/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Mac adress filter??
Fra : return
Vist : 614 gange
36 point
Dato : 10-02-09 19:02

hej

har skrevet mine mac adresser ind i routerens mac filter fra begge pcer både lan- trådløs- bluetooth samt printserveren . lige nu står mit mac filter i routeren åben men skal man lukke det når man er færdig med at skrive dem ind i routerens mac adress filter

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-09 19:40

Ja ellers gavner det jo ikke noget med et MAC filter!

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-09 19:43

PS: Tjek lige adresserne en ekstra gang, det er ikke så længe siden jeg skrev en forket til en bærbar med trådløs, efter genstart virkede den selvfølgelig ikke, på med et kabel og rette MAC, så virkede det igen

mvh klaudi

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-02-09 20:57

der er ikke nogen grund til at skrive alle mac adresserne ind, du skal kun skrive dem ind som høre til et trådløst netværkskort.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-02-09 21:36

Du skal selvfølgelig huske at enable elle activate dit Macfilter

Dette er ofte et flueben eller en bullet evt, en dropdown liste der skal ændres.

Denne er ofte placeret samme sted som du indtaster dine Mac adresser.

vh Ben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-02-09 22:23

Ja det er en god ide, at du både har Wlan og Lan Mac adressen i filtret, så er du sikker på, at du har adgang uanset metoden for netforbindelse.
Nogle routere virker MAC filtret nemlig både på Wlan og Lan.
Aktiveringen er da også vigtigt; og her kalder man det for noget forskelligt, alt efter hvilken mærke af routere du har.
På min er der to forskellige knapper, hvor den ene kun giver adgang for de adresser i filtret, og den anden udelukker de adresser i filtret.

Inden du aktivere filtret, så se lige efter om du inde hvor du kan opdatere firmware, har mulighed for at lave en backup af dine indstillinger. Hvis du kan det, bør du gøre det, og lægge denne backup i en mappe, hvor du nemt kan finde den igen, og du bør give filen et navn, som f.eks. dato/måned/år. Så kan du nemt sætte alle indstillingerne til det som du havde før, og som virkede, efter at du måske har været nød til at RESETte routeren.

Når det er gjort, kan du aktivere MAC filtret og lave en backup igen, med alle mac-adresser og indstillinger.

Kommentar
Fra : return

Dato : 11-02-09 13:42

severino> du udyber dig ret godt mht til det mit spørgsmål

har både den som kan udelukke de mac adresser og den som kun kan bruge de mac adresser der er skrevet i filtret

men når jeg har skrevet dem ind i mac adress filtret og det er dem jeg vil bruge og kun dem vælger jeg det i menuen og saver det men skal macfiltret så stadig være enable elle lukket ?

p.s har en linkysys router mht til at tage backup hvordan gør man det kan du uddybe det mere præcist og det med firmware hvordan gør man det har nemlig aldrig prøvet det ???

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 36 point
Dato : 11-02-09 21:10

Jeg kender ikke menuen i din linksys, så det kan så kun blive vejledende.
Ja de MAC adresser du har indskrevet, skal du aktivere med dit accept. Hvis du får brug for en gæste tilkobling, kan du blot tilføje den og save den i hukommelsen på routeren.

Du kan så lave eksperimentet med, at du ændre macadressen på den ene PC, og vil så opdage at denne maskine bliver udelukket af dit netværk. Så ved du at det virker.
Husk at rette det igen, så alle dine PC'er er på.

Du må have en menu der hedder Update Firmware eller lignende, og her vil der sikkert være nogle undermenuer, hvor du så kan tage en backup af de indstillinger du har lavet.
Det vil lette din genetaplering af opsætningen til et minimum af tid, da du så LOADER filen ind igen, lige som når du opdatere firmwaren.
Backuppen skal du SAVE på din PC, som du bruger til at indstille din router med.
For du vil sikkert ikke kunne huske opsætningen i detaljer, da det ikke er noget som man bruger så tit.

Der sker ikke noget ved, at du ser dig omkring i menuerne, når bare ikke du ændre og SAVER det.
Du kan altid aktivere HJÆLP for atfå en forklaring for det du er inde på, lige her og nu.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 13-02-09 11:08

Tak for svaret severino.