/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Reducering af jævnspænding
Fra : ibt
Vist : 3926 gange
100 point
Dato : 18-02-09 14:13

Hvårdan laver jeg bedst en regulering af jævnspænding. Skal dermed regulerer en DC motor omdr.
Reguleringen skal ske fra fuld omdr. (12v) til ca. en halvering af omdr. Motoren optager 5-10 A
Kan et potentiometer/stilbar modstand gøre det. I såfald hvad skal specifikationer skal det have.

Jeg ved, man ved mindre belastet kredsløb kan bruge elektronik IC er såkaldte spændingsregulatorer , men hvordan spændingsdeler/regulerer man mere belastede jævnstrømskredse generelt.

Venlighilsen IBT

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 18-02-09 14:47

Hej !
Ja det er rigtigt nok at der indgår et potmeter, men det allene gør det ikke.
Der er jo tale om en effekt på omkring 120W så det potmeter kommer til at osssse en del. Du skal have fat i et diagram på en variabel strømforsygning.
Er de 12V fra en akkomulator kan du nøjes med at bruge den omtalte spændingsregulator og en driver transistor samt et par stumper til, men det er sin sag at gå i detaljer her på siden.
Men helt umuligt er det jo ikke. Men prøv at få fat i nogle diagrammer, så kan vi vende tilbage til det. Jeg har et velasoteret lager af stumper, nok noget du kan bruge
Men hvordan har du tænkt dig at skrue det sammen, på et print eller som en fuglerede eller hvad.?
Højris

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-09 15:16

Det afhænger helt af motortypen . Selv indenfor dc motorer er der flere hovedtyper afhhængig af compound.
Med den effekt kunne man gætte på at det er til traktion med en seriemotor.
Den kan ikke hastighedsreguleres så let med spændingen.
Ellers gør man som i de gamle sporvogne o g S-tog med store støbejernsmodstande, som skydes inf med en omskiter.

Den moderne og mere energieffektive måde er med en chopper, så man pulsstyrer motoren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-09 15:17

Det kræver megen indsigt at bygge det selv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-09 15:43

Enig med Højris og trensor

og sjovt nok tænkte jeg også på de forskellige måder at koble AC motorer på,
jeg husker svagt nogle af dem med fordele og ulemper,
bl.a den med sporvognen med god sejtræks evne.

Måske skulle du begynde med at studere kapitel 3 her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor

Så finder du nok snart ud af at du må have ekspert hjælp...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-09 16:04

http://www.lscontrol.dk/es134.asp hvorfor opfinde noget der findes!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-09 16:05
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-02-09 16:09

Citat
hvorfor opfinde noget der findes!

Det er nok for enkelt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-02-09 16:18

Her er lidt for selvbyggeren
http://www.electronics-lab.com/projects/power/009/index.html

mvh klaudi

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-09 16:39

Den bedste måde at regulere en sådanne jævnstrømsmotor på (normalt) er ved hjælp af en PWM regulering. (PWM = Puls Wide Modulation). Den regulere virkeligt godt på jævnstrømsmotorere, ja jeg tror faktisk at det er den allerbedste regulator, til dette formål. Ved PWM regulering er det en firkantantkurve man sender ud til motoren, altså er der helt tændt for strømmen eller også er der helt slukket. Feks tændt i 10 millisekunder og så slukket i 90 millisekunder, ved dette er der en såkaldet duty cykle på 10 %. Frekvensen disse pulser kommer med ligger typisk i området 500 Hz til 20 kHz. Fordelen er stor nøjagtighed i reguleringen og rigtigt godt moment selv ved lave hastigheder. Du kender det sikkert fra batteriboremaskiner, som næsten alle betytter den teknik, netop pga det gode moment, ved nogle bore maskiner kan man hører at de hyler lidt ved lave omdrejninger, der er frekvensen på PWM regulatoren du kan høre.

PWM lyder avanceret at lave, med kan faktisk laves med kun 3 komponenter: et potentiometer, en IC, og så en mos-fet transistor der kan klare strømmen til motoren. (så langt tid det kun drejer sig om at motoren kun skal kunne køre den ene vej, ellers må man have en omskifter med)

Det var lidt om den bedste form for regulering af jænstrømsmotorer.
Er der mere du ønsker at vide om dette, så kom venligst tilbage.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : ibt

Dato : 18-02-09 19:17

Tak for svaret viskinge.
Jeg synes umiddelbart du har det bedste bud på styring af min dc motor, hvis det ellers ikke er for dyrt at lave. Det er et eksperiment for sjov jeg har gang i
For præsisere
Der er tale om en dc motor med permanente magneter og snekkedrev, som en viskermotor til biler.
Den skal styre nogle bevægelser på landbrugsmaskine.
Jeg vil gerne høre om du vil angive nøjagtigt hvilke komponenter jeg skal bruge for at bygge en brugbar styring.
Elektiske data på motor
Forsyningsspænding 12-14V (Fra traktor)
P max 75W. I max 6A. I start 30A
Driftmåde: få sekunder ad gangen. Starter max 8 pr minut
Når først den rigtige hastighed af omdr/bevægelsen er fundet vil der normalt ikke blive ændret på den.
På forhånd mange tak IB T

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-02-09 06:51

måske det nemmeste var at købe en 100krs skruemaskine og så skille den ad. Tilslutning fra traktor 2 ledninger uden batteribox isat. ledniger til motor i skruemask klippes og føres til din DC motor .
Når forsøget er slut og du har målt spændingen over dc motoren og indgangsspændingen kan du jo beregne den nødvendige seriemodstand og dens effekt . Hvis skruemaskinen overlevede forsøget-kan den jo samles igen og så har du en extra af den slags. Du kan sellvfølgelig også beholde boremaskinens styring hvis du kan få fjernet fjedervirkningen på det potentiometer der styrer hastigheden

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-02-09 08:44

Har faktisk fundet et PWM byggesæt, der burde kunne klare dine krav. Måske et sted at begynde, hvis du kan klare et byggesæt. pris Kr. 189,00 så har du alt hvad du skal bruge.

kan købes feks her: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=47891

men kan købes mange amdre steder i landet.

MVH

Kommentar
Fra : ibt

Dato : 19-02-09 10:20

Jeg har også søgt lidt på PWM og har sjovt nok også fået øje på K8004. Har også set på DC driver 510-1215 hos RS. Jeg prøver nok K8004.
Den med akku boremaskinen er jo eller ikke så tosset, der får man jo motoren med.
Tak for alle svar

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-02-09 10:51

OK. K8004 er opgivet til 6,5 Amp. er det for lidt, burde det bare være at finde en kraftigere Mos-Fet, da det jo er det eneste der begrænser max strøm (ja, og så selvfølgelig printbanerne, men de kan jo laves kraftigere ved hjælp af ledning).

God fornøjelse

MVH