/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Aktiebeskatning..
Fra : kenned123Mor
Vist : 1136 gange
100 point
Dato : 15-02-09 15:18

Hejsa.

Jeg handler en hel del med aktier, og det hele kører som det skal, og jeg holder regnskab med indtægter osv.

Men sidst da jeg var i banken, sagde min bankdame at jeg SKULLE sende alt ind til told og skat ang. indtjening. Men det undrer mig bare lidt, at alt det skal være nødvendigt, når jeg kan se at de får tilsendt alle disse oplysninger af banken.. Er det ikke lidt unødvendigt!?

Skal man ikke bare ha styr på regnskaberne og så ha dem klar hvis de laver en stikprøve?

Jeg har ikke tabt noget på mine aktiesalg endnu, så regnestykket er jo nemt nok, så ikke noget med fradrag eller noget, de skal vel bare trække deres 28pct. og så skulle det vel køre!?

Kommentar
Fra : olskar

Dato : 15-02-09 18:06

banken indberetter ikke noget til skat, andet end at du har et depot hos dem DET er din pligt at indberette overskud-underskud på aktiehandel.
Det er ganske nemt på skat.dk og gem dok i mindst 5 år husk at udbytte er betalt med 28% skat

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 15-02-09 18:10

Banken indberetter kun aktiesalg.
Aktiekøb og avanceopgørelse får SKAT ingen oplysninger om.

Derfor skal du selv sørge for at skrive avancen på din selvangivelse.
Selve opgørelsen af avancen og køb- og salgsnotaer skal kun ind til SKAT, hvis de beder om det.

Kommentar
Fra : kenned123Mor

Dato : 15-02-09 19:30

Tak. Det vil sige avancen = Hvis jeg f.eks køber aktier for 1000 kr, og sælger dem for 1200, så er avancen 200 kr? Er det rigtigt forstået?

Kommentar
Fra : kenned123Mor

Dato : 15-02-09 19:34

Jeg syns bare at jeg bliver forvirret når jeg prøver at indtaste avancen på min årsopgørelse,
for der er 5 forskellige felter man kan skrive det i. Og jeg fatter ærligt talt ikke hvad de mener med børs og ikke børsnoterede selskaber.. Ved bare at jeg køber i c20, midcap, og smallcap.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-02-09 19:43

Citat
Tak. Det vil sige avancen = Hvis jeg f.eks køber aktier for 1000 kr, og sælger dem for 1200, så er avancen 200 kr? Er det rigtigt forstået?
ja

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-09 20:24

C20, midcap og smallcap er alle børsnoterede aktier.
Du kan læse mere om forskellen mellem børsnoterede og unoterede aktier her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=365179&vId=202186&i=600#i365179

Du skal indtaste avancen i felt 66 på selvangivelsen (medmindre de er omfattet af overgangsreglerne fra før 2006).

Godkendelse af svar
Fra : kenned123Mor

Dato : 15-02-09 20:34

Tak for svaret Paulus1.

Kommentar
Fra : kenned123Mor

Dato : 15-02-09 20:37

Også mange tak for det gode svar pve.