/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hertz
Fra : sdam
Vist : 466 gange
100 point
Dato : 18-02-09 12:12

Hvordan defineres ordet "HERTZ" i forbindelse med TV-skærme (fladskærme)?
Typisk ser man 50, 100 eller 200 herts udtrykket..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-02-09 12:15

Det er hvor mange gange billedet bliver gentaget, jo større tal, jo bedre.

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-09 12:20

hertz er antallet af gange billedet bliver opdateret i sekundet. 60 Hz (billede opdateres 60 gange pr sekund)

Et TV kører normalt i 60 Hz eller 100 Hz (selvom der rent praktisk kun er 24-25 billeder i sekundet)

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 18-02-09 12:21

PS: Jeg mindes endnu ikke at have set noget kører i 200 Hz!?!?!?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-09 12:25

Det er som peet49 skriver og 200 hz kan ses her http://www.flatpanels.dk/ifa2008.php?subaction=showfull&id=1220601658

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 18-02-09 12:28

Hz. eksempel: på en almindelig glødepære står der ofte 60 hz. - hvis den kun stod på 40 hz. ville man kunne se den flimre.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-02-09 12:30

Lysnetfrekvensen er 50Hz, ikke 60

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-09 12:33
Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-09 12:36

Nej tv i Europa køre normalt med 25 billeder pr sekund. kaldes også Hz.
I USA ( og de der følger deres sysem) bruges 30 Hz

Det hænger sammen maed at billedskiftet i fjernsynets barndom var styret af elnettet og dr har man forskellig frekvens i Europa og USA.

Det er dog muligt teknisk at gemme billedet elektronisk og så opdatere skærmen flere gange for hvert billede. På den måde kan man have 50 eller 100 Hz fjernsyn. Det giver med visse skærme lidt mindre flimmer, men forholdet er ikke så enkeltat man skal tro at billedet nødvendigvis bliver bedre med 100 eller 200 Hz.

Hz betyder pr.sekund. Det skrives med stort H og lille z. Opkaldt efter fysikeren Heinrich Rudolf Hertz. Han var den første som påviste elektromagnetiske bølger som al radio og fjernsyn- før internettet og kablerne- var baseret på.

Som et kuriosum kan nævnes at biograffilm altid var med 24 billeder pr sekund. Derfor måtte man i fjernsynet med tidligere teknologi køre dem lidt hurtigere for at de kunne passe med tv kameraets billedskift. Filmene i fjernsynet varede kortere og alle fik et lidt højere stemmeleje. absolut musikalske mennesker kunne høre at musikken ikke stemte.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 18-02-09 12:38

200 Hz TV! Woot!?!? Det er da for fedt! Det ryger hermed på ønskesedlen!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 18-02-09 12:41

Skal vi så ikke bare blive enige om at vi alle er enige!?!?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 12:54

Det var nu et større fremskridt da man på analoge TV gik over til 100 hz.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-02-09 13:08

Ja så kunne man holde ud, at se længere på det.

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 18-02-09 13:48

Tak for svaret lassethorsted.