/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælp til væddemål om Toyota
Fra : bite
Vist : 927 gange
100 point
Dato : 14-02-09 06:27

Min kammerat har lige købt en Toyota Avensis 1,8 Stationcar fra 2005.
Den har ikke tandrem, og må derfor have kædetræk. Han påstår at den aldrig skal skiftes, kan det virkelig passe ? og hvor sidder vandpumpen så, er den på kileremmen ?
Hvis den sidder på Kædetrækket vil det jo betyde at man på et tidspunkt skal ind til dette .

Håber i kan hjælpe, da væddemålet gælder en pariserbøf med tilhørende fadøl

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 14-02-09 07:36

den har kæde ifølge autodata og det er ikke normalt at skifte en kæde men mercedeser fik engang skiftet dem ved ca 200000km da de begyndte at rasle men har aldrig skiftet dem på andre biler medmindre motoren er blevet renoveret men det er sjældent da en ombytter plejer at være "billig"
mvh lars

Accepteret svar
Fra : mopar440

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-09 07:38

ps vandpumpen er trukket af multiribremmen.
så jeg vil mene du må til lommerne ;)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-02-09 08:22

Når den rasler, så det er uudholdeligt ar høre på, - så skifter de fleste den.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 14-02-09 09:43

Det var lige godt pokkers, jeg kunne elllers godt have spist den Pariserbøf Multirem, er det det samme som kilerem i andre biler ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-09 09:57

Gammeldags kileremme bruges ikke meget mere i moderne biler.

Men multiremme bruger man. Det er en næsten flad rem med mange smalle kileformede spor.
De holder godt og har mindre tab end de gamle mere stive kileremme.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-09 14:50

Når kæden rasler er det normalt ikke fordi kæden er slidt men fordi kædestrammeren er slidt.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 14-02-09 15:41

Ok tak for det, men her lige et sidste spørgsmål som måske kan redde lidt af det tabte tilbage:

Er hans Toyota galvaniseret ?

Godkendelse af svar
Fra : bite

Dato : 15-02-09 10:00

Tak for svaret mopar440. Selvom det ikke faldt ud til min fordel

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 15-02-09 12:14

selv tak men man må jo holde sig til fakta bedre held næste gang.
mvh mopar440

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-02-09 12:22

Har en Opel Vectra fra 2000, som har kædetræk, har nu gået 380.000km kæden er aldrig blevet skiftet.
Vandpumpen sidder på en kilerem, de blev begge skiftet ved 300.000km, så de skal aldrig skiftes