/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Salat m. dressing som tilbehør
Fra : hojriiskim
Vist : 1111 gange
60 point
Dato : 09-02-09 08:46

Hej.

Søger en god salat som tilbehør til en hovedret bestående af en god oksebøf, kartoffelbåde, bearnaise-sauce og brød.
Salaten må gerne være af den slags som er "tilsat dressing" - altså en hvor der er en form for dressing ved så man ikke behøver have dressing på bagefter.
Derudover skal salaten ikk være for svær og ikke indeholde alt for specielle ting, men hellere noget som kan bruges til andet end netop denne salat. :)

Nogen gode forslag?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-02-09 08:55

Det lyder da lækkert - der er jo mange muligheder for hvad du kan putte i salatskålen. Men jeg vil foreslå denne, som er meget enkel og smager dejligt

1 pk. ruccula salat
1 avokado
ca 75 g valnødder
1 gul peberfrugt
2-3 tomater
olie, eddike

Fremgangsmåde:

Rens og skyl ruccola'en og dup den tør.
Frigør avokadoen fra kernen, og skær den i fine både.
Rens peberfrugten, fjern kernerne, og skær den i fine både.
Skær også tomaterne i fine både, og hak valnødderne groft.
Brug valnødder som du har lyst til, måske elsker du dem, måske ikke, så gør som det passer dig.
Bland salaten forsigtigt sammen, og hæld to spsk. olie i mens du blander.

Server salaten med varmt flute, og brug den gerne som tilbehør til en lækker middag.

Eddike kan være lækkert i, men server det hellere ved siden af. Balsamico-eddiken er altid lækker, og til den her salat er en lækker olivenolie eller tidselolie et must.
http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=897

Mit tip: når du har skåret avokadoen i både, skal du dryppe dem med citronsaft, ellers bliver de brunlige.
Velbekomme

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 70 point
Dato : 09-02-09 09:06

En meget enkel salat, salatblade (alt andet end iceberg) skylles grundigt, slynges endnu grundigere, skæres i strimler. Tomater skæres i både, dryppes af (jeg snyder og bruger salatslyngen) og blandes med salatbladene. Det kan stå nogle timer med film over.

Dressingen kan også laves i forvejen, god olivenolie (som en krøsus), eddike (hvidvin eller hvid balsamico) som en gnier, salt, peber, knust hvidløg rystes godt sammen (en jævningsryster fungerer fint), hældes over salaten lige før den serveres, salaten vendes rundt med dressingen, klar.

Ikke fed som alle de færdige dressinger, ingen tilsætningstoffer og får altid ros af mine gæster.

Enklere kan det ikke være

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-02-09 10:28

Til bøffer og bernaise er vagnr s den bedste . avokado og valnødder er fine fedtholdige sager, som drukner i den fede kraftigr aromatiske bearnaise.

Husk rigtig bearnaise og ikke kogning med pulver.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-02-09 12:50

Jeg ville foretrække en salat med kogte bønner i mindre stykker, tomatbåde, mejs.
Dressing: Piskefløde med sukker og citronsaft
Eller: Eddike, vand og lidt sukker koges sammen og afkøles.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 09-02-09 13:31

ca 1kg broccoli ( til 4 personer )
150g Bacon
1 1/2 dl Rosiner
1 1/2 dl Solsikkekerner
1 stk rødløg

Marinade:
1 1/2 dl Miracle whip
1 1/2 spsk sukker
3 tsk rødvinseddike
salt
.......................................................
Broccolien skæres i små stykker.
-Bacon steges sprød på en pande i små stykker.
-Solsikkekernerne ristes let i fedtet fra baconen.
-Det hele blandes sammen med rosiner og rødløg.
-Marinaden røres sammen og hældes over salaten, som helst skal trække i mindst 3 timer. Lav gerne broccolisalaten dagen før.

Og er der noget tilbage kan det serveres til f.eks frikadeller eller koteletter eller alm bøf, eller som en let forkostret med et stykke groft flutes til.

Den er slet ikke svær at lave... Og dine gæster vil kunne li den

..............................................................

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-02-09 14:23

Cirkelinedk - Brocolien skilles ad i mange helt små buketter synd at skære de søde små buketter over....

Og så pinjekerner i stedet for solsikkekerner, hvilket jo er en smagssag

Fik denne salat for et år siden - brocolien var i ret store buketter, resten druknede under brocolien. Dét var ærgerligt, for vi gik glip af den ellers så lækre salat.

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-02-09 14:24

Tomater, løgringe, italiensk olie-eddike dressing - trække nogle timer.

Kommentar
Fra : alexsia

Dato : 14-02-09 15:18

hej taziki til bøf er altid godt og frisk mvh alexsia

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-02-09 17:13

Jaaahh, tzatziki måååms

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 15-02-09 19:23

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-02-09 19:58

Selv tak, og god fornøjelse