ikke stillede alle mulige ( i mine øjne) ligegydige spørgsmål :)

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 14:54

Citat
Men nu er jeg ikke en helt ung kontorelev

Modsiger lidt, at du er jævnaldrende med de unge der ikke arbejder så meget.

Og nej... netop opsigelsesfristen er dårligere for timelønnede.

Så ... jeg ville ikke gøre det frivilligt, lige så lidt som jeg ville sige op.

Og hvis jeg blev kaldt til møde, for at blive fyret og få fremlagt en ny ansættelseskontrakt, der stillede mig ringere, ville jeg gå direkte i fagforeningen - FØR jeg skrev under.
I kan jo ikke forlange de skal skrive under samme dag.

Ja... jeg er en rigtig fagforeningsQ. Og ikke i en gul fagforening vel-og-mærket.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-09 14:56

Tak for kritikken af vores ellers meget relevante spørgsmål.

Det meget kort formulerede spørgsmål, sætte naturligvis mange tanker igang.

hvis du vil have mere præcise svar, så kom dog med mere info fra starten.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 20-02-09 15:31

Tror nu godt nok i får problemer med div. fagforeninger hvis i prøver at stille de ansatte ringere end de har været, og ændre i på kontrakten så skal ancinitet jo flyttes med over, så tvivler på at der reelt bliver et ændret varsel....

Men man ka jo godt være på fast løn uden at være funktionær...

Har i overhovedet prøvet at snakke med dem om problemet??

Virker lidt som om at man ikke vil tage en konfrontation direkte og i stedet "bare" ændre noget så man "truer" dem.....

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-02-09 15:32

Man kan sagtens fyre en funktionær de her dage men opsigelsen vil jo være 3 måneder. Så vidt jeg husker er der temmelig lang opsigelse på en lokal aftale.. mener faktisk det er 9 måneder.. så hvis i vil af med en nu, så må man jo enten bruge 120 dages reglen eller fyring pga struktur omlægninger..