/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
hvor længe kan en HD køre
Fra : mimimig
Vist : 1286 gange
100 point
Dato : 14-02-09 16:59

Hej
vi sidder her en flok piger og diskuterer hvor længe en harddisk kan holde
til uafbrudt kørsel, altså hvor længe kan en ekstern harddisk stå tændt før den
holder op med at virke, er der nogen der har erfaring med det ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-09 17:09

Tja det afhænger lidt af type og kvalitet.
De gamle oprindelige harddiske , med udskiftelige plader på mainframes og ninier standsede man kun ved service skift eller reperation. De kørte typisk i 10 år.

Men det er jo nok de moderne harddiske i AT maskiner ( det folk kalder pc) i tænker på.
Jeg vil tro de gennemsnitlig vil kunne køre uafbrudt i ca. 5 år.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 14-02-09 17:46

Det er ikke letlige at sætte en alder på, men jeg har da diske de er 15 år gamle. Omvendt har jeg også nogle der er stået af efter 3 år. En harddisk er jo en eller flere skiver (a'la en cd) der læses med en arm der kører frem og tilbage ligesom en pickup. Det bliver med tiden slidt og ved små stød og lignende går den i stykker. Men nu er de nye harddiske uden bevægelige dele på vej. De bliver meget brugt i mobiltelefoner, mp3 afspillere o.lign. De er så smår ved at blive monteret i bærbare pcere og de skulle holde noget længere. Der mangler blot at fremstille dem i stor nok størrelse der kan matche den opringelige harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 18:25

Der er også forskel på om harddisken arbejder eller bare kører i st. by.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-09 18:34

Hej Fialla
Du er vel klar over at den "pick up arm" ikke rørrer disken og derfor ikke slider på den.

Der er forskellige grunde til at en harddisk slides.

Der er lejerne
pladerne kan blive skæve

Elektrisk fejl i styringen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-09 18:49

Citat
Der er lejerne
pladerne kan blive skæve

Ja de er jo engangs smurt, så når de køre på de sidste dråber af den sidste olie, så slides lejet skævt, og så begynder der at komme slinger i valsen, så pladerne ridses af bl.a. læsehovedet.

Pladerne kan blive skæve, især i store harddiske, der trækker en del strøm og derfor kan blive godt varme, hvilket gør at pladerne bliver blødere, og derfor mere følsom over for påvirkninger.
Så en effektiv afkøling er derfor en livsforlængende fordel. - Elektronikken i harddisken kan også nedbrydes ved for meget varme, så også derfor bør der være en god afkøling.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-02-09 18:57

Hvis en plade i harddisken bliver skæv kan det dreje sig om minutter før den er stendød, afstanden mellemem læsehovedet og pladen er meeeget lille og en stump af overfladebelægningen der bliver fræset af medfører hurtigt at hele belægningen ryger.
Derfor bliver de også samlet i helt støvfrit miljø.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-02-09 19:00

findes der et program der i god tid før harddiskens begravelse meddeler at tiden sig nærmer?
Hvordan virker de der HD uden bevægelige dele -gerne et link

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-02-09 19:15

Du kan ikke få et program der fortæller at det er lige ved at der kommer fejl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-02-09 19:29

Hvis en scandisk i Windows fortæller om flere defekte sektorer for hver scanning er det nok på tide at skifte.

I bund og grund virker en SSD harddisk som de hukommelseskort man bruger i kamaraer, IPod m.m. og strømforbruget er lavt hvad der gør dem velegnede til bærbare computere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-09 20:43

Citat
findes der et program der i god tid før harddiskens begravelse meddeler at tiden sig nærmer?

Det er kun vor herre på 1. sal der ved det, det er også ham der holder øje med livets lys, hvor når den enkelte, på jorden skal op ad trappen og ind af herrens GATE (IKKE Bill Gate)

For mange år siden, fik jeg aflivet en harddisk, af min datter. Hun var ikke så gammel. Med et enkelt spark på kabinettet, krashed harddisken totalt.
Så lad den snurre i fred til den bliver slukket!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-02-09 21:02
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-02-09 21:02
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-02-09 21:03

og j aselvfølgelig er jeg klar over at "pickuppen" ikke rører ve, det var mere bare for at forklare

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-09 00:51

flash drive kan mand da ikke med rimelighed kalde en harddisk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-02-09 04:34

Joeh... der findes nu et 'program' der diagnosticerer hvornår det er tid til harddisk skift. Det er indbygget i selve harddisken, men skal understøttes af BIOS. Det hedder: S.M.A.R.T ( Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology ).

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Der findes raporteringværktøjer som kan læse S.M.A.R.T. oplysningerne fra disken:

http://smartmontools.sourceforge.net/

Mine 3 harddiske (10, 20 og 40 Gb.) er mellem 8 og 12 år gamle, men kører stadig upåklageligt. De har i gennemsnit været 'tændt' ca. 12 timer om dagen og dermed 'aktive' ca. 3 timer dagligt.

Modsat af hvad man skulle tro, så holder en harddisk længere hvis den ALTID er tændt. Tænd/Sluk operationen slider nemlig på harddiskens elektronik og giver vekslende temperatur, hvilket kan påvirke delenes tolerancer og give fysisk slitage. Harddiske i servere holder ofte længere end i private pc'ere, da de aldrig 'slukkes'. Fabrikanter angiver derfor den forventede levetid ud fra 24 timers kontinuelig drift.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-02-09 04:38

severino ->
Citat
..de sidste dråber af den sidste olie

Dette sker formentlig aldrig, da en harddisk er en lukket konstruktion der arbejder i vakuum. Olien har ingen steder at 'fordampe' hen ..og så bruges der vist grafit (kul) som smøremiddel

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-02-09 05:06

western digital siger
1 TB, 1.2 million hours MTBF
WD disk til server
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=503

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-02-09 06:17

"flash drive kan man da ikke med rimelighed kalde en harddisk"

Jo, "harddisk" bliver måske hængende ved overgangen til SSD da man nu engang har valgt at kalde den del af computeren for en harddisk, det bliver endda en ægte harddisk, i og med den ikke har bevægelige dele.

Der er i USA udviklet store SSD diske op til 600 mb, og med større læse/skrive hastighed end SATA, de er nu foreløbig forbeholdt det amerikanske militær da de koster en halv jetjager, men som det altid er sket drysser denne udvikling før eller siden ned til folket og med storproduktion så vi kan købe større diske end nu til rimelige priser.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-09 08:55
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-09 08:56
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-09 08:58
Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-02-09 10:35

CompactFlash card har også en vis levetid, det er begrænset hvor mange gange de kan tale at blive skrevet til på de samme steder. Men det skulle i teorien være ubgrænset så længe der kun læses fra dem. Hvis man bruger et CompactFlash card til harddisk med f.eks. et windows styresystem, der bruger side fil, så dør en sådan hurtigt.

Men jeg har da et par SCSI harddiske i noget retro udstyr der har rundet 20 år
Vil dog sige at jeg ikke har noget "vigtig" information på noget i den alder..
Men har også haft en der døde efter ca 4 år.
Det kommer meget an på kvalitet og tilfældighed.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-02-09 17:09

SSD diske Solid State Drive kan sagtens og bliver allerede kaldt for harddiske.

Jeg må dog lige korrigere mig selv med min udtalelse om at SSD holder længere end en alm harddisk. Det gør de IKKE i den udgave som er på markedet lige nu, men med næste generation SSD2 skulle de efter sigende komme til at holde i laaannnggg tid.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-02-09 18:47

De damer

rotw-skriver

"western digital siger
1 TB, 1.2 million hours MTBF
WD disk til server
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=503 "

Gennemsnitlig tid mellem fejl ( MTBF) får jeg til 136 ÅR desværre kan den også stå af efter 10 sec men chansen er uhyre lille !!!!

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-02-09 07:11

Datarecovery information..:
Flash - USB sticks, regn med få tusinde overskrivninger.

Diske:

Googles statistik for harddisk fejl. Bemærk at der er tale om serverdiske.
http://tastyresearch.files.wordpress.com/2007/08/drives2.png

Det ses at nye diske der anvendes meget, er en risikofaktor, idet over 10% af diske der er under 4 mdr gamle er udsat for fejl.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-02-09 07:43

Citat
generation SSD2

tredje generation SSD er allerede på markedet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-09 14:16

Her lidt om 'robusthed' af 'de gamle' harddiske:

http://da.wikipedia.org/wiki/Harddisk#Robusthed

Mere om de 'roterende' skivers holbarhed:

1.) http://www.articlesbase.com/computers-articles/how-to-maximize-hard-disk-life-461849.html
2.) http://www.digitgeek.com/how-to-maximize-hard-disk-life/

Pas godt på din Harddisk. Det er delikat elektronik:

</SELV-ROTERENDE-DISC>

Godkendelse af svar
Fra : mimimig

Dato : 17-02-09 19:51

Hej, så er vi samlet igen. Vi kunne ikke finde ud af hvem der skulle have points,
så vi puttede alle i en høj hat og op af hatten kom Fijala.
Tak til jer alle for deltagelsen i vort spørgsmål og tak til morfra får lån af denne pc.

de seks girls

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-02-09 18:23

tak tak de seks girls