/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Underlig Vaskemaskine..
Fra : piratfizken86
Vist : 2168 gange
100 point
Dato : 13-02-09 15:17

Jeg har netop fået installeret min vaskemaskine i min nye lejlighed. Den er et gammelt svin. Ca. 7 år efterhånden..

Den virkede upåklageligt da jeg pillede den ud af min sidste lejlighed, men har stået opbevaret længe efterhånden.

Når jeg nu starter den nu tager den vand ind som den skal, men istedet for at køre rundt står den bare og brummer og kan ikke rigtig "slæbe" tromlen rundt.

Min første indskydelse er at det er remmen eller lejerne den er galt med, men når jeg så sætter den til bare at centrifugere kan den sagtens komme igang og komme op på de normale omdrejninger. Og jeg vil jo mene at det er samme rem der hiver den rundt uanset??

Den er installeret strøm-mæssigt af en bekendt jeg har der er elektriker, så det kan vel heller ikke være forkert tilslutning? Og havde det været det, så var den vel enten brændt helt sammen, eller ville slet ingenting?

Hvad kan det være? Og er det remmen er det så billigere at købe en ny brugt vaskemaskine til 500-600 kroner end at skifte remmen?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-02-09 15:29

Når nu den står og brummer, - så er det vel ikke for at den bare står og varmer vandet op ?
Og hvis det er en gammel , hvor der måske er mekanisk program i, kunne det måske være fordi kontakterne var fugtige eller beskidte.
Så har du mulighed for så, at blæse med trykluft på kontakterne, var det måske en mulighed.
Men ellers er det altid en fordel at beskrive hvad det er for et fabrikat og nummer din maskine har, - for så er der måske nogle som har en god ide, på netop dette mærke.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 15:49

Nej det virker som om at den prøver at dreje tromlen rundt, men ikke rigtig har kræfter til det..

Åh det er en ældre Zanussi og har selvfølgelig ikke lige model-navnet fordi jeg sidder på arbejde..

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 16:05

Nu har jeg søgt lidt rundt på nettet og mener det er en Zanussi zf 8000..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-02-09 16:06

du har vel husket at montere og afmontere TRANPORTBESLAGENE der høre til maskinen?

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 16:11

Uha - Transportbelag har jeg aldrig hørt om. Og det har bestemt aldrig været brugt til flytning af min vaskemaskine..

Men den er dog blevet flyttet før uden og har aldrig gjort som nu..

Kan det virkelig være skyld i dette?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-09 16:24

Jeg har meget dårlige erfaringer med at få opbevarede vaskemaskiner i brug igen. Jeg synes altid der har været problemer med at få dem til at fungere især hvis maskinen er mere end 3-4 år.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-02-09 16:46

Køre den vasker på 400V ?
Det siger du jo ikke noget om, men kun at den er tilsluttet af en elektrikker.
Afprøvede trikkeren maskinen efter endt arbejde ?
Hvis den køre 400V så bliv fra den blå og den gulgrønne men byt så om på to af de andre tre, lige meget hvilke to.
Hvis det ikke løser problemet, ja så skal du nok have fat i den fætter igen, med en slet skjult, syrlig bemærkning.
Men hvem ved, der kan være så mange andre årsager, mangler den en fase er der måske lidt puha i kontakten.En anden ting måske en kondensator der er stået af mm.Lok ham i baghold om en kop øl.
Højris

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 16:56

Den kører 220 - 230v og pt. installeret på den her måde:

Blå - Blå.
Gul/grøn - Gul/grøn.
Brun - Brun.

Der er så 2 sorte tilbage i stik-dåsen. Men kan strømmen virkelig være årsagen? Maskinen kan jo sagtens tænde og køre ved centrifugering. Ville den ikke enten være brændt helt sammen eller slet ikke tænde hvis det var forkert?

Ja vi afprøvede den delvist. Men kørte ikke en hel vask. Vi startede den skam bare og kunne høre at den tog vand ind.. Derfor gik jeg jo ud fra at alt var som det skulle være..

Måske jeg skulle lokke ham over en kop øl - Eller måske jeg bare skulle finde mig en ny brugt maskine

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-02-09 17:15

Din Zanussi kører kun på en fase, så det er ikke der du har problemet.
Den kan centrifugere, så den er tilsluttet rigtigt

Det er ikke din motor det er galt med når den kan centrifugere, jeg er 99.9% sikker på at det er elektronikken den er galt med.

Jeg har erfaring med reparation med hvidevarer siden 1998, så jeg kan nok guide dig lidt pr. tlf. på mandag, hvis det har interesse. I så fald, så send mig en pm, så får du nummeret.
Så kan vi nok også finde ud af noget med en pris, hvis det kommer dertil..

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-02-09 17:17

Fint det er ikke tilslutningen.
Tilbage er den kondensator ved en 220V tilslutning.
Måske en vikling er feset af, men pRØV med den kop øl, den kan da være billigere end !!!!!
Højris

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 13-02-09 17:29

Eltilslutningen er der ik noget galt med! Går tromlen "trægt" når du åbner lågen og drejer den med hånden, hvis den gør, så sæt den til at centrifugere en 3-4-5 gange og se om det hjælper! Man kunne godt have en mistanke om at lejerne var blevet lidt røde af at stå stille. Men måske kan du få gang i den ved hjælp af ovenstående og på den måde pine det sidste liv ud af den.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 17:40

Nej jeg synes nemlig ikke at der er problemer når jeg drejer tromlen med hånden. Men når maskinen forsøger sig er det som om at tromlen kun bliver drejet en kvart omgang og derefter straks falder tilbage i position fordi maskinen ikke kan hive den rundt..

Jeg står mit i en flytning og har derfor diverse jeg gerne ville have vasket inden jeg kan få møbler ordentligt på plads.. Typisk..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-02-09 17:42

Jeg tror ikke på at det er lejer eller andet der går trægt, når den nu godt kan centrifugere.
Det skulle være første gang at jeg har oplevet det

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-02-09 17:51

Hallo hallo !
Hørte du det der kom en TAUNUS forbi,det må jo være service vognen.
Lyt til ANDEN, han har en pointe, "elektronikken".
Næst efter menneskeheden er der ikke noget på denne jord der er mere upålideligt end netop elektronik.
Højris

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 17:53

Og min elektriker-ven kan selvfølgelig heller ikke komme før mandag Ærgeligt at der ikke lige var et hovede derude der havde oplevet det før..

Jeg kan selvfølgelig vaske alt mit tøj i hånden og centrifugere det efterfølgende

Jeg takker for jeres hjælp indtil videre - Lader lige tråden stå åben hvis der skulle dukke kloge folk op..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-02-09 17:59

@Højris
Min Taunus er klodset op indtil jeg finder 2 bærearme, så du har højest hørt en grim gammel golf der er kommet larmende Og jeg må altså ikke køre i den før 15 marts

Men ja, HØRT!! Elektronik giver mange problemer i flere ting

Men jeg giver gladeligt et par øl til dem der kommer på besøg, også dem der ikke skal arbejde

RAP RAP

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-02-09 18:02

Kloge folk ?
Du har på nuværendes netop mødt eliten af eliten, hvad venter du på.
Nå ja du har travlt med din flytning,men tænk lidt på taunusen når du når dertil.
Højris

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 18:04

Så lad os sige at jeg venter på dem som er dummere end jer, men kender netop svaret på mit spørgsmål

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-02-09 18:11

@Højris
Jeg tror liiige at du forvekslede mig med piratfizken86
Jeg tænker da på Taunus'en hver gang jeg kommer ud i værkstedet og ser at der mangler et par bærearme, men de kommer da hjem i næste uge

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-09 21:36

Hej og godaften.
Øv hvor surt. Har prøvet det samme for længe siden
Dengang viste det sig at det var noget på printpladen der var gået sig en tur. Når vi skruede den frem kunne den som din godt centrifugere men hakkede frem og tilbage når den skulle vaske.
Det kostede en ny printplade.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-02-09 21:49

Mange print kan altså repareres. Det har jeg gjort i en del år efterhånden.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 22:05

Ja men kan det næsten betale sig at reparere på så gammel en maskine?
Overvejer stærkt bare at finde en anden - Synes næsten at det kræver for meget bøvl i forhold til hvor gammel den er.. Den er sgu nok heller ikke så økonomisk at vaske i længere..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-02-09 22:15

Gammel

Der bliver stadig ofte repareret maskiner der er OVER 20 år!

Nyere "økonomiske" maskiner skyller tøjet meget dårligere, hvilket ofte tit er skyld i allergi problemer.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-09 22:17

Citat
Den er sgu nok heller ikke så økonomisk at vaske i længere..

Der er jeg så nok tilbøjelig til at gi' dig ret.
Hvis det bliver resultatet af det så køb en med et sparepogram.
Det gjorde jeg og jeg er utrolig glad for den.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-02-09 22:36

Der var en overgang, hvor vaskemaskiner af visse mærker havde kombimotor - med kul og kommutator til vaskebevægelser og den virkede som induktionsmotor ved centrifugering. Måske er kullene slidte!?
mvh
pbp
Ja, jeg gloede også første gang, jeg så sådan en hybrid (=bastard)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-02-09 22:44

Der er en almindelig kul motor af mærket Sole i den Zanussi. Hvis den kan centrifugere er motoren iorden.
Du tænker på Vølunds motorer eller nogle helt gamle Aeg motorer.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-02-09 22:51

Hold da op - Troede at maskiner over 20 år hørte til på museum Kan det virkelig svare sig at vaske i dem i disse tider hvor alle snakker om CO2?

Kan man virkelig ikke købe maskiner som er beregnet til allergikere?

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 14-02-09 05:45

Godmorgen alle i kloge hoveder!

Jeg står op i morges - Og tænker: Fandeme nej - nu prøver jeg lige at sætte den igang igen. Og den her gang kører den akkurat som den skal!?

Jeg forstår det sgu ikke - Men det tyder vel bare endnu mere på at det er noget elektronik der skaber sig? Nu prøver jeg at køre et par vaske mere når jeg kommer hjem fra arbejde, og så må vi se hvor længe det holder :D

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-09 09:29

Det var sgu da rart
Jeg håber da bare at den lige ville skabe sig og virker længe fremover

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 14-02-09 09:35

Ja det håber jeg bestemt også Tak for hjælpen alle sammen!

Godkendelse af svar
Fra : piratfizken86

Dato : 14-02-09 09:35

Tak for hjælpen - Selvom den næsten selv fandt ud af det ;)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-02-09 09:59

Ja, det er ikke alt man skal forstå, man skal bare sætte pris på at det virker

Kommentar
Fra : 1901