/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
32 bit vs 64 bit Ubuntu
Fra : Manse9933
Vist : 837 gange
100 point
Dato : 13-02-09 11:19

Nu vil jeg langsomt bevæge mig væk fra microblød.
Jeg har lige bygget mig en ny master pc og har så
bestemt mig til at den forrige master pc skal køre linux.
Mobo: Crosshair v1
nVIDIA 590 sli chipset
AMD Athlon 64 X2 6400+ / 3.2 GHz Processor
CORSAIR XMS2 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 800 (PC2 6400)
Gpu:nVIDIA 8800 GTS 320 ram.
Spørsmål:
Er det bedre at installere 64bit eller 32bit,er der lige så mange software pakker til 64bit som til 32bit?
Jeg har lige lagt 32 Bit Ubuntu ind men inden jeg opdaterer hele distroen så vil jeg lige høre jeres affaring om de to systemer,har haft Ubuntu 32bit længe på en ren 32bit pc (Cpu)
Så 46bit eller 32bit?
Har kørt flere forskællige distroer(32bit),er der en anden der kører bedre/best på 64bit,Ubuntu er lidt simpelt/begrænset hvad administration af systemet (Hardware/drivere o.a)
Manse mini monster linux box 9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-02-09 11:22

Er det bedre at installere 64bit end 32bit

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 110 point
Dato : 13-02-09 11:29

Tja
Jeg har siden min begyndelse altid kørt ArchLinux - Hvilket kører kanon også som 64bits - dog er det ikek den nemmeste begynder distro - men det var sådanne jeg startede.
Jeg kører uden problemer 64bits edition på min laptop - og har ingen problemer jeg ikke kunne løse ved at google / søge i ArchLinux Forum.
ArchLinux er en enorm ligthweigth distro - hvor man reelt installerer totalt basis systemet og derefter kan man udvide sit system med de pakker der er.

Om du reelt vinder noget ved at køre 64Bits ??? Så klænge selve applikationer mm ikek er beregnet til flertrådet programmerering ( eoller i sjældne tilfælde rent faktisk er det ) er der ikek den vilde forskel endnu på 32/64bits

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-02-09 11:36

Okay,når jeg snakker om 64 vs 32 bit tænker jeg mere på kernen,jeg er godt klar over at det handler om programering af pakker/software om de er optimale i et 64bit system.

Jeg vil gå ud på www og tjekke ArchLinux
Eller har du nogle gode links der omhandler ArchLinux.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-02-09 11:37
Godkendelse af svar
Fra : Manse9933

Dato : 13-02-09 11:42

Tak for svaret peque,Arch Linux vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 13-02-09 11:44

Jamen der er rigtig mange steder og mange i DK der er begyndt på ArchLinux

http://www.archlinux.dk
http://www.archlinux.org

Derfra kan du komme videre til alt andet.
Selve kernel kan der være problemer med at køre 64bits - Nemlig Lyd,JAVA og Flash i Mozilla kan drille enkelte - men ellers er der ingen forskel i satore overblik.

Selvfølgelig er der forskellige kernel om du vil køre 64/32 bits - men selve derefter er pakkerne reelt det samme - de er bare kompileret påå forskellige måder - således det er tilpasset til Kernel.

På mit Mediecenter derhjemme bygget på Arch - har jeg min Masterbackend server kørende på en dell med 64bit Archlinux, hvorimod alle min frontends kun kører 32bit pga vil gerne understøtte alle tingene - Men også af den grund jeg har 3 stk ASUS EEE B202 stående som frontends

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-02-09 11:50

Ser godt ud >>
http://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_Linux_(Dansk)

Jeg har et par pc'er stående jeg kan køre 64bit på,så jeg holder min foreløbigt til 32bit på master linux (net bank)boksen,tak skal du have peque,har aldrig været opmærksom på Arch Linux ,jeg har testet de fleste mainstream distroer men har overset Arch Linux så det må jeg prøve.
Manse9933