/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
hvad er det bedste wap2 ?
Fra : return
Vist : 661 gange
50 point
Dato : 14-02-09 18:58

hej

vil lige høre hvad det bedste er at sætte sin router til ang netværkets sikkerhed nogle bruger jo wep personal osv men hvad er det bedste køre vista hvis det alt betyder noget ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-09 19:31

Jo kraftigere kryptering des bedre. - Men du skal lige sikre dig, at alle de enheder du måtte have, som skal bruge dit netværk, SKAL kunne håndtere den valgte krypteringsform, ellers vil du ikke kunne bruge alle disse enheder.

Krypteringen er jo mest for at andre udeforstående ikke kan se hvad det er du sender og modtager.
Hvis du skal forhindre yderligere adgang, kan du jo bruge dit MAC-filter, som vil udelukke de ikke registrerede brugere.

Kommentar
Fra : return

Dato : 14-02-09 20:10

severino>> hvordan ser man om de ting man har forbundet til sit netværk hvad de kan sættets op til mht netværkets sikkerhed wep- wap osv ps har sat mine mac adresser ind i mac filtret så det er sikkert sikkert men spørger fordi jeg har læst i blade at der findes forskellige krypterings måder men kunne ikke læse mig frem til hvad man bruger til hva eller hvordan det hænger sammen for der er jo en del måder man kan gøre det på

er den ene måde mere sikker end een af de andre måder man kan gøre det på når bare ens netværks sikkerhed er aktiveret??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-09 20:31

Det skal fremgå af den brugsforvirring der følger med hver enhed med netadgang, hvilken krypteringsform den understøtter.
Du vil også kunne se det i opsætningen af de enkelte netenheder, hvilken krypteringer som den acceptere.
Men husk at du må køre med den kryptering som alle enheder understøtter.

Når du har aktiveret dit MAC filter og skjult din SSID, så er du rimlig sikret på nettet.
Krypteringen er jo kodning af de data du sender og modtager.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-02-09 21:13

wap2 er bedst, men krypteringen er kun så go' som nøglen er lang, jeg bruger selv wap og min nøgle er på 26 tegn i en blanding af bogstaver og tal. Jeg vil sige den er lige så go' som wap2, men igen bruger man en nøgle der er lige som min i wap2 ja så er den bedst.

Kommentar
Fra : return

Dato : 14-02-09 22:06

severino>> lige et sidste spørgs mål eller rettere to

1:hvis man skjuler sin SSID hvordan kommer man så online for så kan man vel ikke set sin net forbindelse ??

2: hvis man laver sin nøgle om så den bliver længere og mere speciel vil pcen så selv finde ud af at spørge etter den nye nøgle eller skal man slette noget i ens pc så den ikke husker den gamle nøgle til routeren ??

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 14-02-09 22:35

Spørgsmål 1:
Når du har opsat de trådløse computere til at vælge dit eget net med dit SSID som fortrukken netværk, så vil den koble op til det hver gang, uanset om dit SSID er skjult eller ikke. Den vil også slavisk følge routerens indstilling, også selv om du skifter kanal på routeren, da det er dit valg af SSID der guider dig frem til dit eget netværk.
Når SSID er skjult, kan du bare ikke søge efter netværker i din nærhed og se dit eget, men du kan koble dig op, hvis du kender navnet på SSID.

Spørgsmål 2:
Krypteringsnøglen skal indtastes i hver computer, som skal benytte dit netværk.
Jeg ved ikke om din har det, men en del routere har plads til 4 forskellige nøgler, som du kan skifte imellem efter behag/behov.
Her tænker jeg på, at hvis du har gæster der skal have adgang til dit netværk, så skal du først indtaste deres MAC-adresse i filtrer. Herefter kan du vælge en anden krypteringsnøgle, som du kan kalde for en gæstenøgle. - Husk også at skifte nøgle på alle computere, medens du har gæster.
Når så gæsten er gået hjem (og stolen er frigjort, så du kan lægge dit tøj på den, når du skal i seng) kan du skifte tilbage til en af de andre nøgler.
Du behøver ikke at slette hans MAC adresse, med mindre han ikke kommer igen, og skal bruge dit net.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-09 22:43

Jeg ved ikke om du kan bruge dette link til min hjemmeside, hvor du kan komponere krypteringsnøgler: http://home4.inet.tele.dk/slang/ascii-hex.html
Ideen er at man kan komponere nøgler, hvor et navn eller lignende danner den nøgle som du vil bruge. Så vil nøglen være nemmere at huske.
Når du kommer ind på siden, så gem siden ved at gå op i menulinien på din browser, under FILER og ned i GEM SOM hvor du gemmer som HTML dokument.
Så har du denne nøgle generator som en lokal hjemmeside.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 15-02-09 03:06

Jeg bruger WPA2-personal med AES kryptering, det skulle efter sigende være den stærkeste lige for tiden.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 15-02-09 14:05

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-02-09 16:59

Når bruno g mange andre anbefaler alverdens forskellige krypterings systemer, så er det set ud fra et snævert synspunkt, deres eget lille netværk.
Det er vigtigt at vælge den bedste nøglekryptering, som du ved, at alle dine tilsluttede enheder kan understøtte. Ellers vil ikke alle enheder få forbindelsen.
Det burde være klokkeklart for bruno og alle de andre velmenene personer med forslag om emnet!

Kommentar
Fra : return

Dato : 17-02-09 11:03

hvordan skjuler man sit ssid altså uden kabler