/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Batterioplader: Optimate 4
Fra : scootergrisen
Vist : 1585 gange
50 point
Dato : 10-02-09 23:14

Nogen som har erfaring med Optimate 4 batteri opladeren ?

Kan det virkelig passer af den kun kan oplade til 12,6 volt ?
12,6 volt er fuld opladning for et traditionelt bly-syre batteri.
Men et vedligeholdelsesfrit batteri skal jo have 13,0-13,1 volt for en fuld opladning.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 15-02-09 16:16

Hvor har du de 12,6 Volt fra ?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-02-09 21:20

det står blandt andet i manualen.
jeg skrev til dem som laver opladeren og de skrev tilbage at det kan være fordi batteriet ikke blev opladt i butikken da jeg købte min scooter.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 20-02-09 12:44

Okay, Ja det kan godt være de siger det, men den skal jo stadig lade med de 13,4 volt..

Da jeg lige havde købt min scooter og når batteriet var fuldt opladet, sagde mit multimeter 13,4-13,5 volt..

Men 12,6 volt er jo stadig rigeligt til at starte scooteren med og blinklys og alt der, så scooteren skal nok lade batteriet helt op for dig..

Har personligt at brugt batteri ladere til scootere, da jeg synes kickstarteren er fin, og så går der jo kun et par kilometer før at batteriet har rigeligt med strøm til at starte..

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 20-02-09 12:44

Er det ikke bare et almindeligt 12V 4Ah batteri?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-09 18:26

det er et vedligeholdelsesfrit 12volt og 7Ah tror jeg det er. GTX7A-BS

Selvom jeg har opladt det så kan jeg ikke bruge min elstart når jeg kommer ud og scooteren har stået hele natten. Men hvis jeg har kørt motoren varm så kan jeg godt starte med el starteren.

Jeg har læst at batteriet har mindre Ah nu når det er koldt.

Kan det måske være fordi der er for meget friktion i motoren til at elstarteren kan dreje den rundt når det er koldt... det vel ikke rigtigt så meget jeg kan gøre ved det andet end at skifte olie til en mere tynd olie.

Accepteret svar
Fra : Spotbot

Modtaget 50 point
Dato : 21-02-09 10:41

Ja det har mindre Ah når det er koldt, men Ah står for Ampere timer, altså hvor lang tid den kan give et X antal Ampere, selvom det mister lidt Ah skulle det stadig sagtens kunne levere strøm nok til el-starteren. Den eneste ulempe det giver når det er koldt er at med de mindre Ah kan man ikke bruge el-starteren særligt længe ud kørsel ad gangen ( hvis man nu har start problemer )

Er kickstarteren svær at træde på, vil anbefalde du kun bruger olie med den visikotet som de anbefalder i din manual..

Er du sikker på den ikke er galt med batteriet?
- Fordi jeg havde engang samme problem, den ville ikke køre rundt om morgenen. Men efter en god tur ville den gerne ( og det er en 2-takt vi snakker om). Jeg tog batteriet ud, målte på det efter en god køretur hvor det sagde 13,21V og 10 timer efter målte jeg så 11,84V altså batteriet var simpelthen færdigt. Har ikke haft problemet siden jeg skiftede batteriet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-02-09 23:59

Det nok batteriet så, de har jo nok ikke ladt det op i butikken.
Det bare ærgeligt når batteriet kun er 1 år gammelt.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-02-09 23:59

Tak for svaret Spotbot.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 25-02-09 08:54

Ja, det er det men der gik også kun et år før mit batteri var færdigt, sådan er det ofte med de vedligeholdelsesfri batterier