/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Opsætning af BNC server
Fra : Nsibsen
Vist : 1303 gange
130 point
Dato : 16-02-09 20:28

Hej Folkens :)
Jeg sidder lige og kigger lidt på mIrc. Og jeg kunne nu egentlig godt tænke mig at hoste min egen BNC server ;) - Prob: jeg ved ikke hvordan :)
Nu ved jeg ikke skide meget om servere - udover at jeg har fået at vide at min BNC server skal hostes på en linux/unix server (hvilket jeg ikke kender forskellen på). Jeg har ikke noget sted at forsøge mig på - jeg havde tænkte mig at købe en online dedicated linux server - men jeg vil ikke gøre det før jeg ved jeg kan lave min egen BNC server.
Jeg har kigget lidt på: http://www.shroudbnc.info/About.aspx og http://muh.sourceforge.net/
Det kunne være rart hvis der var nogen der kunne smide et link til en fuld guide eller lave en lille guide jeg kunne kigge på - Jeg har selv evt. en ekstra PC jeg kunne sætte op og lave min server på :) Hjælp søges ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-02-09 20:39
Kommentar
Fra : Nsibsen

Dato : 16-02-09 21:08

Kan meget godt lide - http://www.linuxhelp.net/guides/bnc/
Men hvis nogen kunne uddybe den ;)

Kommentar
Fra : Nsibsen

Dato : 16-02-09 23:10

Sådan en stille og rolig linux server her: https://yourshelter.net/da/linux/
Så er det bare opsætningen ;)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-02-09 00:52

Vent til Eyvind kommer, jeg mener han har sat en linux server op.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 17-02-09 07:23

Det er sætte en linux server op og samtidigt sætte en IRC server op er ikke noget problem.

Det mest praktiske ville være at installere Ubuntu/debian - da de fleste har desideret pakker i deres distro der installerer servicen for dig.

Reelt har du ikke nogle problemer andet end at komme igang.
Det er ikke så slemt - så download Ubuntu eller debian og installerer den på din gamle maskine til at starte med. Bare rolig - den skriver dansk under installation og har nogle default valgt der muliggør en nem installation!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 17-02-09 07:26

Reelt med at uddybe den guide du linker til:
Efter installation downloader du den pakke de beder dig om ved hjælp af kommandoen:
wget LINK

Derefter skal den udpakkes:
tar -xvzf PakkeNAVN
så hopper du ind i det nu udpakket bibliotek:
cd biblioteksnavn

Derefter skal det installeres:
sudo ./configure <- tester selv om du har alle dependencies mm
sudo make <- forbygger pakken
sudo make install <- Installerer systemet

Derefter skal du tilpaasse conf-filen til at passe til dine behov.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-09 10:34

Jeg aner ikke hvilken betydning BNC server har.

Men en almindelig server har jeg kørende en gang i mellem.
Det er en SME 7.4/Linux server, og den er for mig ret nem at sætte op.
Den kører på en Compaq 600 Mhz / 396 Mb ram

De andre Linux udgaver har jeg svært ved da der ikke er nogen (for mig nem) grafisk brugerflade - eller jeg ikke har fundet dem.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 17-02-09 10:41

Tja - En SME server kan sagtens bruges - men du kommer ikke uden om at skulle lave en masse terminal arbejde - som hører til administration af Linuxservere til.

BNC - er en chatservice ala MSN, jabber osv.
Men generelt er Linux ikke beregnet til at skulle køre server med GUI - Så kan man jo ligeså godt bruge andet. Meningen er at serveren Kræfter bruges på services frem for at lave et skrivebord - men det er individuelt smag og behag.

Kommer også an på hvor meget man laver af sådanne ting i sin hverdag. Jeg administrerer et firma hvor vi har 15Servere og 65klienter Som kører både Linux og Windåse !

Kommentar
Fra : Nsibsen

Dato : 17-02-09 20:04

Fedt ;) - Nu har jeg ingen idé om hvordan jeg opretter en sBNC osv. :) - evt. noget du ved peque - fordi så vil jeg begynde og gøre min gamle maskine klar :)

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 130 point
Dato : 17-02-09 20:44

Hehehe Ved masser om det

Men når du har installeret en Linux - Sig lige hvilken slags du vil installere - specielt da det har indvirkning på hvordan man skal/kan gøre tingene.

Men ellers er det man arbejder i konsol eller Via SSH på maskinen.
Der downloader man den BNC server som man nu vil bruge.
Alt efter hvilke format den leveres i - er der forskellige måder at pakke den ud ???
Derefter hopper man ind i biblioteket (Igen alt efter hvilken distro - om man har gui eller ej)
Derinde skal man starte med at læse de filer der ligger derinde ala README og INSTALL dette gøres med en editor - igen alt efter om du har gui eller ej.
Men derefter er det generelt baseret på følgende:
./configure <EVT NOGLE PARAMETRE> -> Tilpasser servicen til din maskine/distro
make --> bygger tingene sammen således at det fysisk kan fungere sammen
make install --> installerer pakken i dit system.

Derefter alt efter hvordan tingene er bygget kan servicen herefter startes på forskellige måder.
Derfor er Ubuntu/Debian nok et godt valg da der er pakker som man kan installere almindeligt via deres pakkesystem(Ala Windows updatecenter eller andet grrr M$ )

Derfor er det afhængigt af hvilken distro du vælger - hvilken BNC server du vælger.
Men hjælper dig da gerne hvisa jeg kan! PM

Men start med at få installeret en Linux på maskinen så tager vi den derfra

Godkendelse af svar
Fra : Nsibsen

Dato : 17-02-09 23:35

Super fedt svar ;)