/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
AEG Lavatherm 720 tørretumbler
Fra : finnostervig
Vist : 3449 gange
40 point
Dato : 11-02-09 13:26

Hej

Jeg forsøger at finde fejlen på vores tumbler.

Nå man forsøger at starte den, går "On" lampen ud og den starter ikke.

Fandt en kondensator (til motoren) der lækkede og har skiftet den, ingen forandring.

Det ville fint hvis der skulle være nogen her, der har et bud på hvor / hvad jeg kunne checke.

Kunne også virkelig tænke mig at høre, om nogen ved hvor man kan finde et diagram / nøgleskema til "bæstet"

Mvh Finn Østervig

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 11-02-09 15:08

Her kan du finde diagramer til alt hvad der hedder AEG:http://www.aeg-electrolux.co.uk/node169.asp....

Mht det andet...prøv og følg strømmen til kontakten...og lav en lus udenom

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 11-02-09 16:11

Hej sp4nker

Tak for svaret , jeg checkede lige linket, og kan se at det er brugervejledninger man kan hente .

Jeg må nok fortsætte med at rykke i ledninger og følge dem....

Mvh Finn

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 11-02-09 16:13

Det wha så lidt...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-02-09 16:31

Tørretumbleren har et stort firkantet filter i bunden, prøv at se om det skulle være stoppet, den vil ikke køre hvis det er stoppet.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 11-02-09 16:37

Hej granner01

Tak for svaret ! , Det er checket - OG renset nu.. desværre ikke der fejlen lå...

Mvh Finn

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 11-02-09 16:50

Citat
Fandt en kondensator (til motoren) der lækkede og har skiftet den, ingen forandring.
??? hvordan kan en kondensator lække?

Noget andet kan være at der har været meget skidt i filteren som så er løbet ud og blev suget ind i motoren...hvis der klumper snavs i den så går den ud af sigselv(så den ikke brænder motoren)...kan der være noget om snakken?

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 11-02-09 16:58

Hej igen sp4nker

Kondensatorer er ,af sikkerhedshensyn, lukket i enden med enten en gummiprop , eller med et lille hul der bliver åbnet, når den er blevet så varm at der er fare for at den eksploderer, typisk større kondensatorer eller typen der er i et metalrør.

Motoren er checket nu, og der er ikke noget "fnuller" af betydning, men har lige givet den en tur med en pensel, så NU er den næsten som ny igen - desværre uden at tumbleren kører...

Mvh Finn

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 40 point
Dato : 11-02-09 22:08

Nu kender jeg ikke en tørretumbler indeni, men sidder der ikke en printplade i den, den der bestemmer hvordan den skal køre? Det kunne være den der er brændt af. Jeg har brændt sådan en af i en skabsfryser, og så slukkede fryseren simpelthen. (Kors hvor jeg lavede mad den dag)

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 11-02-09 22:35

Hej igen granner01

Så er jeg måske heldig , eller ikke , svært at tørre tøj ude lige nu

Jeg kiggede lige på elektronikken, der var ikke noget der så ud eller lugtede af noget forkert.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-02-09 23:35

Da elektronikken gik i min fryser kunne jeg ikke se noget som helst. Pladen så helt normalt ud. Og det var ikke en dye reparation, det tog under ½ time at skifte pladen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-02-09 23:56

Du er jo selv uddannet i de dele, så har du ikke et måleinstrument så du kan måle pladen igennem og se om der er fejl i? Er der ikke fejl i komponenterne på pladen så ved du da det.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 12-02-09 00:04

Hej igen granner01

Du har ret, jeg kan sagtens måle mig frem til en fejl , men da der er rigtig mange ledninger i sådan en ting , plus relæ , thermosikringer, vædskeføler, div. afbrydere og stik..... så svarer dit spørgsmål til at sige... kan du ikke selv finde ud af hvilken bus du skal med fra Roskide til Solrød strand... uden ruteangivelse kort m.m , med andre ord , jeg kan kun finde rundt i de elektriske forbindelser ved, enten at følge de enkelte ledninger og gætte en del, eller have en tegning over hvordan alt er forbundet også kaldet et diagram , eller som elektrikeren kalder det, et nøgleskema..

Mvh Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 12-02-09 00:14

Hmmmm

Skynder mig lige at rette Roskide , til det korrekte navn Roskilde

Mvh Finn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-09 04:34

Jeg har selv AEG Lavamat tørretumbler så jeg vil se hvad jeg har af papirer på den. Jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-09 10:31

Jeg har kun betjeningsvejledning og der står ikke noget og garantibeviset. Beklager, ingen diagram.

Men prøv med denne side og se hvad du kan finde. Du skal bruge nummeret som står på indersiden af lågen.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 12-02-09 11:45

Tak for forsøget

Jeg har checket ved AEG på deres site, og det er desværre kun brugsanvisningen man kan finde..

Mvh Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 12-02-09 21:47

Efter laang tid med at følge ledninger og måle forbindelser, viser det sig at nullen (den blå ledning) til et relæ , var defekt p.gr.a. dårlig forbindelse til en kabelsko...

Nu kører den igen som en drøm.

Mvh Finn

P.S. jeg vil stadig meget gerne have et diagram / nøgleskema til den, hvis nogen ved hvor man kan finde det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-09 23:15

Du kunne ringe til AEG og bede om det, husk aå sig at du hjælper andre med at reparere. Og at du er fagmand.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 13-02-09 09:23

Hej granner01

Det er åbenbart for stort et firma til at bekymre sig om enkelt kunder. Jeg kontaktede dem via deres site for tre dage siden, stadig intet svar..

Mvh Finn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-09 18:38

Nu har jeg boet lige ved siden af AEG i årevis, så jeg tænkte på at gå ned til dem, men jeg ved ikke hvor jeg har mit hoved, for de har vist solgt bygningen her for flere år siden.

Men det var derfor jeg tænkte på at kontakte AEG. Og jeg har tidligere selv skrevet til dem omkring en vaskemaskine og der svarede de først efter 10 dage.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 13-02-09 18:52

Ok.. jaja det følger måske med at det tager tid, et stort firma har jo nok mange kunder - og forretninger der kontakter dem.

Jeg tester så lige min tålmodighed lidt

Mvh Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-02-09 14:48

Hej

Jeg lukker spørgsmålet, da jeg selv løste problemet.

Tak for alle gode tips, og jeg giver dig mine point , granner01 for din hjælpsomhed

Mvh Finn

Godkendelse af svar
Fra : finnostervig

Dato : 16-02-09 14:49

Tak for svarene granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-02-09 18:10

Selv tak. Hvad var så problemet? Kan du ikke skrive en besked?