/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skal jeg ha' centralvarme?
Fra : kammanoerup
Vist : 2172 gange
100 point
Dato : 15-02-09 17:49

Hej-

Jeg bor til leje i en mellemstor ejendom med elvarme? Har boet her i 12 år.

Jeg har 4 brændeovne og fyrer med bøg og briketter.

Ved bygningssyn sidste år blev det foreslået at indlægge centralvarme!Da jeg spurgte, hvad det ville koste, blev der sagt 1ooo kr om mdr. Det er ca. hvad jeg bruger til brændeovnene nu og det er så inden jeg begynder at fylde noget på centralvarmeanlæg!

Jeg kan ikke se hvilken glæde, jeg har af at ejendommen skal forbedres for mine penge!

Er der nogen, der kan få mig til at se det rimelige eller fornuftige i det- måske er jg bare negativ, men pengene sidder ikke så løst mere!

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-09 17:58

Du skal da aldrig nogensinde betale for noget du ingen glæde har af når du flytter fra ejendommen, det er en forbedring af ejendommen at lægge centralvarme ind, og dermed værdistigning, det er ejeren som skal lave den slags

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-02-09 18:00

Hej Kamma

Jeg kan godt forstå dig. Du syntes ikke rigtig du får noget ud af den forhøjede husleje, men det gør miliøet.
Fire brændeovne forurener meget, især hvis man ikke får dem passet optimalt så de ikke brænder rigtigt.
Du skriver ikke hvad centralvarmen skal køre på, olie gas eller fjernvarme. Måske jordvarme, så er miliøet den store vinder.
Du får også bekvemmelighed.
Det lder som det er et gammelt hus, prøv at tale med værten om isolering.

Bjørn

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 15-02-09 18:43

Hej Bjorn

For lige at præcisere- Jeg går ind for at passe på miljøet!
Komposterer grønt affald- bruger ikke bil mere end højst nødvendigt (bor laaaangt ude på landet, hvor busruter ikke mere findes, så samkørsel er der ikke mere mulighed for)sparepære - vaskepulver til koldvask- tørre tøj udendørs/kælder
Men da vi nu bor på kloden et sted, hvor der er temmeligt køligt om vinteren, er vi tvunget til at varme op indendørs- og 2 pensioner (folke) strækker ikke så langt!

Mine brændeovne brænder perfekt iflg. vores skorstensfejer, kommer 2 gange om året!
Bruger kun alle når det er rigtig stygt vejr.
Jeg har ingen anelse om hvilken slags centralvarme, er også ligeglad- det der er problemet er - hvem der skal betale!!
Huset er fra 50'serne -hulmursisoleret, men gulv- skunke - er ikke isoleret.
Det regner/sner ind langs flerre yderdøre.

Efterhånden er der sat nye vinduer i- mangler nogle stykker

Nogen har sikkert råd til komfort- jeg har ikke!

Hvis han insisterer på centralvarme, skal min mor på plejehjem og jeg skal gå på landevejen-
katten må aflives.

Der er simpelthen ikke penge til sådan en huslejestigning

Gad vide hvad det ender med????

Det blev vist lidt forvirret- undskyld

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-09 19:23

Jeg kan godt forstå dig, men jeg har fjernvarme og har næsten altid haft det. Og det er lækkert ikke at skulle hente brænde. Jeg har i en periode boet på landet, så jeg ved hvad arbejde der er med brændeovne.

Jeg bor også til leje og jeg ville aldrig i livet betale til omlægning af varmen, det påhviler ejendommen og kun ejendommen. Hvis der kræves/forslås forbedringer i installationerne, så skal udlejer betale.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 15-02-09 19:51

ja vi har også elvarme, men vi har fået en varmepumpe som vi er meget glade for og den sparer rigtig meget på strømmen . det var måske også et alternativ .

hilsen chicapigen

ps. selv om man bor til leje og der skal boligforbedringer til så er det lejeren der kommer til at betale i de fleste situationer

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-02-09 19:53

Der er altså noget der ikke hænger sammen....

Du har elvarme(har du det ALDRIG tændt?) Og bruger brænde for ca 12.000kr om året Hvis man så går ud fra at du ikke har tændt elvarme, så er varmeprisen jo den samme som nu, nu skal du bare ikke ha det hentet og fyret og tømt aske o.s.v.

At en ejer af et hus vil ændre noget er hans hovedepine, også økonomisk... Men der vil jo selvfølgeligt kunne komme stigninger på lejen/forbrug... men hvis jeg kunne varme hytten op for 12.000 om året, så var jeg en glad mand....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-02-09 20:10

Jeg er ked af at måtte sige det, men lejeloven

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20610#KX

giver udlejer vidtgående rettigheder til at lave "forbedringer", der ikke handler om forbedringer for dig som lejer, men forbedringer for udlejer, så han/hun kan hæve huslejen. Start med at kigge på § 58, hvorfra der er en masse henvisninger.

Et bedre råd (for loven er totalt uoverskuelig) er at kontakte Lejernes LO og høre hvad de siger,

http://www.lejerneslo.dk/

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-02-09 20:59

Hej Kamma

Jeg vil bare lige gøre dig opmærksom på, at man, som pensionist, har mulighed for at søge om varmetillæg hos kommunen. Du kan læse om reglerne her:

https://www.borger.dk/Emner/Pension/pensionssystemet/Folkepensionfoertidspensionmm/Tillaegoggenerellebetingelserforpension/Sider/Varmetillaeg.aspx

De bedste ønsker fra HelleBirgitte

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 15-02-09 21:15

Hej Ekspress 105

Vi bruger ikke megen elvarme - dagligt om vinteren i min mors soveværelse og på badeværelset
men skruet ned . Jeg sætter af og til en varme blæser på. (Juleaften havde vi det dejlig varmt-fuld skrue)

Jeg er ikke go' til at regne- men 12000 mere om året i husleje og der til kommer så olie eller hvad der nu skal fyldes på, så jeg kan ikke se andet end at det vil blive dyrere

altså 12000 x-husleje
-12000 sparet brænde
00000 RESULTAT

så skal der bare købes olie ell. hvad??

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 15-02-09 21:26

Hej igen

det smuttede vist lige for fortidligt mig!

Selvfølgelig betaler jeg også til opvarmningen overelregningen - en gammel kone på 93 må ikke sidde og fryse- jeg kan bedre arbejde mig varm endnu.

Vender tilbage i morgen, måske kan jeg så bedre overskue tingene.

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 15-02-09 21:52

Hej

Det regnestykke ville vist få min matematiklærer til at sige: Hva' sagde jeg!!!

Nå- på den igen

Jeg ved ikke hvor meget "olie" der evt. skal bruges men hvis jeg nu siger 12000kr
plus x-husleje 12000 kr , det er 24000kr

så sparer jeg 12000kr til brænde

så vidt jeg kan så får jeg en mer udgift på 12000kr- har jeg ret?

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 15-02-09 22:01

Hej HelleBirgitte

Er godt nok bekendt med de regler, men det går vist kun på brændslen og ikke på f.eks. rep. og renovering af f.eks. brændeovne og centralvarme.

Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 15-02-09 22:56

kan det mon tænkes at den ekstra udgift på 1000 kr om måneden er = husleje stigning + varme a conto,

så bliver din månedelige udgift jo ikke ret meget større, hvis du sparer 12000 på brænde

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 15-02-09 23:09

Hej chicapige-

A conto--- det kan jeg ikke forestille mig. ejendommen er en nedlagt landejendom.
Hvis der skal centralvarme ind, vil det vel blive installeret i kælderen eller i et udhus og der efter vil
det ligesom alt andet er mit problem, at sørge for at det kører!
Men ellers har du da ret - det var måske ikke så dårligt. Men jeg tror ikke med mit kendskab,
at det var tanken

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-09 23:11

Citat
Jeg ved ikke hvor meget "olie" der evt. skal bruges men hvis jeg nu siger 12000kr
plus x-husleje 12000 kr , det er 24000kr

så sparer jeg 12000kr til brænde

så vidt jeg kan så får jeg en mer udgift på 12000kr- har jeg ret?

Kamma dit eget regnestykke siger 12000 + 12000 = 24000 = udgifter
12000 = besparelse

For mig at se så vil dine udgifter blive de samme. Men så kan du ikke tillade dig at bruge dine brændeovne.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 15-02-09 23:27

Hej Granner01

Ikke forstået- Hvis jeg istedet for brænde køber olie- det går lige OP- det holder jeg helt uden for
det er jo lige meget om det er det ene eller andet.
Så skal jeg da immervæk af med 12000kr ekstra i husleje?

Er jeg nu helt galt på den ? mist ikke tålmodigheden

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-09 23:36

Er spørgsmålet ikke helt igennem baseret på usikkerhed ? Du ved reelt ikke om du kommer til at bruge for 12000 kroner olie om året, og er det i det hele taget nævnt at det skal være et oliefyret centralvarme anlæg ? Træpille anlæg er blevet almindelige og drifts sikre. Ved du med sikkerhed at din husleje stiger med 1000 kroner om måneden ? Hvis du er på talefod med udlejer, så sæt jer sammen og tag en snak om tingene, om det rimelige i at han læsser hele udgifter for at etablere centralvarme over på dig som lejer, huset stiger jo i værdi med varmeanlæg (en fordel for udlejer) men hvorfor læsse alle udgifterne over på lejer ?
Jeg håber i finder en acceptabel løsning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-02-09 02:47

Du har ikke nævnt noget om det varme vand kommer fra el-vandvarmer, der kommer også en besparelse der.

Du er helt underlagt udlejerens dispositioner men kan gøre indsigelse hvis der kommer forhøjet husleje grundet ombygningen, samt presse på for at få det sidste isoleret og ordnet yderdøre så gråspurvene ikke sidder og hygger sig udenfor om vinteren.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 16-02-09 08:16

Altså Du bruger nu 12000 på brænde + Et ukendt antal kr til elvarme og en vandvarmer, korrekt?

Hvis der så bliver sat et oliefyr/cantralvarme, så spare du det tal som ihvertfald er større end 12000kr pr år....

Du får så istedet en udgift til varme/varmt vand på ca 1000x12= 12000kr om året, så må din besparelse jo være det som du i dag bruger på elvarme og varmt vand i dag

Men DU vil som lejer IKKE skulle vedligeholde anlæget! I så fald du skal dette så vi jeg våge påstanden om at du ikke skal give 1000 kr om mdr i varme....

Men som andre er inde på, prøv lige at tage en snak med din udlejer om hvad det er han mener...

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 16-02-09 21:11

Tak til jer alle -

Venter på bygningssyn i marts og tager den så derfra!

V.h. Kamma

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-09 00:49

Mist ikke modet, det er ikke sikkert at det bliver så slemt som du har ridset det op her

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 01-03-09 11:25

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 14:00

Selv tak, jeg håber du fandt en løsning som er økonomisk overkommelig

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 01-03-09 14:10

Hej-

Ikke endnu-- men sikkert efter bygningssyn midt i denne måned.

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 14:18

Så vil jeg da krydse fingre for dig til den tid

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 19-03-09 21:11

Hej-

Så fik jeg huset gået efter-
Hvornår mon jeg lærer det- de bekymringer man ta'r på forhånd slider bare på een og som min gamle afdøde far sagde: tag dog ikke sorgerne på forhånd, de kommer måske aldrig!
Ganske rigtig -ikke eet ord om ændring af varmesystem.

Tak til jer alle

Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 19-03-09 21:27

sådan , det var godt at høre en tilbage melding og alt er i skønneste orden ,

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-09 21:32

Citat
tag dog ikke sorgerne på forhånd, de kommer måske aldrig!
godt at du ikke kom til at sidde for hårdt økonomisk og din far har fuldstændig ret, men er vi ikke alle lidt slemme til at bekymre sig for meget om fremtiden