/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Den nye riffelprøve..
Fra : centerpoint
Vist : 1741 gange
100 point
Dato : 18-02-09 22:59

Riffelprøven er som bekendt blevet strammet op.
Pr. efterdags skal man på 100 meter, ramme en buk uden den berømte påsatte papskive.

1 - Burde prøven ha' været sværere..f.eks. i lighed med den svenske elgprøve..?

2 - Eller var den gamle prøve god nok....?

3 - Burde der ikke være indføres en eller anden form for skydeprøve for. haglgevær..?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 23:00

Er det ikke synd at indfange dyrene og forsyne dem med en papskive ??

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 18-02-09 23:04

Jo, det er noget være svineri..!

Men i det her tilfælde er det en bukkeskive.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 23:13

Altså en skive i røven på jægerne når de skal bukke for Prinsen ????

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 18-02-09 23:24

Hej LuffeA.

Fint nok med mig at du er modstander af jagt, det respekterer jeg 100%
Men, hvis det er det emne du ønsker at diskutere, så synes jeg du skulle oprette en tråd der omhandler emnet "jagtmodstand" - du kan være sikker på at jeg skal nok deltage i din tråd.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-09 00:27

Det er helt OK med den nye prøve. Den er bare for let. Hvis man ikke kan placere samtlige krævede skud inden for en "tænkt cirkel" på maksimalt 10 cm, skal man ikke have lov til at drive riffeljagt. Skuddene skal også sidde således, at dyret forender (dør) momentant. Det vil sige i hjerte/lungergionen - der hvor skiven tidligere sad. Nu ved jeg at Centerpoint kan placere samtlige skud næsten hulihul, så han får ikke noget problem med præcicionen.
Jeg ville gerne gå længere, idet jeg mener, at en jæger skal op til ny riffelprøve, hvis han anskaffer sig en riffel med sværere kaliber end den han gik til prøve med. Går man op til prøven med en .222`er og består, for derefter at gå ud og købe en 30-06`er, så er rekylen voldsommere - og skydningen bliver derefter.
Endvidere burde prøven indeholde skydning til bevægelige mål - som i Sverige - ja. DJ har lige opgjort antallet af eftersøgninger i 2008 - i forhold til 2007, og man har 100% flere eftersøgninger. Det er Fandeme for dårligt - selv om der i statistikken også er de dyr, der er blevet kørt ned på landevejene eller af togene.
Jeg kommer ofte til riffelprøver - og der er dumpeprocenten i gennemsnit 36%. Hvabeva? Det er jo uhyggeligt.
Mere øvelse og lad jagtforeningerne varetage undervisningen og prøverne.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 00:29

Og jo! Jagttegn skal gøre betinget af, at enhver skal kunne ramme 10 lerduer ud af 20. Så kan enhver vistnok klare prøven.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-02-09 03:09

Rigtig mange jæger kan ramme en serie lerduer,men kommer de på praktisk jagt ser det helt anderledes ud.

Det du lærte i skolen Tonganeser har du jo også glemt i sær det omkring pli og respekt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-02-09 07:28

Citat
Altså en skive i røven på jægerne når de skal bukke for Prinsen ????

Apropos Prinsen.... Jeg er normalvis royalist.Men hvor er det beskæmmende at se,dyngevis af vildt ligger skudt,efter de høje herrer endnu engang har bestået "manddomsprøven".
Bl.a. snesevis af fasaner der er så tamme (udsatte) at man kan stryge dem over ryggen,inden de bliver skudt.Det virker direkte kvalmende.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 19-02-09 08:43

Citat
Apropos Prinsen.... Jeg er normalvis royalist.Men hvor er det beskæmmende at se,dyngevis af vildt ligger skudt,efter de høje herrer endnu engang har bestået "manddomsprøven".
Bl.a. snesevis af fasaner der er så tamme (udsatte) at man kan stryge dem over ryggen,inden de bliver skudt.Det virker direkte kvalmende.

Mosebaek.

??...Undskyld jeg spørger, hvad har ovenstående citat med riffelprøven at gøre...??

Til jagtmodstanderne;

Hvorfor opretter i ikke en tråd om emnet..?
Jeg vil med glæde deltage i diskussionen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-02-09 09:46

Citat
??...Undskyld jeg spørger, hvad har ovenstående citat med riffelprøven at gøre...??

Intet...absolut intet.Bare en generelt betragtning,jeg trængte til at få "læsset af.
Men nu skal jeg nok "klap i".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-02-09 10:56

Fortsæt du bare Mosebaek Centerpoint er en af dem, der ikke selv kan holde sig til tråden......

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 19-02-09 11:14

Citat
for derefter at gå ud og købe en 30-06`er, så er rekylen voldsommere - og skydningen bliver derefter.

Kommer 'rekylen' ikke først når skuddet er afgivet?
og som sådan kan der der ikke rettes på det skud
Memindre der er tale om flere skud efter hinanden, hvor er forskellen så.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 19-02-09 11:58

Citat
Kommer 'rekylen' ikke først når skuddet er afgivet?
og som sådan kan der der ikke rettes på det skud
Memindre der er tale om flere skud efter hinanden, hvor er forskellen så.

Nu skal jeg ikke svare for Tonganeseren, det gør han så udemærket selv.

Det der menes med udsagnet er, at rekylet fra f.eks. en 30.06, kan, på nogen skytter, virke så voldsomt, at skytten bliver bange for det rekyl der kommer, og derfor ubevist lukker øjnene før skudafgangen - og derved bliver skuddet upræcist.

Derfor er det unægteligt lettere at aflægge riffelprøven med en 222'ver, eller for den sags skyld en 243'er, begge rifler har næsten ikke har mærkbart rekyl.
Det svageste rekyl kommer fra 222'veren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 13:09

Øh - Ballehyler:
Kunne du ikke være sød at undlade dit personfnidder i en tråd, som ellers var et forsøg på at holde en god og sund tone?

Nu er ingen af os idioter, og vi har været aktive jægere før du kom til DK. Selv har jeg været aktiv i 50 år. På din hjemmeside forsøger du igen at fylde folk med løgn om hvor lang tid du har været jæger.
Så opfør dig ordentligt - hvis du vil være med i denne tråd. Eller må du jo blacklistes.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-02-09 13:31

Tonganeser når du er så gammel, som du skriver må du vel have lært at stave?

Nu jeg er her kunne du så ikke også fortælle mig om D.L.S. har en riffelbane hvor man kan aflægge riffelprøven - Du kunne jo også forklare mig og alle andre hvorfor D.L.S. ikke har det?

Ligelede hvorfor I går sådan op i de nye prøve regler, når I ikke har nogen indflydelse på eller viden om hvorfor de er lavet.............

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 19-02-09 13:44

Goodbye Bent.
Vi ses i en anden tråd.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 14:16

Det største problem for dansk jagt er, at så mange nye jægere vælger "hobbyen" fordi det er blevet trend at gå på jagt. På DJ-siden skrev en gammel erfaren hæderlig jæger engang, at "skulle man ikke på jagt, så kunne man spille golf i stedet for".
Det har betydet, at vi har fået for mange byjægere, som ikke får den fornødne træning med riflen. Det kan man se på alle disse nyere brugte rifler, som for tiden bliver sat til salg - fordi "krisen kradser". Som regel har de kun skudt få skud, selv om ejeren har haft riflen i adskillige år.
Vi skal have fat i alle riffeljægere, så de kan demonstrere, at de kan skyde sikkert.
Når jeg nævner eksemplet med .222 kontra 30-06, så er det fordi mange opfatter 30-06`eren som en kedelig fætter, med al for megen rekyle. Når jeg observerer på riffelbaner, så ser man alt for mange jægere blinke med øjnene, når kanonen fyres af - eller også trækker de riflen skævt - fordi de inderst inde hader den voldsomme rekyle. Den slags slingreskydning giver grimme anskydninger - og de må vi have styr på. Det er trods alt levende væsner der skydes til, og det er vores pligt at sørge for et momentant dræbende skud. Centerpoint skyder nærmest uhyggeligt præcist, så han forstår i hvert fald problematikken. Nu er jeg et beskendet menneske og vil derfor ikke selv omtale mine evner med en riffel, men både Centerpoint og jeg skal også kunne demonstrere, at vi mestrer det våben vi bruger.
Derfor skal der hankes op i jægerne - alle som en. Det gør man bl.a. ved at indføre skydning til løbende vildt.
I øvrigt gruer jeg for den dag, hvor Centerpoint og jeg er på duejagt sammen, hvor jeg ved, at han højst bruger 2 skud pr. nedlagt fugl. Man må squ på banen - må man - inden ydmygelsen.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 19-02-09 15:58

Kære Tonganeser, først tak for roserne. Men når ret skal være ret, er du heller ikke nogen amatør med en riffel. Den opvisning du præsterede i sommers, da jeg besøgte dit smukke jagtareal, er der nok ikke mange riffelskytter i DK der kan gøre efter....Det var faktisk også hul i hul..
Vedr. haglgeværskydning, der rammer Tonganeseren nok det meste som han peger på.
Med en skytte som Tonganeseren, så er det sjov at gå på jagt - ingen farlige situationer, ingen anskydninger....

Nu tænker de fleste nok "de to kender hinanden"
Og ganske rigtigt, Tonganeseren og jeg skal bl.a. på bukkejagt sammen når den tid kommer.
Og jeg glæder mig fordi, bedre jagtkammerat end Tonganeseren findes ikke.

Godkendelse af svar
Fra : centerpoint

Dato : 19-02-09 19:39

Tak for svaret Tonganeseren.

Du ramte lige det ømme punkt for desværre mange danske jægere i dk.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 19:45

OJ - mange tak for de mange point.

Kommentar
Fra : baikal01

Dato : 20-02-09 18:47

tror man skal passe på med alle de prøver har nu gået på jagt i mere end 40 år. og kan ikke se meget forskel på jagten med eller uden prøver.måske ville roker have godt af en tur på skydebanen da det ser lidt sløjt ud med dem,

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-02-09 19:48

Jeg tror nu ikke det er rockerne der mangler skydetræning. Jeg tror mere, at det er ørkenes sønner der mangler træning.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 20-02-09 21:06

Citat
tror man skal passe på med alle de prøver har nu gået på jagt i mere end 40 år. og kan ikke se meget forskel på jagten med eller uden prøver.måske ville roker have godt af en tur på skydebanen da det ser lidt sløjt ud med dem,

Hej Baikal01.

Når nu den danske jægerstand består af ca, 3% af befolkningen - og skal overbevise 97% af befolkningen om, at vi kan forvalte vildtet - og herunder, at undgå grimme anskydninger. Så er det desværre/eller heldigvis (alt efter om man er for, eller imod) nødvendigt at bevise at vi kan skyde..... bare nogenlunde ordentligt.

Nu siger du, Baikal, at du har gået på jagt i mere end 40 år.
Så har du sikkert fået den rigtige jagtopdragelse, som far, onkel, farbror, gav dig i den tid der lå før du fik jagttegnet - og årene lige efter. Du har med andre ord, sikkert fået jagten ind med modermælken.

Hvordan er det så nu...... ??

Statistikken siger, at dem der tager jagttegn har en gennemsnit alder på omkring 40 år.
Jagtegnet kan f.eks. erhverves på et weekend-kursus - fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag, og så er man klar til at drage ud i det ganske land og forende dyr....
Derfor, det mindste man gøre er vel at bevise, at man bare er nogenlunde skydende.

ØRKENENS SØNNER......!!!!! Jeg elsker de drenge og sluger hvert eneste show de disker op med.
De drenge har en dejlig plat, sjofel og ligefrem humor.

Kommentar
Fra : baikal01

Dato : 20-02-09 21:09

tonganeseren.ja du har nok ret.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-02-09 21:40

Ørkenens sønner???? Uhada. Jeg mente altså de kriminelle invandrere. Undskyld til ØRKENES SØNNER.