/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Bluetooth software
Fra : PrivateDK
Vist : 1200 gange
100 point
Dato : 20-02-09 00:36

Jeg har købt en bluetooth dongle til min far, så han bl.a. kan overføre billeder til sin PC fra sin mobil. Der følger et program med donglen, men det ser ikke ud til at der med den version kan overføres billeder til PC'en. Den større version er et betalings program.
Man kan vel bruge hvilket som helst stykke software til donglen, ikke bare det der følger med.
Er dette ikke korrekt?
Er der nogen der kender et godt freeware program til formålet?
Programmet der følger med er 'BlueSoleil ver. 2.6'. Det virker også lidt kompliseret til min far. Så brugervenlighed har også en betydning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-09 02:29

Softwaren til at hente billeder har ikke ret meget med forbindelsen at gøre, du skal bare finde et fotoprogram som kan importere billeder, om det er med bluetooth, infrarød eller kabel er i princippet ligegyldig.
I skal bruge en driver til bluetooth forbindelsen, men den har i sikkert på plads, så er det bare at finde et program som kan hente billeder over på computeren, jeg har Linux Ubuntu på min computer, når telefonen bliver tilsluttet, så starter F-Spot helt automatisk og kopierer billedern over, helt så enkelt kan i sikkert ikke gøre det med en Windows computer, men HP har et gratis program som kan udføre tricket: http://www.hp.com/united-states/consumer/digital_photography/free/software/index_ww_dan.html programmet er på dansk og kan hente billeder når i har fået forbindelse med bluetooth, bare klik på Hent billeder og vælg: Fra kamera, kortlæser eller printer, der finder i telefonen som vises i Denne computer og åbner op indtil i er i mappen med billederne, og klikker på Kopier.
Næste gang husker programmet selv at det er fra mappen på telefonen at der skal hentes billeder, så hvis du hjælper den første gang, så burde det være til at finde ud af de næste gange, der kan også laves simpel billed redigering med programmet

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 20-02-09 03:03

Det jeg ganske simpelt gerne vil kunne, er at når billedet er åbent på telefonen, så vil jeg kunne trykke send vælge bluetooth på telefonen, så skal telefonen modtage billedet og lægge det i bluetooth fil delings folderen. Det kan jeg ikke med den beskrevne version af 'BlueSoleil'.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-09 03:36

hvis telefonen er en nokia download http://europe.nokia.com/pcsuite det er gratis og passe til nokia

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-09 03:54

Næh, det der følger med donglen er ikke meget bevendt.

Jeg kender ikke Nokia softwaren som rotw henviser til., men det er meget brugt og sikkert let at bruge idet man aldrig ser spørgsmål om anvendelsen.

I mit program til Motorola.....købt særskilt ......skal jeg blot vælge filhåndtering, så ses indholdet både i telefonen og computeren.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 20-02-09 05:56

der er nogen blutooth dongle virker ikke på vista

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-09 09:14

Kære privateDK

Det ovn med mange ord prøver at fortælle dig er at

-du skal bruge blue soleil programmet for at computeren kan fungere med bluetooth dongelen.

- du skal også installere et andet program for at hente og sende billeder til telefonen. Hent det hos telefonfabrikanten.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 20-02-09 12:21

Bluetooth donglen skal vel bare have sin driver for at fungere på en PC, der kører forresten på XP.
Og nej, jeg vil kunne sende billeder til min tændte PC uden at røre ved den og røre en eller anden form for fil håndterings funktion. Der er installeret PC suite og det virker fint med dens filhåndtering.

Det jeg vil kunne gøre er:
Når PC'en er tændt, så vil jeg kunne åbne et billede på min telefon:
- vælge send
- vælge via bluetooth
- telefonen skriver 'opretter forbindelse' derefter 'sender data'
- nu ligger billedet i den bluetooth delings folder jeg har valgt til dette formål i mit software.

Alt dette UDEN at røre min PC. Den kan bare stå inde på kontoret og snurre og jeg kan sidde i køkkenet med en kop kaffe uden at skulle op og stå.....

Kan gøre det på min egen stationære der kører gennem logitech bluetooth til mus og tastatur.
De to skal bare være parret, så går dette helt af sig selv. Rigtig god og nem funktion.

Når jeg prøver det på min fars, skriver den 'kan ikke oprette firbindelse'.

Det ser ud til at jeg enten forklarer mig dårligt eller at der ikke er nogen herinde der kender denne funktion.
Jeg får i hvert fald ingen svar i den retning jeg gerne vil.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 20-02-09 16:56

nu er jeg med.
på din maskine højre klik på Bluetooth ikonet ved uret og vælg Bluetooth Settings
Hvilke services ser du der, standard er der 'COM port' og nogle har Audio hvis donglen har Audio Gateway..

ser denne side -> http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/activities/cameraphone.mspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-09 23:19

Muligvis skal Din fars mobil have installeret MMS for at kunne sende via BT.

Jeg ER klar over at MMS vedrører og hentes hos udbyderen til den pågældende mobil, men min egen krævede det før jeg kunne kommunikere med donglen, det stod sort på hvidt i manualen.

Og gå ikke ud fra at man kan sende BT rundt om hjørner og ind i andre rum, der kan være forskellig sendestyrke

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 21-02-09 02:05

Jeg har ikke haft tid til at kigge på problemet(opgaven) fredag. Jeg tror JegErHer har fat i noget..
Til LuffeA; jo BT kan godt 'kigge om hjørner', det virker op til 100 meter, hvilket reelt nok vil sige 4-5 meter. Den med MMS havde jeg godt nok ikke hørt før, og kan ikke rigtigt forstå, men tror selvfølgelig på dig.
Prøver at kigge på opgaven lørdag håber jeg.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-09 10:31

Som sagt stod det i manualen til min Motorrola, og det virkede heller ikke før jeg havde hentet MMS hos min udbyder.....det havde jeg ikke hidtil haft brug for.
I et andet forum svarede jeg det samme omkring Nokia, og fik skudt i hovedet at det ikke behøvedes til denne.
Det ligger måske også i at de fleste straks installerer MMS når de køber ny mobil og derfor ikke får problemet senere.

Jeg bruger selv et BT headset til mobilen, den begynder at skratte efter 8-9 meter.

Iøvrigt har jeg efter installation af donglen og softwaren to nye ikoner under "Netværksforbindelser"

Bluetooth Connection...Bluetooth modem
Sonofon GPRS....Bluetooth modem

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 21-02-09 15:30

Tak for svaret JegErHer.
Efter at have læst det link du sendte i dit svar, kunne jeg genkende nogle settings fra BlueSoleil installationen. Så jeg valgte at geninstallere BlueSoleil. Efter lidt 'roden rundt' har jeg nu fået det til at fungere. Det er ikke et let tilgengelig produkt at bruge, men det virker da og det er jo hovedsagen.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-02-09 17:28

dejligt at læse.