/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Aktiv dødshjælp
Fra : PeterTheisen
Vist : 594 gange
20 point
Dato : 13-02-09 12:37

Er du tilhænger af aktiv dødshjælp? Hvorfor?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 12:40

Det skulle da lige være hvis det var dig personligt du spurgte om

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-09 12:43

Ja det er jeg

Hvis jeg skulle blive uhelbredelig syg, med mange smerter, og helt hjælpeløs uden indhold i livet overhovedet, så er jeg bestemt for aktiv dødshjælp

Jeg så udsendelsen om englænderen der tog til Schweiz og fik hjælp... den vakte tanker til eftertanke, derfor kan jeg svarer som jeg gør

Kommentar
Fra : svensven

Dato : 13-02-09 12:59

Enig med refi. Stop din spam på kand.dk!!!

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-02-09 13:02

Ja !
Fordi jeg oplevede min far, og noget tilsvarende kommer jeg ikke til at opleve.
Jeg er ikke bange for at dø men jeg er bange for ikke at leve "Claus Rifbjerg"
For den sags skyld går jeg også ind for dødsstraf eks. Peter Lundin sagen.
Højris.

NB.Det er noget forenklet fremstillet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-09 13:06

Ja
Fordi

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 13-02-09 13:52

Ja, hvis jeg har lyst til at dø, skal jeg fanme også ha lov til det, det er vel mit liv og min krop.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 13:53

Citat
det er vel mit liv og min krop.

Pas på - der er afgift på den slags....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-09 13:54

Ja tak.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-09 14:46
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-09 14:48

Du er jo ærkesocialist Peter! Har de ikke altid gået ind for særdeles aktiv dødshjælp (Stalin, Mao osv)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-09 14:49

Peter Theisen =

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 13-02-09 16:47

For mig at se er der mange forhold der skal tages i betragtning, før man kan være for.

Den der skal dødshjælpes skal ikke selv være i stand til at begå selvmord, skal alligevel kunne give en utvetydig og gentagen tilkendegivelse om at ønske at blive slået ihjel, evt. ved en erklæring lavet tidligere, men med klare kriterier for den/de situation(er) man vil aflives i, to læger skal uafhængigt af hinanden konstatere at betingelserne er opfyldt og at det er rimeligt at aflive personen og skal derefter (hvis det er OK med deres samvittighed/tro) foretage en human aflivning.

Dette er ikke nødvendigvis en udtømmende opregning, må snarere ses som minimumskrav for aktiv dødshjælp.

Den italienske kvinde, der lige er død efter at man havde indstillet væske og mad er jo ikke aktiv, men snarere passiv dødshjælp, og der må kriterierne være mindre strenge, når situationen er sådan at der ikke er noget håb. Det svarer mere til at slukke for respiratoren, og det sker sikkert dagligt.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 13-02-09 18:23

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-09 20:05

Selv tak, PeterT