/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
isolering af murstensvæg
Fra : vombatsi
Vist : 1591 gange
200 point
Dato : 16-02-09 16:04

Hej
Er der nogen her der kan give mig et godt råd om hvad jeg skal isolere med og hvordan.
Det drejer sig om en fællesvæg i et rækkehus.
Naboen går noget sent i seng og der er utrolig lydt mellem de to huse.
Er det gibs der er det bedste?
Det skal selvfølgelig være noget som er godkendt af brandmyndighederne.
vh vombatsi
(vi er rimeligt selvhjulpne, men ikke fagfolk )

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-09 16:26

Et skelet stillet op så det ikke rører væggen. Isoleres med T-BATS, og på lægges tre lag gips med forskudte samlinger. Husk at tætne alle samlinger.

Husk få en elektriker til at flytte installationer.

Så har du en regulær lydvæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-09 16:27

Var der gips på begge sider kunne sådan en væg hedde BS60, hvis skelettet er stålprofiler.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 200 point
Dato : 16-02-09 23:10

Hej vombatsi.
3773 er inde på noget af det rigtige - et skelet, gerne af stålprofiler (så er du sikker på brandsikkerhed) sådan at hulrummet bliver mindst 10 cm, så fyldes 3/4 op med isolering, og du skal sørge for at bygge skelettet så det ikke rører den oprindelige væg.
Herefter beklædes med mindst to lag gipsplader hvor du forskyder samlingerne så de ikke ligger ud for hinanden - det vil give en rigtig god lydisolering ind imod din nabo.
Iøvrigt kan du læse meget mere om problemet her:
http://www.ebst.dk/file/1936/lydisolering_mod_nabostoej.pdf
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-09 00:06

Inden du begynder på en ny lydvæg, så prøv at undersøge den eksisterende.

Den fællesvæg er forhåbentlig muret. Så gælder det bare om at gå den igennem for sprækker langs randen . Se især efter over loftsbeklædningen, hvis du kan komme til . Stop revner med mineraluld og fug henover med acrylfugemasse.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-02-09 06:35

du skal være opmærksom på, at meget af lyden transmitteres gennem de tilstødende vægge og gulvet. skal det være effektivt skal du skille disse elementer fra hinanden, og det er altså meget svært. men en gipsvæg er en begyndelse. husk at der skal fuges i kanterne mellem lagene. men frvent ikke, at du fjerer lydgenerne på den måde. du kan dæmpe lyden en ikke så meet som du gerne vil.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 17-02-09 07:25

Mange tak for svar. Det var nogenlunde som vi regnede med - mit håb var lidt at der var et alternativ til gibs. Det er så tungt at arbejde med.
Løsningen bliver nok at købe os til arbejdet
vh vombatsi

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 17-02-09 07:25

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-02-09 08:21

Selvtak vombatsi Held og lykke med projektet