/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
inddækninger til bjælker
Fra : ganga
Vist : 4691 gange
50 point
Dato : 15-02-09 12:00

Hej
Det drejer sig om at jeg skal have dækket toppen/spidsen af mine bjælker. Bjælkerne befinder sig ude i siden af huset, dvs. under taget, vinkelret på facarderne(de ligger vandret). De rager et stykke ud, så de er udsat for regn og sne. Jeg kan jo også male dem, hvert år- for at sikre mig, at de ikke rådner. Men jeg har set steder, hvor de er beklædt med en form for kapsel, altså en slags inddækning.
Jeg har set i bygge markeder, at man kan købe plader, er det da muligt, at bukke/klippe pladerne, og så selv konstruerer disse indækninger?- eller findes der steder, hvor man kan købe dem, så man selv kan lime dem på?

på forhånd tak

:)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-02-09 12:11

Hej med dig.
http://www.jimahegn.dk/stolpe-hat-127-x-127-mm-p-463.html
Er det noget i denne retning du søger ??
De kan fås i metal også.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-02-09 12:13
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-02-09 12:17
Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-02-09 12:33

Pas på med at kapsle dem inde, hvis det er for tæt kan det ikke ånde og holder på fugten, så rådner enderne.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 15-02-09 13:03

Tak alle for jeres svar..
- hmm.., jeg tror at jeg maler dem forsat, det med inddækningen kan jo også skade, hvis det ikke er udført korrekt..

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 50 point
Dato : 15-02-09 13:09

Jeg giver bare mit transparent træbesktttelse, det er nemt og skaller ikke af = intet rengørings arbejde før der skal males

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 15-02-09 13:18

Tak for svaret taunusanden.
- den løsning tror jeg også, at jeg vil vælge..!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-02-09 13:20

Den er jo lidt for de dovne, men det er da nemt og virker efter hensigten

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-02-09 16:06

Til ganga

Jeg kommer lidt sendt ind og du har godkendt et svar, men desvære, så kan jeg som gammel træmand sige at træbeskyttelse ikke er nok.
Det eneste der beskytter træ er "konstruktiv træbeskyttelse".
Det vil sige at trækonstruktionen er lavet så der igen steder kan samle sig vand.
Efter din beskrivelse har du remme, og måske også åse der løber ud i gavlene og bære udhængsspærene-
Dette var meget almindeligt i halvfjerdserne.
Efter min mening skal du afdække rem- og ås enderne, men der ikke bare lige.
Hvis du skyder en afdækning ind under spæret flytter du problemet så det bliver spærene der rådner.
Enten skla du have luft underspærene. og det er ikke særligt pænt, eller også skal du skære afdækningen ind i spærene.

Bjørn

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 16-02-09 09:12

Hej Bjørn
Det er aldrig for sent.., jeg tror at jeg forsat vælger løsningen med at male, og senere får en tømmer jeg kender, til at se på det.
Men ellers tak for alle jeres indput..!!
ganga