/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Førtidspens: fælles butik?
Fra : supersine669
Vist : 615 gange
300 point
Dato : 16-02-09 11:19

Jeg er førtidspensionist efter en hjerneblødning 1998. Efter den gamle ordning og har den højeste = må/kan ikke arbejde ret meget.

Får måske muligheden af et rækkehus med butik (boligforening).

Tror I, det går ud over min pension, hvis jeg holder butik 4 timer om ugen, og de andre 4 førtidspensionister også holde åben 4 timer om ugen?

Skal man oprette en forening eller lignende?

Vil selvfølgelig opgive indtægt, og betale skat. Tror ikke, det bliver nødvendigt med moms.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-02-09 11:27

Mener du kan tjene 50.000,- uden de reducerer din pension.

sådan er det med den nye pension.

spørg din socialrådgiver, de er der til det samme

når du opgiver alt og gerne vil lave noget vil de være med på at rådgive dig.

Du kan også finde noget på www.borger.dk hvor du kan regne det hele ud, ud fra dine

øvrige forhold

bare klø på

Henrik

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-02-09 11:28
Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 16-02-09 11:29

tusind tak Henrik.

Men tror du ikke, at det er andre regler, når min pension er efter den gamle ordning?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-02-09 11:32

prøv at kigge på linket jeg sendte dig, og sæt dine personlige tal ind...

men socialrådgiveren vil hjælpe dig, der er lige kommet nye regler om

netop de "gamle" gørtidspenionister..
'
sad lige og kiggede på det, her er endu et link

http://www.social.dk/ministeriets_omraader/kontante_ydelser/index.aspx?id=77b1ed18-3432-4b86-b4e1-8efff68416e2

/ henrik

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-09 11:48

Citat
Hvis du er enlig, kan du have supplerende indtægter på op til 59.100 kr. om året (2009), før det påvirker pensionstillægget.

https://www.borger.dk/Emner/Pension/pensionssystemet/Folkepensionfoertidspensionmm/foertidspension/foertidspensiongammelordningogtillaeg/Sider/Foertidspension-gammelordning.aspx?#RichHtmlField2Bookmark3

Supplerende indtægter kan være andet end arbejdsindtægt, så hvis du også får anden pension end førtidspensionen, så medregnes det som supplerende indtægt.

Hvis du er i tvivl, så tal med din sagsbehandler i kommunen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-09 11:49
Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-02-09 12:57

Efter den gamle ordning - fra før den 31. december 2002, må (men skal ikke, men gør det som regel) kommunen omregne din indtægt således:

Fx: Indtægt tre måneder med 3.000 kr. pr. måned. Kommunen siger så 3.000 kr.: 3 måneder x 12 måneder = 36.000 kr.

Hvis du får varme og helbredstillæg, er der her en grænse på 17.100 kr. så nedsættes disse tillæg. Ved mere end 59.100 kr. er det persontillæget der nedsættes.

Der er iøvrigt i dag, ca. 180.000 prrsoner på dn gl. ordning, hvoraf 1/3 er fyldt 60 år.
11% af de pensionister der er på den ny ordninger arbejder, hvorimod ca. 20 på den gl. ordning arbejder - men her er jo også fire grupper.

Jeg vil anbefale dig, at gå ind og læse mere omkring dine spørgsmål her:

http://www.social.dk/media/SM/Aeldre/fortidspensionist-paa-den-gamle-ordning.ht
og på:
httpP//www.vfm.dk

God fornøjelse med forretningen supersine669

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 16-02-09 14:05

Jeg har en privat livsforsikring ved siden af, så min sociale procent er på 0 (hvad jeg BESTEMT også synes er i orden).

Og jeg får hverken boligsikring eller tilbud vil varme mm.

Skal liiiiiiiiiige læst det igennem, og blive lidt klogere, før jeg giver point.

TUSIND TAK, ind til nu.....

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 300 point
Dato : 16-02-09 14:32

Den eneste der kan give dig det rigtige overblik, når der nu er flere ting blandet i det...

Dels den gamle ordning som du har, og ny ordning.....og så de nye regler.

Lad en sagsbehandler kigge på det, for så har du også en accept samtidig fra kommunen.

De kender de komplekse regler og kan parre disse regler med dine personlige ting.

Selv om jeg har sendt dig links, og andre har..nogle af dem de samme

så er det kun en fagmand/ kvinde der kan komme med det endelige svar

og samtidig får du kommunens accept af det er det rigtige du gør / den rigtige måde du gør det på

bestil du tid hurtigst muligt, det er det bedste og klogeste

good luck og lad os høre hvad det ender med

Henrik

Godkendelse af svar
Fra : supersine669

Dato : 16-02-09 16:41

Tak for svaret Tordenkalven.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-02-09 16:45

Velbekomme

det Er en jungle at hitte rede i

good luck

Henrik