/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Start - Luk comp. autovalg
Fra : Eyvind
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 18-02-09 22:36

Det irriterer mig at jeg skal tage fat i pilen hver gang der skal lukkes.
http://peecee.dk/upload/view/151169

Hvor stiller jeg "luk comp" som default, i stedet for slumre".

Vender tilbage senere i dag................. måske.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-02-09 23:47

Skal lu lukke computeren hurtigt så gør sådan: alt+F4 lukker alle faner og en alt+F4 igen giver gardinet jvor i vælger l for luk. Sådan har jeg lukket 36 pc ned hver dag ved skoletid. Og det var hurtigt.

Eller du kan skrive %windir%\system32\Shutdown.exe -s -t 00 i luk . Den laver en genvej til luk

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-02-09 00:10

På mange nyere computere er et enkelt og kort tryk på tænd/sluk knappen nok. Herved startes en nedlukning af computeren der ender med at slukke - det eneste den ikke gør, er at trykke på afbryderen på væggen

Tippet virker kun hvis det ikke lige er tale om en vippeafbryder! Men den slags ses vist heller ikke rigtig mere på nyere computere...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-02-09 00:20

....det kræver muligvis en ændring i opsætningen af din computer.

På min XP ser det således ud:
http://peecee.dk/upload/view/155799

mvh berpox

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-09 01:07

Kontrolpanel >Strømstyring >Skift indstlling for model >Skift avancerede strømstyringsenheder >

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-09 01:39

Jeg ved ikke rigtigt hvad der skete ovenover, men det hele kom ikke med, men her er det igen.

Kontrolpanel >Strømstyring >Skift indstlling for model >Skift avancerede strømstyringsenheder

Her vælges først Balanceret (Aktiv) og gå nu ned i vinduet nedenunder og åben Tænd/sluk-knap og låg >Tænd/sluk-knap i Menuen Start >Tryk nu på Slumre og vælg så Luk computeren

Det samme kan gentages med Høj ydeevne og Strømbesparelse i den rullemenu hvor Balanceret (Aktiv) stod.

Herefter skal det billede du linker til altid vise Luk computeren og samtidig vil ikonet i Start foran ikonet "Lås denne computer" også slukke den.

Det er muligt der er en nemmere måde at gøre det på, men denne er den eneste jeg kender.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-09 02:00

Hej Eyvind, i det andet spørgsmål forklarede jeg det, nu kan du se hvor du skal ændre, på et billede: http://peecee.dk/upload/view/155808/full

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-09 02:02

Med den forklaring kan det da ikke mislykkes Bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-09 03:14

og dog...........

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-02-09 05:00

Jeg ved ik' ...jeg har ik' Vista, men i XP har jeg lavet 2 genveje på processlinjen: Sluk og Genstart.

Det er genveje til 2 *.bat filer der er skrevet således:

LUK:
Kode
@echo off
shutdown -s -f -t 00
cls

GENSTART:
Kode
@echo off
shutdown -r -f -t 00
cls

..måske det også virker i Vista?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-09 09:38

Tak for svaret bentjuul.

Ja så lykkedes det - irriterende når der sidder nogle metoder i baghovedet fra XP og driller.
Så er det svært at omstille til nye finurlige veje.

Egentlig var det den forklaring jeg fik af O.V.N.

Ps. Problemet er at det ikke altid er mig som lukker computeren.
Jeg sætter den til at arbejde med et eller andet, og for ikke at skulle sidde og vente til den er færdig, må jeg sætte konen til at slukke for dyret - og så skal det ikke være for svært.
(Den lille bærbare fyr bruger nemlig hele 6 watt i slumretilstand)