/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Spartel med farve, hvordan???
Fra : theill
Vist : 3170 gange
300 point
Dato : 15-02-09 20:50

Hej.

Jeg var engang i et hus, hvor de havde spartlet væggene i på badeværelset med tre farver.(mønster)
Når man så på væggene skinnede de, og når man rørte ved dem var de helt helt glatte.

Nu er mit spørgsmål så hvordan gør man det???
Bruges der noget "lak" eller pusses der med noget ekstra ekstra fint sandpapir... eller...???

Nogen der ved hvor jeg kan læse om det på nettet.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-02-09 21:06

Tror du ikke, det var en maling med glans, der gav den effekt, for det at male med spartel giver jo ikke glans i sig selv

Her er en side med ideer til flotte vægge http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=13057

se også her http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12304

Kommentar
Fra : theill

Dato : 15-02-09 21:19

Det var ikke maling det er jeg sikker på...

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 300 point
Dato : 16-02-09 09:27

Kan de så have været blankpolerede med marmorpuds? Prøv lige at kigge herind

http://www.stuccoitaliano.dk/02_materialer_fakta/pudstyper_glatte.html

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-02-09 17:10

Det kan lade sig gøre at blande tørt farvepigment med sandspartel, og så spartle et motiv op. DDet kan ogdå lade sig gøre, at spartle det tyndt op i akryl, og det kan sagtens gøres i en lag på lag teknik, og hvor du evt kommer gloss-middel i farven. Du behøver kun en hel ren væg, for at kunne gøre det. Hvis du skal spartle på en væg, der ikke er fuldstændig plan og jævn, kan du f.eks. i Kop & Kande købe en silikone dejskraber, Den vil du næsten lunne lave mirakler med, idet den svagt buede kant, gør det muligt at spartle flader sammen, næsten uden at lave vlster af malingen. Jeg bruger den til at spartle både lige og krumme flader. Du får det flotteste resultat ved at spartle helt tyndt af flere gange.

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 17-02-09 20:16

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-02-09 20:35

Selv tak - held og lykke med væggene