/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Isolering af loft gitterspær.
Fra : bulkman
Vist : 1121 gange
100 point
Dato : 10-02-09 11:59

Jeg har et hus fra 70'erne hvor dele af rockwool er temmeligt nedtrådt . Dette havde jeg tænkt mig at udskifte med helt nyt lag A flexibatt fra rockwool og lave i 300mm tykkelse. På rockwools hjemmeside er der helt fine instruktioner om hvordan det gøres, men der er en enkelt ting der
ikke helt er klart. Loftet består af fra neden af
1. et fyrretræsloft.
2.Dampspærre.
3.tværgående 20mm planker sat fast på gitterspær og som holder fyrretræsloftet.
4.Gitterspær.
Hvis man lægger flexibatt oven på plankerne så opstår der jo luftrum under, som i princippet strækker sig ud over hele loftet er dette ikke kuldebro ? bør mellemrummet mellem plankerne ikke fyldes med rockwool/granulat eller er det ligemeget . Hvad med elektrikkerrør/kabler som ligger
ovenpå tværbrædder de skaber jo også en del hulrum ?
Den gamle isolering bestod af tynde 45mm plader som var lagt i 3 overlappende lag .
Her har ikke tidligere været granulat eller fyld mellem planker.
Nogen der kender til denne problematik ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-09 12:06

Du skal bruge "den lille lune" fra Rockwool, hvor der står alt om isolering.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 10-02-09 12:17

Nej det vil ikke være en kulde bro. Kuldebroer går på tvæst gennem isoleringen.

20 mm vandret luftrum gør ikke noget. Det isolerer vel bedre end rockwool. Det vigtige er at der ikke kommer luftcirkulation, når rummet er så tyndt. Det virker ligesom med termoruderne.

Som ekstra sikkerhed mod luftcirkulation, kan du lægge gennemgående strimle af hård roskwool i mellemrummet, der hvor du kan komme til.

Husk at isoleringsevnen i mineraluld ikke beror på selve fibrene, men på luften imellem dem. Fibrenes virkning er kun at hindre luften i at bevæge sig ret meget.

Hvis hulrummet fortsætter ud i uopvarmede områder bør der dog puttes noget i .

Temperturforskelle giver cirkulation.

Den nye isolering skal udvendig afsluttes med papir eller andet som hindrer luftgennemstrømning.

Det er også bedre at lægge den nye isolering i flere lag med forskudte fuger. Det giver mere arbejde men bedre isolering.

Mange håndværkere snyder med god stram tilpasning mellem spærene. Men det er vigtigt, selv om det er besværligt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-02-09 12:26

Det er ikke kuldebro. Tværtom.
Det vigtige i en merforøgelse af din isolereing er at din dampspærre er helt og aldeles ubrudt.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-02-09 12:55

El-rørerne skal du have ned i idoleringen eller resikere du at der løber kondesvand ud af dem og ned i lampesteder og kontakter.
Kaplerne er det lige meget med hvs bare der er isolering tæt om dem.

Bjørn

Kommentar
Fra : bulkman

Dato : 10-02-09 13:16

OK ! kan godt se at det med den stillestående luft er vigtig for isoleringen. Vil det ikke alligevel være en god ide at stoppe mellemrummet under selve gitterspærret med rockwool således at man får en masse luftlommer. I princippet har man jo en række "motorveje" på 20mm*100mm under hele
rockwoolen.Det er bestemt ikke utænkeligt at der i endegavlene er utætheder. Endvidere forstår jeg
godt at dampspæren bør være helt tæt , men det virker jo lidt som en umulighed da beklædningen
(fyrretræsloftet) jo er sømmet op i plankerne, og igennem dampspærre.Materialer arbejder jo med temperaturer. Endvidere har jeg måtte lappe 3 huller i de 5 fag jeg har åbnet.
Den lille lune fra rockwool beskriver ikke denne situation.

Godkendelse af svar
Fra : bulkman

Dato : 10-02-09 18:51

Tak for svaret transor.