/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Andelsboligforening og netbank
Fra : fa.dk
Vist : 797 gange
100 point
Dato : 17-02-09 21:08

Tidligere har den daværende kasserer i bestyrelsen indhentet formanden underskrift på regninger, der skulle betales, og kassereren er fysisk gået i banken og har betalt. Selvfølgelig er meget tilmeldt betalingsservice..
Sidste år fik vi forbindelse med ny kasserer i bestyrelsen oprettet adgang til bankkonto via netbank;
kasserer og formand har adgang. I det daglige er det kassereren alene, der betaler regningerne via netbanken. Og formanden kigger ind på kontoen af og til.
Formanden ser dog de fleste regninger, da de sendes til ham, og han afleverer dem videre.
Det var faktisk banken, der rådgav os til dette, at netadgangen skulle kunne klares af én fra bestyrelsen. Sådan gjorde han selv i den boligbestyrelse, han sad i.

Vi har fået ny bankrådgiver, og hun opdager, at det ikke passer med, hvad der står i vedtægterne.
Der står, at betaling forudsætter 2 underskrifter.

Så enten skal vi have indrettet vedtægterne, så de passer med virkeligheden eller klare netadgangen på en anden måde.

Vi vil ringe og rådføre os med Andelsboligforeningernes Fællesbestyrelse, men kunne tænke os at høre, hvad andre, der benytter sig af netbank, gør, og hvordan det er formuleret i vedtægterne.
Jeg har set, hvordan det er formuleret i standardvedtægterne i ABF.

Det er en mindre andelsboligforening med 22 boliger.

Med venlig hilsen
Frank

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-09 22:55

I kan skille konti ad. Således at kasseren har adgang til en konto hvoraf den løbende drift skal betales. Kasser og formand kan så sammen fylde den konto op så det følger jeres love.

Baggrunden for at i og andre foreninger har disse regler er jo for at forhindre bedrageri.

Selv om i stoler 100 % på hinanden er det for sent at ændre noget når skaden er sket.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-09 23:20

Vi havde ikke netbank da jeg var formand for en forening, men hvis det var i dag, så ville det enten være skarpt regnskab med 2 konoi eller drop netbank. Det hele er lavet for at undgå bedrageri.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 06:13

I kan jo stadig forlange og lave to underskrifter på bilagene inden betaling, om denne så foregår via netbank eller man går på posthuset kan være hip som hap.

På regningen som I gemmer kan så anføres dato/tidspunkt for betalingen på netbank så man kan følge dem på kontoudskrifterne, og endelig kan man også ved en betaling på netbank vælge at få fremsendt en ekstra kvittering.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-02-09 09:22

Har I ikke en revisor i foreningen? Hvis I bruger de samme vedtægter som de fleste afdre andelsboligforeninger, så står der i vedtægterne, at generalforsamlingen vælger en statsautoriseret elller registreret revisor (en registreret revisor er som regel nok; det er jo kun et mindre regnskab). Men når I nu har en revisor, så er der nok nogle, der vil synes, at det er en lille smule "tumpet", hvis I selv sidder og nørkler med tegningsreglerne. Hvor mange erfaringer har I med berageri og underslæb? Nej, vel, - ingen! Revisor er vant til at tilrettelægge betalingsrutinerne i mindre virksomheder og foreninger sådan, at det reelt bliver meget vanskeligt eller umuligt at lave bedrageri (med mindre der er flere om det). Det ville være vildt at ændre vedtægterne, så foreningen kan tegnes af kun et bestyrelsesmedlem; - det er da lige at invitere til underslæb engang nu eller i fremtiden! Enhver revisor har oplevet en eller flere underslæbssager, og det "sjove" er, at underslæbet altid er blevet gjort muligt, fordi "der ikke måtte være for meget bureaukrati#, eller "hvorfor skal det være så besværligt?" eller "Tillid er bedre end kontrol" eller "vi stoler vel på hinanden!". Ja, den sidste idiot er ikke født endnu, men heldigvis var der forfædre, som var klogere og som prøvede at passe på foreningen ved hjælp af tegningsreglens krav om to underskrifter. Mit råd er: Få en samtale med jeres revisor om, hvordan i bedst kan overholde vedtægtskravet, samtidig med at betalingsproceduren ikke bliver mere indviklet end tidligere. I kan også tale med ABF, udmærket ide også, men jeres egen revisor er jo lønnet og betalt af jeres forening og kender foreninegns forhold bedre end ABF måske gør. >Bortset fra det, når vi nu er i gang med at tale om ABF, så vil jeg anbefale, at nogle af jer fra bestyrelsen tager et eller flere af ABF's kurser, f. eks. om salg og pantsætning af andelsboliger. Bestyrelsens ansvar er større end før i tiden og mere besværligt end før, fordi reglerne er blevet mere komplicerede. Husk derfor også at have jeres ansvarsforsikring i orden. Dette kan I også tale med revisor om (men spørgsmålet erm, om I overhovedet taler med ham - undtagen en gang om året, når regnskabet udarbejdes?).
Held og lykke med jeres opgaver....der er nok at se til!

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 18-02-09 10:58

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Og tak til de øvrige. Det er det gode ved at kaste et spørgsmål ud i æteren....man får forskelligartet respons og forskelligt at tænke over og kan derfor lettere tage en beslutning.
Det er selvfølgelig tåbeligt at lave vedtægterne om og binde fremtidige bestyrelser. Der skal naturligvis 2 underskrifter på, som der også står i vedtægterne nu.
Det kan man også gøre via netbanken; den ene indberetter en betaling og den anden godkender den. Så det er det, vi har besluttet at ændre det til.
Mvh. Frank