/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
380 v til 230 v
Fra : chni
Vist : 2959 gange
25 point
Dato : 08-02-09 20:46

Jeg har en motor, som skal køre 380 v/16 A, men det har jeg ikke i lejligheden.

Da det er en kaffekværn, er omdrejningshastigheden ikke vildt vigtigt, så mit spørgsmål er, om man kan lave noget enkelt, så jeg kan tilslutte den et alm. stik til 230 v i stedet for 380 v CEE stik?

Du kan se min indledende tråd her http://www.kandu.dk/Spg132177.aspx

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-02-09 20:48

nej det er ikke bare lige der skal beregnes en condensator på X mf så nej det er ikke bare lige til desværre

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-02-09 20:52

Kan vi få nogle flere oplysninger om motoren?
Så vil jeg godt komme med et kvalificeret GÆT på hvor stor en kondensator du evt kan bruge.

Kommentar
Fra : chni

Dato : 08-02-09 20:58

Ok, fint!

De oplysninger jeg har på motoren er oplyst i den tidligere tråd i ovenstående link. De stammer fra en lille metalskilt påsat motoren.

Kan du evt. fortælle mig, hvad installation af en kondensator betyder i praksis og hvor omstændigt det er?

PFT

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-02-09 21:10

Citat
0,75 kw

Mit GÆT er at du kan bruge en kondensator på 10µF, måske skal den være større.

Du har 2 ledninger fra 220Volt, vi kalder dem 1, 2 og 3. Hvilke du forbinder til hvad er ligegyldigt, hvis den kører den forkerte vej bytter du bar om på 2 af dem.

1 - Nul
2 - Fase + den ene ledning fra kondensatoren
3 - den anden ledning fra kondensatoren

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-02-09 21:14

I praksis betyder kondensatoren at du får den faseforskydning der er nødvendig for at få en 3 faset motor til at køre, kondensatoren bliver kaldt hjælpe eller start kondensator. Afhængigt af hvem du spørger..
Faseforskydningen over en kondensator afhænger af kapaciteten på kondensatoren i forhold til belastningen/strømforbruget.
Når du har 3 faser, f.eks. i er kraft stik, er der 120 graders faseforskydning mellem faserne. Det får du ikke helt med kondensatoren, det er en af grundene til at motoren kan yde knap så meget.

Hvor kommer du fra? Måske jeg kender til hvor du kan købe kondensatoren

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-02-09 21:16

Citat
1 - Nul
2 - Fase + den ene ledning fra kondensatoren
3 - den anden ledning fra kondensatoren

Lige en ting til dette.. I lige DETTE tilfælde gør det ikke noget at du bytter om på fase og nul, men hvis det drejer sig om noget der er tilsluttet mere end en fase er det absolut vigtigt at nul tilsluttes rigtigt!!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-02-09 21:23

0,75kw 22µF 450v 5,1startstrøm kilde http://www.flygt.dk/1820060.pdf så jeg ville mene en condensator på 22 µF ville være den rigtige

Kommentar
Fra : chni

Dato : 08-02-09 21:25

Tak for det udførlige svar Taunusanden!

Lige en opfølgning - Hvordan kan du kalde 2 ledninger fra 220 v, 1, 2 og 3?

Bor i Vanløse, hvad pris tror du vi taler om? Hvor stor er sådan en kondensator? (ville gerne kunne gemme den i maskinen nemlig)

Jep, er med på, at det er vigtigt med nul, hvis jeg tilslutter fx gammeldags komfur stik eller rødt CEE stik.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-02-09 21:27

nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor men i københavn http://www.electrocare.dk/index.php?pid=2
de kan med garanti hjælpe dig og sikkert også montere den rigtige condensator for dig

Kommentar
Fra : chni

Dato : 08-02-09 21:37

Ok, lyder godt nok omstændigt...
Faldt over følgende i min søgning http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?cPath=50&products_id=338

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 08-02-09 21:38

Der skal 7 uF til pr 100 W d.v.s Ca. 53uF i dit tilfælde, men problemet er at motoren er for stor til at lave om til 230v drift! Den må højst være på 0.37 kw.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 25 point
Dato : 08-02-09 22:37

Citat
Lige en opfølgning - Hvordan kan du kalde 2 ledninger fra 220 v, 1, 2 og 3?

Det er de 3 ledninger fra motoren jeg taler om.
Jeg fik vist udtrykt mig dårligt i det indlæg, sorry!

2 ledninger med strøm der er benævnt fase og nul - 3 ledninger til motoren der er benævnt 1, 2 og 3.
Du skal jo lave fase forskydningen til den sidste ledning på motoren med kondensatoren.

Du kan købe kondensatoren pr. postordre her:
http://broendum-elektro.dk/
Se kontakt oplysninger under profil.
Spørg efter René eller Poul-Erik, hvis du ringer.
(jeg kan skrive en direkte mail adresse til dig i en pm, hvis du gerne vil det)

Kondensator med ledning:
20µF har varenummer 138758
25µF har varenummer 138759
50µF har varenummer 138776

Kondensator med spadestik:
20µF har varenummer 138772
25µF har varenummer 138773
50µF er ikke i webshoppen med kabelsko.

(jeg fandt lige varenumrene fordi jeg har login dertil)
Prisen incl. moms er vel ca. 100kr for 50µF, dertil kommer der jo fragt til en tur med postdanmark.

Jeg vil lige sige, de sjældne gange jeg har haft brug for at lave en 3-faset motor om til 230Volt med kondensator.. Der har jeg prøvet os frem til motoren fik den rigtige lyd og et fornuftigt strøm forbrug, så jeg har været sikker på at det har kørt så godt som muligt!

Godkendelse af svar
Fra : chni

Dato : 08-02-09 22:45

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-02-09 21:34

Noget af dette kan du komme videre med.
Men dette er ikke hele sandheden omkring motortilslutning for at det går godt skal din motor være viklet til 380 stjerne /220V trekant

Når den køre 380V er den og skal den være stjerne koblet...
Når du skal køre på 220V skal den udover kondensator kobles i trekant.

Sådan ser klemrække ud når den er stjerne koblet
ø --- ø --- ø

ø ø ø

Trekant ser således ud
ø ø ø
I I I
ø ø ø

Vh ben