/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ny i lunux
Fra : anuarak
Vist : 746 gange
200 point
Dato : 14-02-09 09:44

Jeg har set / fulgt tråden angående ubuntu versa toshiba og har fået mod på at lære lidt om linux - har en ældre toshiba satelite 1800-400 som jeg vil prøve linix på -- jeg har fundet ud af at der fildes en del forskellige versioner af programmet -- ubuntu , knoppin , kubuntu -- hvad for et program er bedst til bærbar af denne model ? og hvor finder jeg nogle oplysninger ( på dansk -- har kun lært "fynsk" )-- jeg er klar over at det er en stor mundfuld - hvo intet våve inet lære (fynsk).

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 14-02-09 10:13

Ja stave kan jeg åbenbart heller ikke ---- Linux og ikke lunux

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-02-09 11:28
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 11:36

Bliv nu ikke forskrækket over al den læsning du fik link til, Ubuntu er faktisk ikke så svært, start op tag problemerne et efter som de kommer.
Hvor stor processor og hvor mange RAM har den computer som skal køre Ubuntu ?
Xubuntu er til ældre maskiner med ikke så mange kræfter: http://www.xubuntu.org/
Hent den eventuel her: http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/8.10/release/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 11:53

Min Compaq 600 Mhz og 396 MB ram kører fint med nyeste ubuntu 8.10
Den kan du downloade her:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Gem den på skrivebordet.
start evt. Nero brænderprogram
CD > kopi > brænd billedefil til disk
find din hentede iso fil (billedefil)
Brænd

start comp med skiven i
vælg dansk
start med at prøve ubuntu uden at installere.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 14-02-09 11:57

Jeg har hentet Ubuntu 8.10 iso fil -- brændt CD -- og prøvet at køre softwaren som uden installation på THOSIBA med sort skærm som resultat -- prøvet samme cd på Dell bærbar med kørsel uden problemer.
Spørgsmål: kan det betale sig at installer linux som dual på THOSIBA ??-- og vil den formdentlig komme op og kører .. Kan installationen fjernes uden problemer??

Ram: Kingston 2Mx64PC100cl2144p altså max 512Mb
CPU: Intel Celeron 802MHz clok
Bios: TOSIBA v.1.90 firm. 83.72
Disk 15Gb -- rest 8Gb ( install Millennium )

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 12:02

Vil du have en Ubuntu som er nem at fjerne igen, så prøv Wubi installer, så kan du fjerne Ubuntu fra Windows Tilføj og fjern programmer: http://wubi-installer.org/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 12:04

Men så får du ikke brug for din nye CD, Wubi er et lille installations program, når du installere så henter den Ubuntu direkte fra nettet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 12:36

Og med wubi får du også dual boot så du kan vælge hver gang du starter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 12:43

Citat
Og med wubi får du også dual boot
det gør du også med den "rigtige" Ubuntu cd hvis du vælger at bevare Windows

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 14-02-09 13:31

O.v.n hvad mener du med den "rigtige" ubuntu cd ?? -- kan heller ikke stave til toshiba uden "h" flytter -- Hvad med de andre linux systemer er de i den dårlige ende??

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 14-02-09 13:40

Nå det var lidt spøgefuld ment, jeg driller Eyvind lidt, den "rigtige" Ubuntu CD er den du har hentet og brændt, Wubi er for dem som ikke ved om de vil beholde Ubuntu, så er den nem at fjerne fra Windows, hvis du bruger (lad os blive i jargonen) den "rigtige" CD, så bliver der oprettet en partion på harddisken med Ubuntu på, for at slette Ubuntu så skal du formatere den partion, og får måske bagefter problemer med at starte Windows, hvis boot.ini ikke automatisk går i funktion

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 13:48

Der er ingen dårlige Linux udgaver - men nogle er lettere at gå til som begynder.

Ubuntu kan installeres på forskellige måder.

Hvis man får ubuntu CD tilsendt, er der 3 muligheder:
Lagt ind som en mappe i windows
Lagt ved siden af windows på egen partition
Installeret på en hel harddisk.

En downloadet har 2 muligheder:
Ved siden af windows
Alene på hele harddisken

Med wobi installeres ubuntu i en mappe inde i windows.

Som jeg husker det.

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 14-02-09 13:57

Tak for svaret o.v.n..

Jeg sletter "formaterer" hd og installer Ubuntu -- hvis det går galt må jeg formaterer igen og installerer windows -- (hvo intet våve inet lære ) -- håber det bedste - tak alle der har tilført tråden indput anuarak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-09 13:59

Selv tak. du vender bare tilbage, hvis der mod forventning opstår problemer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 14:36

Den rigtige er den der bliver tilsendt fra Holland............den har o.v.n. aldrig set i virkeligheden.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 14-02-09 15:33

Eyvin - humor ;)- Jeg kan se i prøver at drille hinannen - holland - er det med træsko og det hele -- kan den gå på vandet -- og taler den også dansk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-09 15:51

Men der er også lidt rigtigt i mellem.
Denne har jeg benyttet adskillige gange, og den blev sendt fra Holland.
https://shipit.ubuntu.com/