/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problem ved opstart af Windows
Fra : Fattig
Vist : 1038 gange
100 point
Dato : 16-02-09 21:09

Der er noget helt galt.

Mulig årsag: I forbindelse med download af driver program, optrådte et vindue , der forsøgte at instalere "Install Sheld Wizard".
Computeren skærmbillede "frøs" og den kunne kun lukkes ved at holde tænd/sluk knappen inde i 10 sek.

Når jeg opstarter computeren, Kommer der en meddelelse fra AMERICAN MEGATRENDS.

Nederst på skærmbilledet står der:
Fan Error !
Pres F1 to resume

Herefter starter windows op

Jeg har prøvet at systemgendanne, uden held.

Hvad er der mon gået galt og hvad kan jeg gøre for at få computeren til at fungere normalt.

Kommentar
Fra : vigge82

Dato : 16-02-09 21:16

hvad var det du var ved at opdatere driveren til??

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-02-09 21:18

Hej

Meddelelsen passer ikke rigtigt med at den skulle skyldes din installation af install shield wizard.

Den siger at der en blæser der fejler, cpu køler.. grafikkort blæser , måske ?

Måske skal du prøve at tage siden , eller låget af PC'en, for at se om der er en blæser der ikke kører ?

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 16-02-09 21:36

Computerens blæser kører.
Jeg har været inde computeren for at sætte et andet grafikkort til, nemlig GeForce 7600 GS, og da det ikke lykkedes isatte jeg det gamle GeForce 5200, der jo ikke har seperat blæser, men sansynligheden for at fejlen er kommet i den forbindelse er da nærliggende.
Hvad kan/skal der gøres?

Kommentar
Fra : vigge82

Dato : 16-02-09 21:39

prøv lige at gå ind under enheds håntering og fjerndit grafik kort og søg så efter ændringer og instaler så kortet med den nye driver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 21:51

Har du prøvet at trykke F1 for at rette eller acceptere den nye hardware.

AMERICAN MEGATRENDS er dit bundkort som fortæller dig noget.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-02-09 21:58

Hej igen

Du skal så nok prøve at starte i fejlsikret tilstand, hvis din PC fryser ved opstart.

Tryk F8 under opstart og vælg fejlsikret tilstand , check i enhedshåndteringen, hvilket grafikkort der er installeret - kan være det er det gamle stadigvæk - derfor den manglende blæser

Marker kortet og tryk "delete" for at fjerne det, derefter ind i kontrolpanel for at søge efter ny hardware...

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 16-02-09 22:29

Nu har jeg været i enhedshåndtering od fjernet skærmkortet og derefter genstartet. Problemet er der stadig. Har sikret mig at det er det rigtige skærmkort. Nu prøver jeg at afmontere grafikkortet og isætte det igen. Vender snart tilbage og håber på Jeres fortsatte interesse for at hjælpe.

P.s. jeg har på et tidligere tidspunkt af aftenen, før jeg fik oplyst/forstod at det kunne være grafikkortet der er problemet, været i bios - og måske "ødelagt" noget.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-02-09 22:45

Så prøv at gå ind i bios og vælg "default values" eller "setup defaults" , og se om det hjælper...

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 22:46

Er der også indbygget grafikkort i comp.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 16-02-09 23:00

Det hjalp ikke at afmontere og isætte grafikkortet igen, med dog et forsøg.

Eyvind.

American Megatrends (bundkortet)

Skriver: (lang opremsning af hvad der er på bundkortet)

Press del to run setup
Press F8 for BBS Popup
Initializing USB controlers .. Done
Ramtype:DDR-I Dramspeed : pc 3200
556 MB ok
Device(s): storage Device
.. 0-detecting pri master.. atapi CD-rom
.. 0-detecting 4th master.. ide harddisk
Master: Sony dvd RW Dv-q28A kyr4
Ultra DMA mode-3
Master: Excel stor technology J8160s P220A50u
Ultra dma mode -6,S.M.A.R.T capable and status ok
..0-detecting USB mass storage devices..
..ice #01: Seagate free agent go *hi speed*
Usb mass storage devices found and configureret

FAN ERROE !
Press F1 To resume

Jeg bruger så F1 for at få Windows igang, men fejlen bliver ikke rettet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 23:18

Hvis du har en ekstern harddisk kørende så tag den fra under opstart.
Hvis du har et USB udvidelseskort kan det godt drille fordi det så læses ind før skærmkortet.
(det gælder kun under installationen, hvor bios helst skal "se" skærmkortet som det første i PCI slot når det lige er sat til)

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 16-02-09 23:24

FAN ERROE ? fejl på din blæser.
Gå i bios og nulstil din bios.

Eller hiv bundkortets batteri ud og lad den stå et ½ minut.
Og genstart.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 16-02-09 23:48

Løsningsforslagene med at frakoble den eksterne harddisk og at tage batteriet ud af bundkortet hjalp ikke.
Hvordan nulstiller jeg BIOS

P.S. Alle 3 blæsere kører

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-02-09 23:59

Hej igen

M.h.t bios reset, så har jeg nævnt det længere oppe

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 17-02-09 00:02

vigge82.
Du spurgte tidligere på aftenen hvad jeg var igang med at opdatere drivere til?
Jeg var igang med at downloade drivere til grafikkort 7600GS

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 17-02-09 00:08

finnostervig.
Du skriver:
Så prøv at gå ind i bios og vælg "default values" eller "setup defaults" , og se om det hjælper

Jeg har forsøgt, men har ikke kunne se hvor
"default values" eller "setup defaults"

Accepteret svar
Fra : finnostervig

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-09 00:22

Hej igen...

Prøv lige dette link : http://www.ami.com/support/bios.cfm

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 17-02-09 06:09

Prøv lige dette link : http://www.ami.com/support/bios.cfm

TAK !

Kigger på linket når jeg kommer fra job

Mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 17-02-09 19:21

Tak for svaret finnostervig.

Det er ikke lykkedes at komme problemet til livs. Jeg lukker tråden her, og vender tilbage med mere konkret problemstilling.

Ps. Mit engelsk er ikke for godt, så når jeg skal i BIOS kræver det tålmodig vejledning.
Mvh Per