/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Selvstarteren virker ikke
Fra : Jan4100
Vist : 824 gange
150 point
Dato : 13-02-09 18:50

Hej selvstartren virker ikke mere på min cpi oliver city 30 km knallert er der en måde jeg kan reparere den fremfor at købe en ny som T Hansen mener ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-09 18:56

Det kan kun en fagmand sige! Har man haft den i hånden kan man vurdere. Og hvad koster en ny? Kan det overhovedet svare sig at reparere på den? Snakker vi en kinastarter til måske 500 kr, kan man jo ikke bruge lang tid, før det er en dårlig forretning!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-09 18:57

Men er man gør det selv, kan en adskillelse, rensning og evt nye kul (aner ikke hvordan den er lavet), gøre underværker. Men skal du have en mekaniker til at rode, koster sådan en snildt et sted mellem 4 og 500 bananer pr time (med moms)

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 13-02-09 20:21

Den koster i omegnen af 700 dask så vist det er kul der bare skal skifes så vil jeg da hellere det
men jo T Hansen siger at jeg skal invistere i en ny er måske lidt gammeldags men vist den kan repareres så gør jeg hellere det

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 13-02-09 23:03

Prøv og fortæl lidt mere om problemet.

Måske er det slet ikke selve starter motoren. Det kan også være din kontakt ikke har forbindelse når du trykker eller at dine kontakter som sidder ved bremserne ikke virker rigtigt eller at ledningen til starter motoren sidder løst eller dit batteri er fladt.

For at være sikker på det nu også er den starter så prøv at sæt 12 volt direkte til din starter. Du kan sætte en ledning fra batterits + (røde) terminal til stikket på starteren. Jord forbindelsen har den vist allerede. Så skulle den gerne sige noget. Hvis ikke den gør så check hvor mange volt dit batteri har.

PS jeg kender ikke starteren på din scooter så jeg gætter bare.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 14-02-09 08:23

Den klikker højlydt og det lyder som om at der ikke er spark nok til at dreje starteren rund men batteriet er i top

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-09 09:44

Og hvordan har du så konstateret at batteriet er i top.
Spændingsmåling er ikke meget bevendt i den forbindelse.

Det djer sig om
-at der er væske op over pladerne i batteriet,
- at syrekoncentrationen er høj nok.

Ledningerne sidder ordentlig fast.

Ved start skal batteriet yde en meget kraftig strøm.
Der kniber det med dårlige batterier, især når de også er kolde.

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 14-02-09 10:47

starteren er som nemt nok at skille ad men jeg vil i dit tilfælde prøve at trække en ordentlig stelkabel
direkte fra batteri og over på motorblokken under en skrue der sørg for at det er godt gjort ren og giv det lidt fedt.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 14-02-09 14:04

Jeg vil tester jeres fiduser engang i morgen men takker for hjælpen indtil videre

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 150 point
Dato : 14-02-09 17:40

Hvis du kan hører at startermotoren kører fint rundt men at den siger klik klik klik så er det måske ikke selve motoren der er noget ivejen med.

Nu ved jeg ikke hvordan ser ser ud på en cpi oliver men hvis jeg kigger på http://thansen.dk/products.asp?c=2431581193&n=1681976714 kan jeg få en ide om det.

På min scooter er der en mekanisme når startermotoren drejer rundt så bliver der skubbet et lille tandhjul ind på det store startertandhjul som så stater motoren.

Måske er det noget ivejen med denne mekanisme og ikke startermotoren.

Er der nogen som kan vise et billed fra en cpi oliver hvordan det ser ud inden under variatoren ?

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 15-02-09 12:46

Har du prøvet at rense polerne på batteriet, samt kabelsko for ir, det kan forklare hvorfor den ikke kan levere strøm nok, dettte gøres nemmest med en form for sandpapir.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-02-09 14:27

Umiddelbart lyder det som en starter der ikke vi gå i indgreb. Det kan skyldes mangel på strøm (batteriet er for svagt, eller kabelforbindelserne er dårlige)! Men det kan også nemt skyldes at starteren trænger til en adskillelse, et par nye kul, rensning og smøring. At autoelektriker vi sikkert forlange en time + stumper = gæt 6-700 kr incl moms for øvelsen. Muligvis (hvis i har en flink autoelektriker) kan du prøve at pille den af, bære den hen til ham og spørge. Det kunne tænkes han lige gider forsøge uden de store omkostninger (evt orange). Men du er nødt til at have den i hånden hen til ham, hvis du skal håbe på noget sådant.

Godkendelse af svar
Fra : Jan4100

Dato : 15-02-09 18:37

Tak for svaret scootergrisen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-02-09 23:33

Virker det så nu ?