/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Egensikker kreds
Fra : rhv_82
Vist : 3227 gange
50 point
Dato : 09-02-09 11:56

Hej Kandu,

Hvad vil det sige at lave en egensikker kreds. Jeg ved at man i denne type kreds typisk benytter blå ledninger for netop at kunne adskille den egensikre kreds fra andre kredse.

Spørgsmål:

Hvad er en egensikker kreds?
Hvorfor laves dette?
Praktiske eksempler?

På forhånd tak,

/Ras

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-02-09 13:34

En egensikker kreds bruges i eksplosionsfarlige områder. Det med farven på ledningerne er underordnet, og bare en praktisk ting for ikke at forveksle dem med noget andet.

I egensikre kredse er

- den maksimale strøm begrænset
- den maksimale spænding begrænset
- energi oplagrende komponenter begræncet ( induktans og kapicitans)

således art der ikke vil være energi nok til at forårsage antændelse, selv om der er - sandsynlige- fejl i kredsløbenne.
Tilladelige værdier afhænger af kredsløbene og hvilke eksplosive stoffer der er tale om.

Komponenterne skal være forhåndsgodkendte.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 09-02-09 15:03

Okay - fint svar. Men hvordan laver man en egensikker kreds. Vha. en skilletrafo? Det skal vel sikres at der ikke kan løbe en gnist mellem kredsene.

Dvs. det er i disse områder man benytter NAMUR aftastere osv.?

/RAS

Accepteret svar
Fra : JRST

Modtaget 50 point
Dato : 09-02-09 16:45

Hvis kapper eller dæklag mærkes med farve, skal farven være lyseblå. For at undgå risiko for forveksling, må lyseblå farvemærkning ikke anvendes, såfremt ledningssystemer til andre formål har lyseblå farvemærkning. Andet materiel, fx dåser og forskruninger, der udgør en del af et egensikkert system, bør, hvor det er praktisk muligt, kunne identificeres som værende en del af et egensikkert system.

Til den der udfører arbejdet:
Inspektioner og vedligeholdelse af installationer skal udelukkende udføres af erfarent personale, hvis oplæring har omfattet instruktion om de forskellige beskyttelsesmåder og installationspraksis, de relevante regler og bestemmelser og om de almindelige principper for områdeklassifikation. Personalet skal regelmæssigt modtage passende fortløbende uddannelse eller oplæring. Bevis for den krævede erfaring og oplæring skal være tilgængelig, fx. i et kvalitetsstyringssystem som fx El og VVS installatørernes SKS system.

Adskillelse fra nettet med en transformer med adskilte viklinger kunne være en måde at strømbegrænse med.

Dette dokument fra QA Consulting (rådgivende ingeniørfirma) kan besvare dine spørgsmål.
http://www.techcare.dk/Fagligt-forum/001-Rapport-SimpeltMaterielAnvendtEgensikreKredse.pdf

Godkendelse af svar
Fra : rhv_82

Dato : 16-02-09 11:15

Tak for svaret JRST.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 16-02-09 15:07

hep