/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Fortolkning af novelle
Fra : PeterTheisen
Vist : 2061 gange
20 point
Dato : 08-02-09 15:39

1) Hvad handler historien om?

2) Hvordan er forholdet mellem fortælleren, the grandmother and the mother? Er der noget i de forhold, der undrer dig?

3) Hvad betyder slutningen?

Hænderne

Farmor vaskede støveklude, karklude, sokker, huer sammen; hun lod ikke vasketøjet stå i blød, og hun gned ikke på det, men slaskede hver ting et par gange mod spandens sider, hun gjorde hurtigt hvidt tøj gråt. »Nu skal du endelig ikke tænke på at vaske«, sagde min mor til hende, når hun var hjemme hos os.

Hun nappede et stykke i den stive vasketøjssæk bag det stribede forhæng; et øjeblik flød stykket på overfladen, så trak det grå vand og skummet det til sig, og hun nappede et stykke til fra inde bag forhænget, og det gik til bunds, hendes stilkagtige overkrop i strikketrøjen bevægede sig mellem forhænget i entreen og spanden og badekarret, hvor der hang kæder af dryppende stykker, der plejede at befinde sig langt fra hinanden i lejligheden og i forskellige ender af kroppene. Entredøren gik op. »Hvordan har I haft det?«, spurgte min mor. »Godt!«, sagde jeg og sænkede stemmen: »Farmor vasker«.

Farmor kom ud i entreen med våde hænder; min mor foretog et fremstød, jeg så en voldsom bevægelse i hendes skulder og arm: hun kastede et æg, det ramte væggen bag farmor, »jamen Gud, det var da også forfærdeligt. Vel var det ej, frue«, sagde farmor i et åndedrag, og hendes ansigt forsvandt bag de lange blåhvide hænder. Noget af æggeskallen blev siddende på væggen, hun satte sig på skibskisten og græd, og min mor kom med et sjal og omfavnede hende med enderne af sjalet i hver hånd, samlede det om hendes skuldre og klappede og glattede.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-09 15:52

Lav dine lektier selv.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 30 point
Dato : 08-02-09 16:15

1) Hvad handler historien om? >>>>>>>>>>>>>storvask

2) Hvordan er forholdet mellem fortælleren, the grandmother and the mother? Er der noget i de forhold, der undrer dig? >>>>>>>>>>de er vist i familie (ordet frue passer ikke ind)

3) Hvad betyder slutningen? >>>at moderen er bange for Farmors søn

Hænderne >>>>>>>>>>>>>> hun har vasket i koldt vand

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-02-09 16:24

Hvad med at acceptere nogle svar?

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 28
- Annullerede 14
- Slettede 0
Ialt 43

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-02-09 16:40

Rolig .... Vagnr skal nok dukke op .... han kender det svar PeterTheisen vil have

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-02-09 17:54

Måske lidt herover af

http://www.youtube.com/watch?v=4xkPJNgvWL8

Stereophonics - Handbags & Gladrags

Ever see a blind man cross the road
Trying to make the other side
Ever see a young girl growing old
Trying to make herself a bride

So what becomes of you my love
When they have finally stripped you of
The handbags and the gladrags
That your poor old Grandad had to sweat to buy you

Once I was a young man
And all I thought I had to do was smile
Well you are still a young girl
And you bought everything in style

So once you think you're in you're out
'Cos you don't mean a single thing without
The handbags and the gladrags
That your poor old Grandad had to sweat to buy you

Sing a song of six-pence for your sake
And take a bottle full of rye
Four and twenty blackbirds in a cake
And bake them all in a pie

They told me you missed school today
So what I suggest you just throw them all away
The handbags and the gladrags
That your poor old Grandad had to sweat to buy
Oh oh

They told me you missed school today
So what I suggest you just throw them all away
The handbags and the gladrags
That your poor old Grandad had to sweat to buy you

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-02-09 19:22

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind