/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Strik glat: pæn kant ??
Fra : Line99
Vist : 8337 gange
170 point
Dato : 15-02-09 11:46

Når man strikker glatstrikning (ret på ene side og vrang på anden side; frem og tilbage ikke rundpind), hvad gør I så med første og sidste maske ??

Hvis man strikker første og sidste maske bliver det et meget langt grimt ''øje'' i kanten.

Hvis man løfter første maske af og strikker sidste, bliver det 'nogenlunde pænt', men ''pinden'' bliver næsten en maske smaldere og det ligner et helt andet mønster end glatstrikning.

HVORDAN strikker I en pæn sidesøm i begge sider ??

Håber at I kan hjælpe mig lidt jeg er ved at genoptage strikning, men trænger vist til at blive støvet lidt af D

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-02-09 12:05

slå en løs maske op i både start og slutning og strik dem som en enkelt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-09 12:07

Du kunne også prøve at strikke første og sidste maske ret ... på både retsiden og vrangsiden.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 180 point
Dato : 15-02-09 12:10

Kantmasker kan du læse om her

http://www.paapinden.dk/strikkeguide/kanter.php

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-02-09 12:10

Hej miritdk

Det lyder måske lidt dumt men hvad er det nu liiiige at "slå en løs maske op" det betyder ??
Det kan være jeg er håbløs, har aldrig rigtigt strikket efter opskrift. Har dog lige lavet et par lange strømper Så jag kan godt et eller andet sted

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-02-09 12:24

Hej ans fint link !!

,,,, det kan være at det er den første: almindelig rullekant jeg har lidt problemer med, måske strikker jeg for stramt ?!?! Mon ikke at jeg skal strikke BÅDE første og sidste maske ?? jo det må det være for hvis jeg løfter første maske af og strikker sidste så hedder den lænkekant.

Jeg må lige lave strikkeprøver så vender jeg tilbage - foreløbig tak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-09 12:31

Fint at du lige vil laver strikkeprøver

Så kan du selv finde det resultat, som er det bedste til det, som du nu strikker

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-09 12:35

laver =lave ... det var en upser

Kommentar
Fra : eln

Dato : 15-02-09 12:41

for at opnå en flot forkant på f.eks en cardigan skal man på hver pind tage de sidste 2 masker vrang løs af,dvs., at tråden ligger foran maskerne ,næste pind starter hvergang med en retmaske ,og der strammes godt til.der bliver så en flot lænke hele vejen op,
det er så kun den ene side men ved at gøre det omvendt vil jeg tro at man kan få begge sider ens

mvh. eln

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 15-02-09 14:09

en lyner,gæster på trappen .............

plejer at løfte f'ørste maske løs af , strik den så på tilbagevejen

Kommentar
Fra : Bettina900

Dato : 15-02-09 14:18

Hej Line900

Du løfter første maske løst af og sidste maske strikkes drejet ret uanet hvad masken viser.

Når du kommer til den maske som er løftet løst af på tilbagevejen, strikkes den drejet ret.

Håber du kan bruge dette råd.

Hilsen Bettina900

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-02-09 20:08

Hej igen alle

Ud fra det I har skrevet og ans'es link kan jeg se at der er mange måder det kan gøres på. Det har så vist sig, at det ikke var mig der ikke kunne strikke ''pænt'', men at kanter generelt kan give lidt problemer, og at der er flere måder de kan laves på. Der er så ikke EN rigtig måde det gøres på men mange.

Jeg har genoptaget strikning, og er lige blevet færdig med et par meget lange strømper (til under knæet), som jeg har strikket i tykt uld a la islænder-trøje-garn.

Nu er jeg så ved at samle lidt op på det jeg kunne blive bedre til. Bl.a. i det dér hæle-mekanik. Selve strømpen har jeg jo strikket rundt på 5 stk pinde, men til hælen er der en stump, hvor man strikker frem og tilbage, hvor ejg så senere skal samle masker op/ lave nye masker for at komme videre om ''hjørnet'' om man så må sige.

Her gik det lidt galt fordi jeg har strikket lænkekant, som fra ans'es link, hvor første maske løftes af. På billedet kan man også se at kanten faktisk springer en række over: 2. kantmaske fylder jo to rækker, medens 1.kantmaske, altså selve kanten strækkes over to rækker. Det gav så lidt for meget ''hul'' agtig da jeg skulle lave/samle nye masker op. Her vil jeg nok vælge: Knudekant 1 næste gang, så jeg kan ''få fat'' når der skal laves /samles nye masker op, og ikke skal hente to masker samme sted.

Jeg lader den stå lidt endnu, hvis I har lyst til at snkke eller kommentere, og så lukker jeg til ans.

Dejligt at I gav mig hjælp. [sol}

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 16-02-09 11:30

ans jeg er meget glad for det link, det har givet mulighed for at repetere alt det grundlæggende. Har siddet og læst og læst - det er helt kanon.

Det er også morsomt med de små film der viser hvordan, som her f.eks.: Aflukning med hestetømme - PaaPinden.dkhttp://www.youtube.com/watch?v=4uKE-PATJ6c
herfra: http://www.paapinden.dk/strikkeguide/aflukning.php
,,, den kendte jeg slet ikke i forvejen

Igen tak til alle.

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 16-02-09 11:31

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-09 11:37

Selv tak

God strikkelyst fremover ... det glæder mig, at du kunne bruge/få fornøjelse af linket