/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Tan Signal
Fra : svendgiversen
Vist : 504 gange
97 point
Dato : 14-02-09 09:55

Jeg er ved at oprette Web Net forbindelse til min tyske bank konto og der er noget jeg ikke forstår:

Ud over pin kode og bankens E mail adresse har jeg fået sendt
et lille lommeregner lignende tastatur, hvori mit EC kort skal indsættes...

For at kunne generere et TAN signal?

Hvad er et TAN signal og hvorfor skal det være så besværligt??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-02-09 10:14

"Lommeregneren" skal lave engangskoder hvergang Du skal lave noget på netbanken.

Nok lidt besværligt, men også næsten max sikkerhed ved den metode.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 14-02-09 10:16

Det skal være besværligt for at undgå misbrug .

Nu kommer der ikke meget op, når man søger på TAN signal, men et kvalificeret gæt er, at for at du kan logge på, så skal banken kunne "se", at transaktionen kommer fra din egen maskine. Så kan en hacker ikke opsnappe dit password, og derefter logge på fra sin egen maskine.

Egentlig en god sikkerhed, men hackeren vil i nogle tilfælde kunne dræne kontoen fra din egen maskine. Det er set før.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-09 10:34

jeg ved ikke hvad TAN står for i den forbindelse.

Men systemet med sikkerhed via små papkort med skiftende koder eller "lommeregnere " til det samme er helt fint, og giver bedre sikkerhed end de fleste danske banker leverer. Der er dog også danske banker, som bruger samme metode, har jeg læst.

Det smarte er a selv om en hacker får fuld indsigt i din computer og aflurer både nøglefil og pinkode / underskriftskode7 password, så kan han stadig ikke logge ind på din bankkonto.
Den lile lommeregner er ikke en del af comåuteren , så den får han aldrig indsigt i.

Det er et dodt og sikkert system.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-09 10:37

Foreløbig tak,
jeg savner stadig lidt forklaring på TAN, næppe tysk snarere web forkortelse?

Er der banker herhjemme der har tilsvarende sikkerheds systemer??
Er det mon derfor så mange danske net bank forbindelser misbruges???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-09 10:41

Jeg havde ikke set transors indlæg, da jeg spurgte videre...

Hvilke danske banker?
Jeg har Sydbank begge steder, og der er ikke den samme sikkerhed i de danske afdelinger...

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 14-02-09 10:45

TAN er formentligt noget unikt for lige netop det system din bank bruger, så sikkert derfor der ikke rigtigt kan findes noget om det. Formentlig er der tale om et lille signal der er unikt for dig, der bliver genereret sammen med din pinkode. Formentligt genereret af kortet. Tror det bliver svært at komme det nærmere.

De danske netbanker hævder at de kan gøre netbank 100% sikker, men så bliver det for besværligt for kunderne. Jeg tvivler dog på, at det perfekte netbanksystem findes. Endnu

I de seneste angreb, blev der brugt "man in the middle" angreb. Det vil sige, at hackeren lægger sig imellem brugeren og banken, og overtager sessionen. Når de gør det, er der ikke meget at stille op.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-02-09 10:51

Danske Bank bruger noget der hedder Activ Card, jeg har dog ikke set TAN i manualen.
Når man foretager køb på VISA/Dankort bliver transaktionen også i nogle tilfælde dirigeret over på egen bank hvor man skal bruge en engangskode for at acceptere.

Netbankforbindelser misbruges når en keylogger har været på spil, det er derfor mange danske kunder blev lukket ude, mange desværre på løst grundlag da man ikke kunne få at vide hvad eller hvordan serverne havde fundet på folks totalt rene maskiner.

Forleden blev flere tusinde betalingskortnumre stjålet fra en amerikansk betalingsportal hvad der også berørte danske kunder, de bliver dog friholdt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-09 11:03

TAN?
Trans Action Deny??

Jeg gætter bare...

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 97 point
Dato : 14-02-09 11:07
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-09 11:08

Jeg ville have skrevet:
Trans Action Negueation? men kan ikke stave til det sidste...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-09 11:10

Tak for svaret stl_s.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 14-02-09 11:13

Selv tak