/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
udendørs stenovn
Fra : tronddk
Vist : 14355 gange
133 point
Dato : 15-02-09 15:57

jeg har tænk mig at bygge en sten ovn ude i haven ligt ligesom denne http://www.brickoventampa.com/November/November2004.html men kan ikke finde ud af hva men bruger som "firestone" for kan ikke finde sådan nogle her hjemme ellers ved jeg ikke hva de hedder i danmark og så det de kalder fireclay kan ikke finde det her i landet men hva kan man bruge i steden for ??

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 143 point
Dato : 15-02-09 16:15

Hej tronddk

De hedder "ildfaste sten" sten her i landet, og kan fås i mange udformninger i de fleste større byggemarkeder - måske skal de lidt specielle overliggersten og hjørnestenene bestilles hjem, men de kan godt fås her også ......
De skal opmures i det som kaldes "ildfast ler" - det kan også købes i sække i de fleste byggemarkeder og skal blot røres op med vand ....
Den er ellers flot den ovn - sjovt projekt at lave sådan en -
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-02-09 16:19

Jeg læser nu på dine billeder, at han faktisk selv har skåret de der 45° sten - så det er jo bare i gang med vinkelsliberen - de sten som ligner almindelige mursten har de fleste byggemarkeder på lager - de hedder Ildfaste sten -
Resten kan du jo selv tildanne -

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-02-09 16:34

Det er et stort projekt
Få år tilbae byggede jeg noget lignene, den var mere rund i formerne.
Den var byget op som kombineret ovn og rygeovn.
Forneden var der et kamme til at fyre i nå man røg.
Foroven var der et rum til at bage i. Det blev brugt til røgevarene nå den blev brugt som rugeovn.
Jeg brugte ikke ildfaste sten (firestone) , men almindelige mursten.
Bunden byggede jeg nogenlunde som på den på linket, men de inderste sten var lagt i ler.
Ganske almindeligt ler fra en hul i jorden.
Der buede loft byggede jeg op på et skelet af træ.
Jeg skar nogle buer og lagde tynde lister hen over dem. Lidt på samme måde som man gør hvis man bygger en kajak der er betrukket med læred.
Oven på listerne lagde jeg stene der skulle være det hvælvede lof.
Da alle stenene var lagt fyldte jeg op imellem dem med ler, ikke ildfast ler (fireclay) for alt ler er ildfast.
Øverste ovnkammer var lavet på samme måde.
Oven på det første loft lavde jeg røg og trækkanaler også kliner med ler.
Øverste lag lavde jeg med fuger af forskønnet mørtel. Kalkmørtel med et stænk cement.
Da det hele var færdigt brændte jeg skabelonerne ud ved at fyre i rummene.
Bagningen foregik som i gamle dage ved først at fyre i ovnen, og så fjerne ilden og lægge dejen ind.
Sådan en ovn bager lyn hurtigt og brødet høver meget.

God fornøjelse

Bjørn

Desvære eksistere ovnen ikke mere, den blev revet ned i forbindelse med et byggeprojekt.

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 15-02-09 16:51

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-02-09 17:14

Selvtak tronddk - og held og lykke med projektet