/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nissan Sunny dør, efter 8 km
Fra : rocoolsen
Vist : 1134 gange
50 point
Dato : 13-02-09 20:43

Hej. Er ved at lave bil for en veninde.
Skramlet starter og kører perfekt, men efter ca 8-12 km taber den pusten, og går helt ned i omdr
Hvis man stopper den et par minutter, kan man køre videre, og hvis den hugger lidt , giver man fuld gas og så trækker den bare.

Her skifter: tændmodul, bensinpumpe, karburator, fjernet kat, nyt tankdæksel, check vacumslanger, nyt bensinfilter, lambdasonde.

Rep tiden er ved at overskride værdien.

Gode bud modtages fra Mek.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-02-09 21:05

Tank udluftning??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-02-09 21:15

Prøv evt. med karburatoralkohol. (karburatorsprit)
Bagblæs benzinrør til tanken.
Bare et par forslag, som du måske ikke har prøvet.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 13-02-09 21:31

Prøv at køre uden benzin dæksel, så finder du ud af om Ekspress105 har ret ...

Hvad med luftindtaget, fungerer det med automatisk omskiftning af varm luft indtag fra udstødnings manifolden ?
Det er ganske ofte pillet helt af på ældre biler, uden spor at se nogen steder ...
Og så fryser karburatoren/dysen med en lille isprop, bare der et par dråber vand i benzinen, på denne årstid.

Hvis Stilkenes forslag om karburator sprit virker, er det lige præcis et problem med vand i benzinen, og kold luft indtag ...
Du kan i øvrigt straks se, om der er vand i benzinen.
Pil slangen af ved karb/spjældhus, lad motoren tørne nogle sekunder med slangen ned i en flaske.

Vandet ses som klare perler eller gelé klumper der søger mod, og lægger sig i, bunden af den gullige benzin.
Vand er nemlig tungere end benzin.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-02-09 10:06

Jeg holder også på karburator sprit. Gerne 1 liter til en tankfuld her første gang, ellers en halv liter pr tankfuld benzin når det er koldt i vejret.
De benzin biler jeg har haft har alle været med karburator og har alle haft brug for en gang sprit når det har været koldt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-09 10:21

karburator og lambdasonde.
Så må det være en af de sjældne vogne med katalysator og elektronisk reguleret karburator.

Fejlen lyder som karburatoris, hvad flere er inde på.

Men det kan også være en computerfejl eller fejl i regulering af karburatoren. Den slags er ret komplicerede og man skal absolut ikke pille ved dem uden en manual at læse i.

Det kan være sådan at bilen som kold kører med en fast indstillet lidt fed blanding, og førs når den er varm går over på elektronisk regulering af blandingen.

Det er dumt og ulovligt at fjerne kat-en. Det tjener heller ikke noget formål i forhold til fejlen du beskriver.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 14-02-09 11:00

Tankdæksel har været af, bensinslanger udblæst og undersøgt for vand.
Er ved at prøve den med sprit, ellers skifter jeg styreboks.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 14-02-09 15:33

Prøv at tjekke ALLE forbindelser til benzinpumpen.. + tjek relæet !
Kan bilen stå i tomgang uden at gå ud efter noget tid ?

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 14-02-09 16:22

Bensinpumpe er mekanisk, tomgang er fin. Svømmerstand er ok når den driller.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-02-09 20:17

Har du en anden tændspole du kan prøve med ?

Sagt på en anden måde : tjek gnist når den gerne vil dø.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 15-02-09 12:24

Strømfordeler og tændspole er skiftet. Forsyningsspænding er ok. Lambdasonde kører med 600 - 900 mv. Gnist er pæn blå og lang.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 50 point
Dato : 15-02-09 15:12

Så har jeg kun 1 bud tilbage.

Der må og skal være en kølevandssensor, som styreboksen bruger til at kompensere benzin tilskuddet ved koldstart.
Disse sensorer har en ubehagelig vane med at blive ustabile og periodevis afbryde, gerne ved en ganske bestemt temperatur.
Når sensoren afbryder (høj ohm) svarer det til en dybfrossen motor, og styreboksen vil da kompensere med ekstra benzin tilskud, selvom motoren er driftsvarm.
Så drukner motoren, eller kører evt. ustabilt.

Og det passer meget godt med ca. 8km at motoren så når op på drille temperaturen for sensoren.

Det er ikke lige til at måle den ud, når fejlen er periodisk.
Men den kan da pilles ud og lægges i en ovn, hvor man så undervejs op til 90-100 grdr måler ohm på den.
Den skal normalt falde jævnt i ohmsk værdi med højere temp (NTC modstands element).
Fra kold er de normalt ca. 2500-5000ohm.
Den præcise ohmske værdi er ikke afgørende for funktionen. Den skal bare have en fuldstændig jævn kurve over temp.

Bemærk at stik og kabel normalt også kan være et problem til denne sensor.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 15-02-09 16:37

Er også skiftet. Mangler faktisk kun motor og styreboks.
Far snart besked om hvordan det går med karb.sprit. Har tænkt mig at rense tanken og skifte boksen.

Er bare lidt træls når man betragter sig som erfaren mek, og så må give op for et skrammel fra 93.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-02-09 16:41

a sæjer held og lykke do

Ind i mellem er der bare sådan nogle trælse nogen der ikke er til at få skovlen under.
Men egentlig er det jo lige det der gør det lidt sjovt - ikke sandt

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 15-02-09 17:15

Det mest skøre jeg har prøvet, var en Honda Accord, der døde når den blev varm.
Efter tre værksteds-besøg, og skift af kat, ail indspr. etc til 13,500, fandt jeg ud af, efter prøvekørsel, at der var et lille hul i rotor som som gjorde at når den blev varm, røg gnisten direkte i stel gennem strømfordeleraksel.
En sjat sek,lim og den kørte som ny.

Godkendelse af svar
Fra : rocoolsen

Dato : 01-03-09 18:52

Tak for svaret Beestone.