/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Foto af snevejr - indstilling
Fra : ingelein
Vist : 1909 gange
100 point
Dato : 10-02-09 17:15

Hej
Er der mon nogen, som har lidt viden om hvordan man bedst fotograferer faldende snefnug?
Blænde, Iso osv.
Det er ikke lykkedes mig at få et godt brugbart billede med mit Powershot G 7

Med venlig hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-02-09 17:48

Hvis du vil kunne se de enkelte sne fnug er det lidt svært.

stå i læ,så linsen ikke bliver våd

Men tæt på sneen

stil skarpt manuelt på afstanden til nærmeste snefnug. helst ikke meget over 1m .

passende zoom .
brug blitz selv om det er dagslys.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-02-09 18:08

Kender ikke det apparat, men du skal have et fotoapparat hvor du kan indstille lukketid, blænde m.m.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-02-09 18:28

Hej Hawaii

Jeg synes at det fremgår af mit spørgsmålat jeg har mulighed for indstilling af de nævnte ting - ellers havde jeg ikke spurgt om brændvidde, iso osv.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-02-09 18:51

Så lav iso som muligt, så stor blænde som muligt (altså lille "F-tal", eks. 2,8)...sæt kameraet på indstilling Av..så klarer det selv resten

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-02-09 19:59

Skal du fotograferer snefnug som er en del der bevæger sig, bruger man normalt en hurtig lukketid.
Derefter bliver du nød til at indstille blkænde og om nødvendig at bruge en høj iso værdi. Bruger du en langsom lukketid kan du se snefnuggene bevæge sig.

Jeg ville nok stille kameratet til iso 400 eller 800 og så lave et par forsøg. Lukketiden skal nok være omkrin 1/125 sekund eller åske hurtigere.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-02-09 20:32

Hej til dem der har svaret
TAK FOR RÅD OG FORSLAG, SOM JEG VIL AFPRØVE I MORGEN. Svarene stemmer ikke helt overens, men jeg håb er at det sner i morgen, så jeg kan se, hvem der har det bedste forslag.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-02-09 21:59

Citat
Jeg ville nok stille kameratet til iso 400 eller 800

Ikke på et kompaktkamera, som meget dårligt håndterer store isoværdier = kornede billeder

Citat
Lukketiden skal nok være omkrin 1/125 sekund eller åske hurtigere.

Derfor også den størst mulige blænde og indstilling Av, for så finder kameraet selv den hurtigste lukkertid der passer til den valgte blænde.....og jo mindre blænde jo længere lukkertid

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-02-09 22:39

Bevægelse kræver en hurtig lukkehastighed for at fastholde de enkelte fnug så skarpt som muligt.
Hvis du har mulighed for det, så kør halvautomatisk, hvor du bestemmer lukkerhastighed (og afstand). Forslaget med flash er også god.

Iøvrigt kan du få langt mere naturtro farver i sneen, hvis du har mulighed for at påsætte UV-filter eller et svagt A-filter. Så undgår du det blåstik der vil være i snevejrsbilleder.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-02-09 22:46

Vidste du iøvrigt, at et digital kamera er langt mere følsom for hele farvespektret end øjet og analoge kameraer.
Her tænker jeg på det infrarøde og ultraviolette lys, som vi normalt ikke kan se med det blotte øje (hvad enten det er blåt eller brunt)
Prøv bare at se på din fjernbetjening, igennem søgeren, når der er en der trykker på den. Du vil kunne se et pulserende lys fra de IR-dioder i betjeningen, som lidt grønligt lys!

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-02-09 09:21

Tricket hedder: Brug blitz!!
Men står du ude i vejret, får du det problem, at de nærmeste fnug bliver over belyst. Bedst er det hvis du kan tage, så de nærmeste er 3-4m væk. fx inde fra et halvtag el lign.
Sæt kameraet til "tvungen blitz"
Good luck

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-02-09 09:43

Du skal regne med at sne fra baggrunden reflekterer meget, og din lysmåling skal derfor formentlig plusses 1½ - 2 blændertrin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-02-09 16:29

Nu er det jo sneen og ikke baggrunden som skal fotograferes.
Blænd ned og brug blitz. eksperimenter med forskellige blændstillinger. Med kort eksponeringstid kommer der heller ikke udtværet sne med , men kun det der er lynfrosset af blitzen.

Det man udnytter er at elektronblits giver så kort et glimt. Normalt under 1 /1000 sekund.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-02-09 20:40

Hvad er problemet ?
Vi taler vel om digital foto, altså foto som ikke koster andet end lidt strøm.
Så hvorfor ikke eksperimentere med en lang række billedoptagelser. Brug og gem de bedste, og slet resten. Filmstrimlens tid er kun nostalgi.
Så bare ud og klikke løs!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-02-09 20:47

Hej Severino

Ok - ok, men nu sner det jo ikke i en evighed og hver dag, så det er vel ikke galt at være lidt på forkant med hvilke indstillinger der kan anbefales? Det jeg har hidtil har fået ud af mine forsøg lignede regn i stedet for snefnug.
Jeg har da så stor tiltro til at der findes fotografer/amatørfotografer, som kunne røbe et par fif eller triks.
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-02-09 21:40

Citat
Det jeg har hidtil har fået ud af mine forsøg lignede regn i stedet for snefnug.

Ja men Ingelein ????? - Du skal da ikke tage sneen med indendørs, så vil den jo smelte!

Du kan tage det helt roligt, der kommer mere sne de næste par dage, del lover meteologerne.

Nu ved jeg ikke hvor aktiv du er med kamera'ten. Jeg har aldrig taget så mange billeder som jeg gør med min digibørge, og jeg har trods alt fotograferet i over 50 år.

Citat
så det er vel ikke galt at være lidt på forkant .............

Nej det er der ikke, så stil du blot sneskraberen frem!!!
Jeg røber ikke noget, for der er ikke noget hemmeligt ved det, så jegvil da gerne dele ud af min ringe viden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-02-09 22:05

Hej Severino
Jeg er først blevet interesseret i at fotografere efter det digitale fremskridt og jeg har faktisk hele to gode kameraer - 1 stk. IXus 70, når det skal med i lommen og det omtalte Powershot G7, som jeg ikke har brugt så meget endnu - fordi jeg netop har fået det for at have mulighed for at lege med de forskellige indstillinger.

Mine billeder kan ses på min blog:

http://www.strikingeshave.blogspot.com
og
http://www.strikinge.blogspot.com

Jeg synes det er nemt at tage rimeligt gode billeder, men mere vil ha' mere - måske også et andet kamera med tiden.

Mange hilsner Ingelein - som glæder sig til mere sne.

Accepteret svar
Fra : mubbur

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-09 11:25

Hej Ingelein
Du kan melde dig til denne hjemmesider, der får du mange video kursus gratis
http://www.canoneos.dk/index.aspx
eller her
http://www.phosee.dk/
Hilsen Óli

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-02-09 12:20

Hej til alle, som har svaret

Nu sner det jo ikke hver dag, men jeg har taget nogle billeder, og de sidste er der da kommet sne på (i luften), men på grund af blitzen er billederne jo alt for lyse.

Jeg har en prøveblog, som jeg bruger til eksperimenter. Her har jeg lagt et billede ind med oplysninger om kameraindstillinger.
http://strikinge-proveblog.blogspot.com/

Gode råd udbedes.
mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-09 19:11

Først og fremmest kan det være svært at se hvide snefnug på et billede, hvis det er meget lyst i vejret....

Men jeg kiggede lidt på linket med billedet:

Fra exifdata på dit billede:

Belysningskorrektion = +2

Sæt den på neutral

Og hvidbalance er ikke Auto, som du har oplyst....den står i billedets exif som manuelt indstillet....sæt den på auto til udendørs billeder....

Og så er der ud fra billedets oplysninger ikke brugt blitz, hvilket også er det mest rigtige.

Og indstillingen har du brugt Manuel (M)...og det kan så tyde på, at lukkertiden ikke er hurtig nok til blænden, og derfor er billedet overbelyst.

Bedre at bruge indstillingen Av og kameraet på blænde 2,8 hvis snefnuggene skal være helt "fastholdt" i luften.

Jeg prøver at linke til et billede.....taget på blænde 4 og lukkertid 1/500

http://peecee.dk/upload/view/155351

Og så et der er taget om aftenen....blænde 3.5 lukkertid 1/60, og med blitz

http://peecee.dk/upload/view/155352

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-02-09 19:30

Hej Dova

Tak for kigget. De opgivne værdier er de værdier, som jeg får oplyst når jeg kalder optageværdierne frem, så jeg ved ikke, hvorfor du kommer frem til nogle andre.

Mange hilsner Ingelein - som bliver ved med at prøve.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 02-03-09 22:33

Tak for svaret mubbur.