/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Kost gennem de sidste 60 år?
Fra : Gizmo1226
Vist : 681 gange
100 point
Dato : 13-02-09 12:33

nogle der kan hjælpe mig med det spørgsmål, skal bruge det til min biologiraport.
på forhånd tak

//Gizmo

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-02-09 12:35

Svaret er BLÅ.

Ellers må du komme med lidt flere oplysninger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-09 12:36

Kartofler har mindst været spist i 60 år....

Meget uklart HVAD du egentlig spørger om.....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-02-09 12:49

Går ud fra du skal bruge noget om danskernes madkultur/kost gennem tiden

Hvis jeg har gættet rigtigt, så kig lige ind på denne her side

http://www.biblioteksvagten.dk/videnbase_svar.asp?qaid=16882

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 13-02-09 12:59

Måske er det sådan noget du efterspørger:

Dengang jeg var dreng på landet for 60 år siden fik vi kraftig daglig kost.
Varm mad midt på dagen og også lidt om aftenen før rugbrøds madderne...
Mælk, kærnemælk eller en sjælden gang hvidtøl til. Og ellers kaffe.

Med masser af kartofler, stegt flæsk, fed medister pølse og brun sovs.
Men vi bevægede os jo også og kunne forbrænde det.

Løg og kål men ellers forbavsende lidt grøntsager...
Og kødet skulle være gennenstegt, ellers kunne man få dårlig mave.

Så blev jeg gift med en københavner, ikke mere brun sovs men somme tider bernaise sovs.
Rødt kød og bønner, sågar brokoli, og vin til maden.

Senere overtog jeg lidt af madlavningen, mest om sommeren med usund grill mad.
Min kone skulle så kun sørge for lidt salat...

Er det sådan noget du har brug for?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-02-09 13:55

Kost ? fejekost, de holder ikke i 60 år.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 14-02-09 12:47

det jeg mener er hvordan har kosten ændret sig i løbet af de sidste 60 år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-02-09 13:19

fra hjemmelavet til junkfood

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-09 13:37

Hvis du ser på det jeg har skrevet om hvordan min kost har ændret sig i 60 år,
tror jeg at du er tæt på en landsdækkende tendens...

Bortset fra at jeg ikke har nævnt fast food.
Men jeg kan supplere med at jeg nu også jævnligt spiser dybfrost retter.

Og ellers ofte går i Quicly, hvor den varme ret iøvrigt minder om min barndoms,
igen masser af brunt sovs, som jeg ikke har godt af...

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo1226

Dato : 25-02-09 22:05

Tak for svaret svendgiversen.
det var ca. det samme som jeg havde regnet med da jeg har hørt min mormor fortælle om "landmaden"
men tak aligevel

//Gizmo