/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Netværk, hvor er Windows XP?
Fra : o.v.n.
Vist : 1142 gange
100 point
Dato : 09-02-09 00:06

Mit hjemme netværk er sat op til at dele filer mellem de fem computere, som kan tilsluttes netværket, to computere med Ubuntu, to med Windows XP og en med Windows Vista.
De delte mapper på Ubuntu og Vista computerne vises fint på de tre maskiner, de to XP computere kan også fint vise dele mapper fra de andre fire, men ikke den anden vej, Ubuntu kan ikke se dele mapper på de to XP computere, kun dele mapper fra den anden Ubuntu og Vista computeren, hvorfor ? Og hvordan løser jeg problemet ?
Det er Samba jeg har brugt til deling på Ubuntu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-02-09 07:27

3 muligheder.
1. enten har du ikke delt i den samme arbejdsgruppe

2. Der er blokeret via /etc/hosts.deny

ellers prøv at åbne konquer/nautilus med \\WINDOWSIP ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-09 11:23

Du har nok lavet en mappe med hånd under til deling.

Men jeg har lige set samme problem med en millennium comp. som ikke får lov til at se en XP delt mappe - men XP får lov til at se den der er delt ud på Millennium.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-09 11:26

Alle er i samme arbejds gruppe og Ubuntu dele mapper vises fint på Windows XP men ikke den anden vej på Ubuntu kan jeg se to ikoner, den ene har mit ntétværks navn og indeholder intet, den anden har navnet arbejds gruppen og der kan jeg se den anden Ubuntu + Vista men ingen XP.
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår det du skriver i nederste linje: \\WINDOWSIP

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-09 11:28

Det er Windows som bruger hånden, Ubuntu viser en delt mappe med to pile hver sin vej

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-02-09 11:47

Hvis din Windowsmaskine har en IP der hedder 192.168.0.10 skal du åbne denne Computer og taste i adressefeltet \\192.168.0.10

Det er en direkte forespørgsel på maskinens IP omkring Deling af mapper - Der skulle du meget gerne kunen se noget - men om dine tilladelser er i orden er så næste skridt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-09 12:05

Det vidste jeg ikke, nå ok det åbner så et vindue hvor jeg kan se Dokumenter - SharedDocs - printer 1 - printer 2 - Planlagte opgaver - Printere og faxenheder.Ikke et ord om deling
Husk nu at jeg er ret ny i netværk, og hvis ikke at Ubnutu havde gjort det så nemt, så rendte jeg sikkert rundt med et usb flash drev, i stedet for at dele gennem netværket, n u har jeg så fået netværket op at stå og det iriterer mig at XP ikke vil vise sig i Ubuntu netværk.Det lyder lidt vanskelig, det om mine tilladelser er i orden, SharedDocs er bare sat til deling ved at sætte en markering i Del denne mappe på netværket og Tillad brugere at ændre mine filer og mapper, hvor finder jeg tilladelser?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-02-09 12:13

Hvis du kan komme ind i et delt drev på din Windows maskine - Så er dine tilladelser i orden mm du vil have flere delte biblioteker.
Problemet kan være under kontrolpanel/administration kan den være sat til at alle udefrakommende - skal accepteres som guest dvs gæstekonto hvor man ikke har rettigheder. Den skal/bør være sat til at den logger ind som den lokale konto! Men kan du komme ind i dokumenter og oprette et almindeligt tekstdokument - så virker det som det skal

Hvis du kan se Dokumenter --> så skulle det meget gerne være din almindelige bruger's dokumenter
Hvorimod shared Docs - svarer til delte dokumenter mappen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-09 12:31

Jeg tror jeg har fejlet i første forsøg, det er i Windows XP jeg skrev adresen og fik de nævnte ikoner frem, det skulle være fra Ubuntu computeren jeg skulle sende den forespørgsel, eller ? Der kommer ingen resultater når jeg søger XP´s IP fra Ubuntu,
men når jeg søger Ubuntu IP fra XP, så er der hul, jeg kan se mappen jeg har oprettet til formålet Dele mappe - en pdf printer - printer 1 - printer 2 og Printere og faxenheder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-09 12:32

Altså for at gøre en lang historie kort: Jeg kan ikke komme ind i noget som helst på XP fra Ubuntu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-02-09 12:36

OK. Nu tager vi den så helt fra bunden for at kunne være sikker på alting.
For at tingene gøres lidt nemmere betegner vi kun den sidste oktav af IP adressen således at du kan se IP 192.168.0.10 som *.10 fremover her.

Hvilke IP har de 2 ubuntu maskiner
Hvilke IP har de 2 XP maskiner

Har du noget extra firewall eller lign kørende på dine Windows maskiner ? Zonealarm kan f.eks blokere for tilgangen til din XP maskine fra andre maskiner på samme subnet
Dog kan Windows maskinen se sine egen drev.

Dog ville jeg lige som en sidste ting i Luinux prøve at åbne Nautilus og skrive:
smb://WINDOWSIP

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-09 12:41

Lige nu tester jeg med 2 computere (de andre er sikkert magen til bortset fra IP) en XP og en Ubuntu, XP har 192.168.0.102 og Ubuntu 192.168.0.104

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-02-09 12:46

OK - Hvis du er sikker på der ingen firewall eller andet der blokerer på din Windows maskine - så skulle i Ubuntu i en Nautilus vindue kunne skrive:
smb://192.168.0.102

Og derefter burde du kunne se din Windows maskine

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-09 12:47

Ubuntu fandt ingenting ved at søge efter smb://WINDOWSIP og nu bliver jeg snart nødt til lukke ned, arbejdet kalder om ikke så længe

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-02-09 12:50

Så vil jeg påstå at din windowsmaskine har en blokering af en art i form af firewall eller lign.
Har aldrig nogensinde haft problemer med dette - kun pga firewall - og har da en Linuxserver stående og har masser af Windowsbrugere der kommer og får lavet deres maskiner efter virus eller lign!

MM hvad er din arbejdsgruppe sat til i samba /etc/samba/smb.conf

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-09 12:51

Jeg ikke sikker på noget som helst, der er selvfølgelig en firewall, men den spærrer ikke for Vista eller den anden XP, så hvorfor skulle den blokere for Ubuntu ? Sidste indlæg lige nu, jeg forsker videre en gang efter midnat. Ubuntu viste ikke noget, måske er næste skridt at lukke for firewall på XP, andre forslag ?

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 100 point
Dato : 09-02-09 12:54

Ja hvad er din /etc/samba/smb.conf sat til i workgroup ???
Og hvilken type sharing er den sat til ?

workgruppe - skal være det samme som din arbejdsgruppe er i windows - Og tja Share i delingmetode !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-09 12:57

Ingen ting heller ikke uden firewall, desværre har jeg ikke mere tid nu, men prøver videre senere, tak for hjælp indtil videre

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-02-09 13:23

ubuntu kan ikke læse NTFS fil system (standard i XP)
men kan gost læse FAT32

du skal installere en NTFS læse/skrive på din ubuntu før det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-02-09 13:26

Sgu da ikke som netværksdeling - det har da intet med hvilket filsystem der bruges.
Reelt set er det den eneste måde - som man via Linux kan læse fra NTFS drev - uden at skulle installere noget andet.

Men ja monterer man harddisken lokalt - så nej kan der ikke SKRIVES på NTFS - men i Ubuntu er NTFS læsning standard!

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-09 01:34

Tak for svaret peque. PINLIGT en fejl 40 så det basker, Samba var sat til WORKGROUP, det foreslog den men jeg ændrede det til MSHOME, som jeg vidste Windows netværket hedder, den gad åbenbart ikke gemme MSHOME og jeg kan ikke huske hvordan jeg giver mig selv Root rettigheder så jeg kunne ændre, de to XP computere fik så et nyt netværks navn WORKGROUP og nu kan alle "snakke" med alle.
Det snød mig lidt at Vista computeren viste sig i Ubuntu, den var/er sat til MSHOME netværk, jeg ved det, det er mig selv der sætter computerne op for familen m.m.
Tak for hjælpen, jeg kunne ikke se skoven for bare træer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-09 01:43

Hvad sker der lige nu er blev MSHOME vist under Windows Netværk ? Den var tom selvfølgelig, men blev ikke vist før jeg åbnede så WORKGROUP og så lidt i de forskellige mapper, da jeg gik tilbage igen var MSHOME væk, nu er der kun WORKGROUP som jeg vil bruge i fremtiden, Vista computeren og den ene Ubuntu er ikke hjemme så jeg kan ikke teste, men problemet med XP som ikke ville vise sig i Ubuntu er vist løst nu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-02-09 12:09

Jeg ved ikke lige hvordan Windows opfører sig som sådanne.
Men hvis du skal ændre det i Ubuntu istedet for til default Windows group - åbner du en terminal og skriver:
sudo nano /etc/samba/smb.conf

Ændrer samba's workgroup og trykker CTRL+X for at gemme - derefter Enter for at bruge samme navn.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-09 12:53

Tusind tak for dit ekstra indlæg, jeg vil jo gerne blive klogere på Linux, der meget at lære

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-09 15:52

Rapport fra den lille Linux afprøver.
Jeg har lige installeret en Debian-server.................altså forsøger.
Den har også en alm. desktop med og den ligner til forveksling en ubuntu brugerflade.
Den kører gennem min router og har fået samme arbejdsgruppe som mit netværk.
Det sjove er at den direkte går ind og læser/skriver inde i delemappen.

Ps. Du har vel ikke navnesammenfald på comp. i dit neværket.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-02-09 16:08

Delte mapper <-- Ja navnet siger sig selv :D nej men delte mapper er åbne for alle - Så vidt jeg husker ( MM ANDET ER SAT - IKKE DEFAULT ) læse/skrive rettigheder til alle mennesker -> UANSET HVAD <- såfrem man kan se maskinen ved hjælp af \\192.168.0.X i Stifinder på Windows, eller smb://192.168.0.X i Linux - Så det skulle der ikke være noget underligt i - Det er der også fra enhver windowsmaskine.

Derfor er det også vigtigt man tænker sig om - mht deling af netværksdrev andre steder ! Tit har folk sat det derhjemme og jumper på et offentligt netværk. I stege havde Arrownet sat det op som et åbent subnet - DVS alle i byen kunne se hinandens PC'er - så længe man var i samme arbejdsgruppe - JEG TESTEDE DET - men blev hurtigt ændret efter en henvendelse.

Når nu du mener igennem din router ?????
Er det på inder eller ydersiden af din firewall - For er det indevendigt - så er det meget normalt - Er det fra 2 forskellige offentlige IP'er så er du lidt mere på den kedelige ende - Dog kan du have skilt det af ved hjælp af subnet's.

Men de fleste linuxmaskiner mm kan godt se Windows selvom de ikke er i samme workgroup - men ikke den anden vej