/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lokalplan
Fra : olarsen
Vist : 503 gange
100 point
Dato : 17-02-09 20:39

Vi er muligvis ved at blive nabo til at mellemstort supermarked. Kommunen vil gerne give tilladelse til at opføre bygningen, men der skal først laves en ny lokalplan, som jo så skal til høring i blandt naboer.

Er der regler for hvor højt man må bygge, når bygningen ligger i skel. (der ligger en bygning i det nuværende skel bygningen er ikke så høj som den nye vil blive, den bygning skal først rives ned.)

Kan den nye bygherre forlange at der stilles et stillads op på vores grund? Det vil være nødvendigt for at kunne rejse de nye mure. Stilladset vil i så fald komme til at stå i vores indkørsel, så det vil være til en del gene.

Hvad med gener fra byggeriet, jeg har andre steder set at byggeaffald flyver ind hos naboer, hvor meget skal man kunne tolerere af den slags?

Hvis der kommer et rigtigt velkvalificeret svar hæver jeg point'sne til +200

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-09 20:49

Inden kommunen laver og vedtager en ny lokalplan, skal den i offentlig høring. Kommunen behøver ikke rette sig efter jeres ønsker, men så genvælger i dem vel ikke igen, så nogen indflydelse har man. Men det er i sidste ende kommunen som bestemmer hvordan en lokalplan skal være.
Nu kommer det sikkert til at gå fornuftigt til, for kommunen vil ikke have retssager på halsen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 06:35

Lige så snart kommunen har godkendt byggeriet må det være bygherren der har ansvaret.

Når der opstilles stillads på Din grund bør Du forlange at underlaget bliver reetableret når stilladset fjernes, og at andet lige skal stilladser også afdækkes og sikres så der ikke kan ske skade på folk der er nedenunder uanset om det er på befærdet gade eller midt ude på en tom mark, det hører under almindelige sikkerhedsbestemmelser.
Byggeaffald der flyver ind hos naboerne er en alvorlig sag da det er livsfarligt.

Gå ikke ud fra at kommunen hører efter indsigelser, i dag hedder det sig at man skal bygge først og spørge bagefter. Et nyt supermarked hvor kommunen lugter skattepenge og arbejdspladser kan bygges som de lyster, men hvis Du laver carporten ½ m længere uden godkendelse SKAL den rives ned igen.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 18-02-09 07:04

Der er ikke noget unormalt i din situation olarsen. Normalt indgår de to parter - dig og bygherren - en skriftlig aftale om hvad der må ske på din grund, og hvad de skal betale for det, samt måske en ulempebetaling i forhold til "manglende indkørsel". Er du i tvivl - hvad du er, så få aftalen "konfirmeret" hos en advokat, så vil du være dækket ind. I din kommune/teknisk forvaltning, kan du få oplyst byggehøjde, som kan ændres op/ned i følge med den nye lokalplan.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 19-02-09 18:18

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-02-09 18:43

Selv tak olarsen