/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Poul Nielsen Korsgaard
Fra : kisser49
Vist : 2944 gange
120 point
Dato : 08-02-09 15:32

hej derude

Oplysninger jeg har:
fundet i kirkebogen for Andst, Andst, Ribe - 1843-1873-opslag 15
Vielse: 23. april 1851 - Poul Nielsen Korsgaard og Maren Ottosen

her kan jeg dog ikke få de nævnte årstal til at passe, der står at begge parter er 27 år,
(men jeg ved brudgommen er født 10.juli 1823), hvorfor står der så nævnt årstal 1830 ??
og ved bruden står der årstal 1825 ???
Jeg har fundet Pouls fødsel i kirkebogen: 1784-1840, Frørup, Sønder Tyrstrup, Haderslev- opslag 82
hans navn står tydeligt, men resten kan jeg ikke tyde, er der nogen der kan hjælpe ??
hvem er han forældre, og hvor og hvornår er de født ??

Maren Ottosen (Ottosdatter): hun må være født ca. 1823 - men jeg har ikke kunnet finde hende i kirkebøgerne for Andst og Skanderup, også de digitale folketællinger har jeg været igennem, man kan kun finde hende efter vielsen. Der findes godt nok flere af samme navn, man alder passer ikke.

her er jeg så strandet, håber at der er nogen her, der kan hjælpe mig med oplysninger, som kan bringe mig videre.

venter spændt

hilsen kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 16:16

Det må være Maren ifølge mormonerne:
"
MAREN OTTESEN Birth: 19 JUL 1823
Christening: 19 JUL 1823 Anst, Ribe, Denmark
Father: OTTE SORENSEN
Mother: ANNA NIELSDR
"
Så finder du hende også nok i kirkebogen...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-02-09 16:16

Her får du nogle børnefødsler at se på

Father: Poul Korsgaard, Mother: Maren
1. Anton Poulsen Korsgaard -
Gender: M Birth/Christening: 1 Aug 1861 Askov
2. Christen POULSEN KORSGAARD -
Gender: M Birth/Christening: 09 Feb 1852 Skanderup, Ribe, Denmark
3. Anders POULSEN KORSGAARD -
Gender: M Birth/Christening: 23 Feb 1857 Skanderup, Ribe, Denmark
4. Otto POULSEN KORSGAARD -
Gender: M Birth/Christening: 07 Apr 1854 Skanderup, Ribe, Denmark
5. Ulrik Kjarulf SCHMIDTH KORSGAARD -
Gender: M Birth/Christening: 29 Nov 1858 Skanderup, Ribe, Denmark
6. Ane Magdalena KORSGAARD -
Gender: F Birth/Christening: 01 Nov 1865 Skanderup, Ribe, Denmark
7. Kirstine Marie Pauline KORSGAARD -
Gender: F Birth/Christening: 05 Apr 1870 Skanderup, Ribe, Denmark
8. Anton POULSEN KORSGAARD -
Gender: M Birth/Christening: 01 Aug 1861 Malt, Ribe, Denmark

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 16:19

Og her har du Poul med familie:
"
Ribe, Anst, Skanderup, Skanderup by, Et hus, 40, FT-1834,
Jens Knudsen 71 Enke Husmand
Kristen Jensen 34 Gift Indsidder
Ane Kjerstine Nielsdatter 39 Gift Hans kone
Poul Nielsen Korsgaard Kristensen 11 Ugift Deres børn
Jens Knudsen Kristensen 5 Ugift Deres børn
Niels Kristensen 2 Ugift Deres børn
"
Ifølge dette er det rigtigt med født ca 1823 også for ham...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-02-09 16:22

Samtlige personer i husstanden

Ribe, Anst, Andst, Andst Bye, 29, et huus, 29, FT-1834, A9043
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Otte Sørensen 41 Gift jordbruger, træskomand
Anna Nielsdatter 42 Gift kone
Niels Ottesen 13 Ugift søn
Maren Ottesdatter 11 Ugift datter
Søren Ottesen 8 Ugift søn
Elisabeth Ottesdatter 6 Ugift datter
Hans Ottesen 3 Ugift søn
Anna Kiestine Ottesdatter 1 Ugift datter

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 16:27

Der står da at de begge er 27 år ved vielsen:
"
POUL NIELSEN KORSGAARD
Birth: Skanderup
Marriages:
Spouse: MAREN OTTOSEN
Marriage: 23 APR 1851 Anst, Ribe, Denmark
Husband Age at Marriage: 27
Wife Age at Marriage: 27
"
Passer jo med begge født i 1823...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 16:33

Her har de været gift i 4 år og fået et par børn:
"
Ribe, Anst, Andst, Store-Andst, Markdannersvej ??, 48 et hus, FT-1855
Poul Nielsen Korsgaard 31 Gift husfader klodsmager Skanderup sogn, Ribe amt
Maren Ottosdatter 31 Gift kone husmoder her
Chresten Korsgaard 3 Ugift søn barn Skanderup sogn, Ribe amt
Otto Korsgaard 1 Ugift søn barn Skanderup sogn, Ribe amt
"
Og de er stadig lige gamle...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 16:53

Her bliver Marens forældre gift:
"
OTTE SORENSEN Marriages: Spouse: ANNA NIELSDR Family
Marriage: 26 NOV 1820 Anst, Ribe, Denmark
Husband Age at Marriage: 27
Wife Age at Marriage: 28
"
Bemærk mormonerne kalder ham Otte.

Han er så født ca 1793 og moderen Anna ca 1992...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 17:03

Men der er lidt knas med Poul...

Måske er han uægte barn?

Er det noget du har styr på...

Eller noget du ønsker belyst??

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 08-02-09 17:21

Citat
hvorfor står der så nævnt årstal 1830 ??
og ved bruden står der årstal 1825 ???

Det er det år de er vaccineret.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 08-02-09 17:28

Han er uægte - det står som det første ved hans fødsel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 20:00

Vaccineret, så havde det vist været bedre denne gang først at kigge i AO.
Men det var da sjovt at finde dem lige gamle så mange steder...

Og husk Kirsten, der er ikke noget forkert ved "uægte" barn.
Det forkerte er oversættelsen fra tysk: "Ohne Ehe", uden for ægteskab...

Kommentar
Fra : kisser49

Dato : 08-02-09 20:19

Hej til Alle 3

tusind tak, for alle de oplysninger, jeg er virkelig imponeret, så mange oplysninger, og så så hurtigt

alle Pouls børn havde jeg fundet, og det ser ud til at jeg havde fundet dem alle.

da jeg er ret ny ud i Slægtsforskning, har jeg nogle yderligere spørgsmål, som i måske også kan svare på.

1. vedr Pouls Fødsel, jeg havde gættet at han nok var uægte, men der står en hel masse i kirkebogen, og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der står, det er vist også lidt tysk, kan nogen evt hjælpe her ??
hvem at faderen??
er det Kristen Jensen, som Ane, iflg FT-1834, så senere er blevet gift med ??

iflg kirkebogen er han Født Poul Nielsen Korsgaard, men senere iflg FT-1834 har han fået tilføjet Kristensen, kan det være fordi at han er adopteret, eller er det fordi at Ane og Kristen nu er gift ??
(når jeg har fundet ham senere i livet), hedder han ikke længere Kristensen.

2. Vaccineret mod hvad, og hvorfor står det i kirkebogen ??

3. Svendgiversen: skriver iflg Mormornerne, har mormonerne et register, og hvor findes det?

håber at jeg også kan få svar på disse spørgsmål

indtil nu Tusind tak for de mange oplysninger, nu kan jeg fortsætte min søgning

hilsen og fortsat god aften
Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 20:54

Når jeg siger mormonerne, er det fordi jeg normalt begynder med deres store database
Family Search,som du finder her:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Det kræver lidt øvelse at bruge den, husk D for Denmark...

Den er sammen med folketællingerne her:
http://ddd.dda.dk/
de mest brugte elektroniske søge muligheder vi har.

Der naturligvis ikke er så præcise som kirkebøgerne, som du finder dårlige kopier af i AO:
Arkivalier Online, som du jo kender.

Og nej jeg tror ikke at...
"
Jens Knudsen 71 Enke Husmand
Kristen Jensen 34 Gift Indsidder
Ane Kjerstine Nielsdatter 39 Gift Hans kone
Poul Nielsen Korsgaard Kristensen 11 Ugift Deres børn
Jens Knudsen Kristensen 5 Ugift Deres børn
Niels Kristensen 2 Ugift Deres børn
"
Kristen Jensen er far til Poul, der jo hedder Nielsen efter moderen.

Og nok heller ikke en far Korsgaard, det er nok noget de først blev kaldt efter gården?
Var faderen kendt og akcepterede, skulle Poul jo have hans fornavn med sen efter...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 21:15

Noget der undrer mig:

>>Jeg har fundet Pouls fødsel i kirkebogen: 1784-1840, Frørup, Sønder Tyrstrup, Haderslev- opslag 82

>POUL NIELSEN KORSGAARD
Birth: Skanderup

Er du sikker på det er den rigtige Poul du har fundet?

Ifølge mormonerne er ham der gifter sig i 1851 med Maren Ottesen født i Skanderup...

Kommentar
Fra : kisser49

Dato : 08-02-09 21:54

Hej svendgiversen

endnu en gang tak for hurtigt svar

jeg er sikker på at det er den rigtige jeg har fundet,
iflg oplysningerne i kirkebogen for han vielse:
kirkebogen for Andst, Andst, Ribe - 1843-1873-opslag 15
Vielse: 23. april 1851 - Poul Nielsen Korsgaard og Maren Ottosen

der står der noget med Frørup, og derefter ført el, født i Skanderup
kan det tænkes at hans mor Ane er af Korsgaard slægt, og at det er derfor at han er døbt Korsgaard
og at han er døbt uden for sognet, fordi at han er uægte.

Alle de Korsgaard'er jeg intil nu har fundet, kommer alle fra Skanderup og Stenderup, og det område, og hans børn er alle døbt Korsgaard, og på nær en er de alle døbt i Skanderup.

hilsen og tak for hjælpen
Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-09 22:34

Godt, Kirsten,
det ville jo være ærgelig at finde en forkert Poul Nielsen...

Men
>Ane Kjerstine Nielsdatter 39 Gift Hans kone
i 1834, må jo så være født ca 1795.

Hun burde så indgå i den store folketælling 1801 som ca 6 årig, men jeg finder hende ikke?
Hverken i Ribe eller Haderslev amter? Iøvrigt mærkelig at Ribe når så langt østpå...

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 09-02-09 15:03

Citat
2. Vaccineret mod hvad, og hvorfor står det i kirkebogen ??

Det er en lovpligtig koppe-vaccination. Jeg mener at vide, at det nogen steder var præsten der vaccinerede folk.

Du finder også tit datoen ved konfirmationer.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 09-02-09 15:42

Jeg har kigget på dåben igen - den er godt nok svær.

Jeg får faderen til at være "ugifte Christen Jensen"

og så er der nogle navne...dåben er utrolig lang i forhold til de andre i kirkebogen, så nu er jeg blevet nysgerrig og har derfor spurgt på:

www.disdanmark.dk

efter hjælp.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 16:42

Ja, så er det nok alligevel den kommende ægtemand der er faderen.
Så forstår jeg ikke han kommer til at hedde Nielsen.

Der optræder jo også en Niels vist Poulsen Korsgaard blandt dåbsdeltagerne,
kan være et vigtigt spor til Marens familie...

Det er godt nok svært at læse,
jeg kan f.eks. ikke se der står Maren men nok Kirstin Nielsdatter..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 16:57

Jeg omtalte jo en anden Poul Nielsen...

stødte nu på ham her:
"
Ribe, Anst, Hjarup, Hjarup Bye og Sogn, et Huus, 41, FT-1840
Poul Nielsen 30 Gift Væver
Ellen Marie Lauritsdatter 36 Gift Hans Kone
Karen Korsgaard 8 Ugift Deres Børn
Marie Korsgaard 7 Ugift Deres Børn
Stine Korsgaard 5 Ugift Deres Børn
Niels Korsgaard 3 Ugift Deres Børn
Laurits Korsgaard 1 Ugift Deres Børn
"
Bemærk alle børnene hedder Korsgaard???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 17:39

Noget jeg også er stødt på er denne bog:
Korsgaard, Otto: Folkeliv i Skanderup Sogn. 24-107ff.

Fundet her:
http://www.histsamfund.dk/scr.php?screen=article&i=103

Kender du denne bog? og/eller Otto??

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-02-09 17:42

Citat
nysgerrig og har derfor spurgt på:

www.disdanmark.dk

og det er mig der svare

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 120 point
Dato : 09-02-09 17:46

Her er svaret så fra en hjælpsom sjæl på www.disdanmark.dk

(er det virkelig dig, eller er det bare fis dr_dem?)

Citat
Poul Nielsen Korsgaard født 10 Juli og døbt 12 Juli 1823
et uægte Barn af den anden Gang besvangrede Mette Kirstine Nielsdatter. Hun er født i Kolding; hendes Forældre skal være omflakkende Tiggere og hedder Niels Poulsen Korsgaard og Begg? Marie Jensdatter.
Til Barnefader har hun udlagt den ugifte Christen Jensen Knudsen som nu tjener hos Søren Juhl i Frørup; hans Forældre skal være Inderstfolk navnl: Jens Knudsen og Giertrud Jensd. Standrup
Karlen har ogsaa for Jordemoderen og andre Koner tilstaaet at være Fader til Barnet; det blev døbt i Kirken.
Faddere:
Jacob Madsen
Laur. Sehytt
Christiane Christiansdatter tj. hos Peer Clausen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 17:47

Og se så her:
Dons, gæstgiver i Anst, kirkeejer i ...... 11-Poul Nielsen Korsgaard Kristensen (12.7.1823-) Maren Ottosdatter, klodsmager i St. Andst ...

Noget jeg ikke kan tyde fundet her:
http://www.henrikbuck.dk/BUCHPUSLESPIL.pdf

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-02-09 17:48

jeg har ikke svaret endnu meeeen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-02-09 17:49

Mener at han hed med K sidst jeg kikkede

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 17:55

Jeg tror på det med Mette Kirstine Nielsdatter,
men hvorfor så >Ane Kjerstine Nielsdatter 39 Gift Hans kone i 1834?

Og hun er født i Kolding...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-02-09 18:06

Karen kon nu med den

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-02-09 18:07

Den er jo der

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 09-02-09 18:11

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 18:19

>Standrup må jo være Skanderup, ellers fantastisk godt læst dr_dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-02-09 18:20

svendgiversen
MetteStår der men det store k oven over laver problemer

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-02-09 18:23

ØHH svend????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 19:08

Ja, man har vel lov at spise lidt aftensmad.

Det store K forstyrrer, men der kan da aldrig komme til at stå Ane.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-02-09 19:11

Nej der står Mette når man kikke rigtig efter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 19:22

Fra DIS:

Tipoldeforældre:
24. Christen Jensen Knudsen, født 23 feb 1801 i Skanderup, Ribe, død 02 jan 1842. Han blev gift med METTE Christensdatter Nielsdatter.

Tip-tip-oldeforældre:
48. Jens Knudsen, født 04 sep 1763 i Hjarup, Anst, Ribe, død 25 nov 1840 i Skanderup, Ribe, stilling: Husmand. Han blev gift med Giertrud Christensdatter Buch, gift 12 maj 1792 i Skanderup, Ribe.

fundet her:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,495638,518659#msg-518659

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 09-02-09 20:24

I den originale folketælling (Ribe, Anst, Skanderup 1834 opslag 7) står der godt nok Ane, men det kan være en skrivefejl - det er før set.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 20:39

Ja og nu har vi forgæves søgt efter Ane Kjerstine Nielsdatter...

Mon alderen passer? Og Kolding er måske også usikker??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-09 21:20

En anden rettelse: Der er ikke nogen der hedder Sehytt i Danmark,
mon ikke det er en skytte af tysk afstamning: Schytt, ikke shit...

Kommentar
Fra : kisser49

Dato : 09-02-09 22:39

Hej Alle

i har godt nok haft travlt med at finde svar til mig - tusind tak for deltagelsen

jeg har lige nu mistet overblikket, nu vil jeg gennemgå det hele og mon ikke det kan bringe mig videre i min søgen.

jeg kan se at der er en form for pointsystem her, skal jeg lukke/acceptere hvet enkelt svar og så give stjerner, eller hvordan fungerer det ??

hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-09 09:45

Du lukker spørgsmålet ved at akceptere et svar.
Det må jo i dette tilfælde være Karens oversættelse fra DIS...
(Husk også at i DIS kan man ikke være annonym,
så mange afslører deres identitet ved at spørge begge steder).

Men du har jo mange løse ender endnu...

>den anden Gang besvangrede Mette Kirstine Nielsdatter...
Vil det sige at Poul har en storesøster/bror?

Christens familie finder du jo let ved at hægte dig på den store Korsgaar-Buch familie.

Men Mettes familie er sværere:
Født i Kolding, jeg finder hende ikke der. Kolding er jo under Vejle amt så længere Nordpå.
Og når de er omvandrene tiggere, bliver hun så registreret der hvor hun fødes??

Under alle omstændigheder er det gået fremad med din familie...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-02-09 19:08

Du skal ikke acepterer før vi er færdige skal jo lige finde Tip/Tip

dr.dem

Kommentar
Fra : kisser49

Dato : 10-02-09 22:03

Hej igen

jamen - så venter jeg med at acceptere, hvis i har lyst til at fortsætte "jagten"

det jeg i første omgang er mest interesseret i er at Følge Korsgaardsslægten i lige linie tilbage i tiden, fødslerne, vielser, og børn, og hvad der ellers kan være, ellers er jeg bange for at jeg ikke kan overskue det.
og så måske senere også sidegrene, så jeg vil gemme de oplysninger i evt må finde, om ægtefællers familier, til jeg når der til.

i må ha' fortsat god aften

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-09 16:45

Har du set jeg har skrevet et tips?
http://www.geni.com/last-name/Korsgaard

Du vil jo gerne have Korsgaard på plads først. Børnene har du jo, så før dem her:

Poul Nielsen Korsgaard født 10 Juli og døbt 12 Juli 1823, gift 1851 med Maren Ottosen født 1823
Mette Kirstine Nielsdatter født ca 1795, gift senere med Christen Jensen Knudsen (1801-1842)
Niels Poulsen Korsgaard født ca 1765 og Begg? Marie Jensdatter født ca 1770

Alderen på Mette stammer fra Ane den forkerte i folketællingen 1834
Og Niels og underlige Begg er skønnet født, og jeg finder dem ikke...

Der er mange Korsgaard, som denne:
http://knudhaaning.homepage.dk/Dueholm%20gods.htm

Mest Nordpå i Jylland??

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-02-09 21:05
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-02-09 21:08

Hent og print

Kommentar
Fra : kisser49

Dato : 12-02-09 23:55

Hej

jeg tror at jeg nu har fundet Pouls mor, morfar og mormor (tiggerne)

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Colding Kiøbstad, Laasbye Gaden No. 103, 129, FT-1801, B2816

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Poulsen 38 Gift Indquarteret Hosbonde Rytter ved Det Holstenske Rytter Regiment
Bette Marie Jess Datter 28 Gift Hans Kone
Mette Kirstine Niels Datter 4 Ugift Deres Datter
Kathrine Sophia Niels Datter 1 Ugift Deres Datter

der er desværre ikke noget fødested, men nu har jeg da lidt mere at gå efter

Hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-09 08:15

Godt fundet, men ikke noget Korsgaard?
Men Begg = Bette lyder sandsynligt for os jyder...

Han er så født ca 1863, jeg gættede på 65,
og hun ca 1873, jeg gættede på 70.

De må jo så være til at finde...

Han født måske i Aalborg, Thisted eller Vestjylland?

Mærkeligt med familien i Hjarup, hvor alle børnene hedder Korsgaard,
har de relationer til dine Korsgaard??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-09 09:39

Mon hende her var meget lille?
"
MARIA KJESTINE Christening: 09 NOV 1873 Rise, Aabenraa-Sonderborg, Denmark
Father: LORENZ PETER JESSEN
Mother: METTE MARIE PETERS HINRICHSEN
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-09 10:05

Der er mange Marie Jessen, især i Sønderjylland,
men de fleste har et andet fornavn før Marie?

Niels Poulsen er der jo rigtig mange af, selv født ca 1863.
Så uden en nærliggende Korsgaard bliver det svært...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-09 13:47

kan det være din maren ottesdatter ??

AndstAnstRibeAndst 18301843
konfirmeret
opslag 79 nr 3 maren ottesdatter
født 19 juli 1823 ???

otto sørensen hustru anne niels???
Senta

Kommentar
Fra : kisser49

Dato : 14-02-09 12:52

hej
jeg har nu været på jagt i kirkebøger og fundet noget som jeg tror passer.
opsumering efter dette er:

Poul Nielsen Korsgaard
Født 10. juli 1823 – Frørup, Sønder Tyrstrup, Haderslev (uægte)

Moder:
Mette Kirstine Nielsdatter
Født: 23. nov 1797 – Kolding Sct Nicolai, Brusk, Vejle – opslag 155
kan ikke tyde alt i kirkebogen, kan nogen hjælpe med det ??
Død: 26. jan 1868 (fra DIS- her står der godt nok nogle forkerte årstal: født 1767 og død 1868, så det kan ikke jo passe)

Fader:
Christen Jensen Knudsen
Født, 23. feb 1801 – Skanderup, Ribe
Død: 2. jan 1842

Mette og Christen Vielse: ???
-----------------------------------------------------------------------
Mette Kirstine Nielsdatter

Moder:
Bette Marie Jess datter
Født: ca 1773
(evt. Mette Marie Jessdatter, født 22. aug 1773 – Vamdrup, Anst, Ribe – opslag 50, nr 12 – fader Jess Dragon??)
fundet via FamilySearch, Mette Jessen, født 1773, Vamdrup, Ribe - fader Jess Dragon
hun passer med alder,
kan dog ikke læse så meget i kirkebogen, kan nogen evt hjælpe her

Fader:
Niels Poulsen (Korsgaard)
Født ca. 1763
Hvor ???
Forældre ???
Kun fundet i folketælling: FT 1801- Vejle, Brusk, Kolding Købstad,
Rytter ved Det Holstenske Rytter Gegiment

Søster:
Kathrine Sophia Nielsdatter
Født ca. 1800
Hvor: ??? måske Kolding
--------------------------------------------------------
godt nok mærkeligt, Poul Nielesn Korsgaard, er døbt Korsgaard, når hverken forældre eller bedesteforældre ikke hedder Korsgaard.

til Svend:
Noget jeg også er stødt på er denne bog:
Korsgaard, Otto: Folkeliv i Skanderup Sogn

jeg tror at Otto er Poul's søn, og jeg var også stødt på den en dag jeg søgte på Google, helt sikker en bog jeg vil prøve at få fat på.

Har du set jeg har skrevet et tips?
http://www.geni.com/last-name/Korsgaard
mange af de navne der kommer frem her fra min slægt, er dem jeg selv har tastet i mit GENI-slægtstræ

hilsen kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-09 14:03

Ja kirsten, en god oversigt,
men ikke nogen landvindinger på de sidste hårde grene.

Prøv at søge på Korsgaard, eksempelvis i Family Search, og noter de steder du finder...
Søg så på Poul Nielsen født 1863, og se om der er fælles sogne?

Du nævner ikke Poul, s evt. storesøster/bror?
...den anden Gang besvangrede Mette Kirstine Nielsdatter.

Og hvorfor der findes der en hel Korsgaard børneflok i nabosognet?
Med far også Poul Nielsen.

Måske kan du få nogen til at hjælpe med at søge i AO, ikke lige min hobby eller stærke side...

Jeg havde gættet det med sønnen Otto,
og mit tip var mere alment, din Korsgaard var bare mit sidst benyttede eksempel.

Kommentar
Fra : kisser49

Dato : 16-02-09 23:06

Hej

jeg lukker nu sagen, og siger tak for hjælpen, til dem der deltog, og tak for de mange tip
rart at der findes så hjælpsomme mennesker

Hilsen Kirsten

Godkendelse af svar
Fra : kisser49

Dato : 16-02-09 23:09

Tak for svaret karenD.

det var godt klaret, selv om du fik hjælp fra dis, jeg havde aldrig selv gættet hvad der stod.

hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 17-02-09 21:01

Velbekom