/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Synkronisering mellem laptop og stationæ~
Fra : A.Wegge
Vist : 509 gange
468 point
Dato : 30-03-03 21:12

Jeg har fået mig en bærbar PC, som jeg har installeret linux på. Da jeg i forvejen har en stationær linux-maskine, er jeg interesseret i at synkronisere de to maskiner i så høj grad som muligt. Jeg søger derfor inspiration til hvordan jeg opnår følgende mål:

- Samme UID på flere forskellige maskiner.
- Synkronisering af homedir mellem den stationære og den bærbare.
- Synkronisering af Mail/News
- Fælles filsystem, når den bærbare er "hjemme".
- Andre gode ideer?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-03-03 22:22

Hejsa

Nu er jeg ikke nogen ørn i Linux, men prøv at læse denne art. http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/rsync.html

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 30-03-03 22:53

Hej CLAN,

rsync er bestemt en af de ting jeg har overvejet, men det jeg fisker efter, er en bredere løsning. F. eks. er rsync ikke lige det bedste værktøj til at synkronisere to IMAP mailbokse.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-03-03 12:48

Hmmm! Jeg tror du skal ha' fat i en af disse bøger http://www.sslug.dk/linuxbog/

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-03-03 16:39

igen, igen

Måske du kan finde noget her http://www.aalug.dk/linuxhwlinks.htm

Søren

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 23-04-03 14:44

For synkronisering
rsync skal være installeret på begge maskiner
(rpm -ivh rsync-*.i386.rpm, som root)

hvis du skal synkroniserer filer fra bærbar til stationær login som normal bruger
kør følgende fra stationær:

rsync -avz --delete bærbarnavn:/home/brugernavn /home

eller skal du synkroniserer filer fra stationær til bærbar
kør følgende fra bærbar:

rsync -avz --delete stationærnavn:/home/brugernavn /home

hvor bærbarnavn og stationærnavn er enten hostname eller IP adresse.

For Synkronisering af mails/news

hvis du henter dine emails fra email serveren, bliver de synkroniseret når du køre ovennævnte kommandoer.

hvad angår "fælles filsystem"

brug NFS server på bærbar, redigere "/etc/exports", fx. kan se sådan ud:

/faelles a.b.c.d (rw,no_root_squash,no_all_squash)

hvor a.b.c.d er IP adresse for klienten eller for netværket fx. 192.168.1.0 for netværket, eller IP 192.168.1.99 for klienten

klienten (stationær)
redigere "/etc/fstab" og tiløje følgende linie, fx.:
...
bærbarnavn:/faelles /faelles nfs noauto 0 0

husk at start NFS serveren på bærbaren

god fornøjelse
Uranus

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 27-04-03 02:11

Hej Uranus,

Jeg håber ikke at du opfatter denne kommentar som en kritik, for det er der bestemt ikke tale om. Men ...

Jeg har *IKKE* brug for henvisninger til man-sider, "Linux for begyndere" og whatnot. Jeg har udelukkende brugt linux på min hjemme-maskine i de sidste 5 år. Det jeg har brug for er noget viden om hvordan man administrer et netværk, hvori der indgår en laptop.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-10-03 20:27

Nå men nu er strengen altså ved at være riiiimeligt gammel, så hvad med at lukke og slukke