/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skiferflise fra jemogfix frost
Fra : ulrik1976
Vist : 1361 gange
300 point
Dato : 09-02-09 08:34

Hej er der nogen der ved om de skiferfliser (30*60cm) som de har i jem og fix,er frost sikre?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 09-02-09 08:39

Hvis det er skiffer er de frostsikret.
Skiffer er en senart der tidligere er blevet brugt meget til tage.
Et skiffertag er verdens bedste tag, men skiffer kan blive mørt og flække.

Bjørn

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-02-09 08:47

Det er altså ikke alle skifer typer, der er frostsikre
Citat
Nogle typer skifer egner sig fint til terrasser, men det er vigtigt at sikre sig, at den type skifer, man vælger, er frostsikker.
http://www.bolius.dk/viden-om/have-og-terasse/artikel/terrasser-af-sten/

Så jeg ville da helt klart kontakte Jem & Fix og spørge der. Evt pr mail http://www.jemogfix.dk/

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 09-02-09 08:51

de er ca 1.2 cm tykke, så der burde vel ikke kunne trænge vand igennem, eller hvad?

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 310 point
Dato : 09-02-09 09:03

Jeg ville altså ikke bare prøve, det ville da være ærgerligt, hvis de ikke holdt

Prøv også at læse dette:

Alle bjergarter varierer naturligt i kraft af deres mineralsammensætning, og der kan være markante forskelle fra den ene forekomst til den anden. Det er karakteristisk for skifer, at det er let at spalte, og i det forhold ligger der selvfølgelig en indikation af, at der vil kunne forekomme afspaltninger, når vand, der trænger ind mellem de enkelte lag, udvider sig i frostvejr.

Du er nok nødt til at træffe afgørelse ud fra et konkret produkt, som du så kan få leverandøren til at vurdere i forhold til udendørs belægning. En slebet eller poleret overflade på skiferen vil formindske risikoen for afspaltninger betragteligt, men det bliver alt for glat at færdes på, og må frarådes. Skifer findes i lighed med mange andre naturstensfliser både som såkaldte brudfliser (med groft kløvede kanter) eller som savede fliser.
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/anlaeg/6972.html

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-09 10:22

Spørg Hjem og Fisk!

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 27-02-09 12:54

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-02-09 12:57

Selv tak