/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
boligbytte !
Fra : hovsada
Vist : 904 gange
100 point
Dato : 07-02-09 22:25

er der kommet nye regler om bytte af bolig(lejlighed) så udlejer kan modsætte sig , selvom man har boet 3 år i lejligheden ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-09 22:28

Nej der er ikke nye regler. Og hvis du har boet i boligen i 3 år, så kan du bytte. Dog er der en regel at du skal godkendes at den kommune som du flytter til. Men det plejer ikke at være et problem.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-09 22:30

Syntes du ikke du skal tage dig sammen ?
Citat
Ubesvarede 2
- Besvarede 35
- Annullerede 27
- Slettede 2
Ialt 66

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-02-09 22:55

pia - har DU er problem ?

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-02-09 22:58

granner...står det nogen steder officielt...er lige blevet oplyst om det modsatte i går !!?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-09 23:15

Regler for bytte af lejlighed

Som lejer har man ret til at bytte sin beboelseslejlighed med en anden lejelejlighed hvis:
Man har boet i lejligheden i mindst tre år
Lejligheden kun anvendes til beboelse
Lejligheden ved bytning ikke bliver beboet af mere end én person pr. beboelsesrum
Hvis udlejer også bor i ejendommen, skal der være mindst 7 lejligheder
Bytte er almindelig genudlejning
Den, man bytter med, overtager lejemålet på en ny kontrakt. Det vil sige, at når man overtager en lejlighed ved bytte, har man ikke dermed ret til at fortsætte lejemålet på samme kontrakt som den, der bytter lejligheden væk. Set fra udlejernes synspunkt er bytning det samme som at genudleje lejligheden.

Udlejer ønsker at modernisere inden bytteparten flytter ind
Afhængigt af om udlejer ønsker at fastsætte lejen efter ”det lejedes værdi” eller om han ønsker at beregne sig frem til lejen, er udlejers forpligtelse ved byttet forskellige.
Hvis udlejer vil fastsætte lejen efter det lejedes værdi, skal han inden én måned efter bytteanmodningen er modtaget af ham, indbringe sagen for huslejenævnet, der forhåndsgodkender en leje. Bytteparterne kan nu sige ja eller nej til at fortsætte med byttet.
Hvis udlejer vil beregne lejen skal udlejer ikke indbringe sagen for huslejenævnet. Udlejer må da oplyse hvilken leje han vil opkræve, og parterne må da sige ja eller nej. Den nye lejer har efterfølgende mulighed for at få prøvet, om lejen er lovlig.
Praktiske problemer
A og B ønsker at bytte lejligheder. A’s lejlighed er gammel og ikke moderniseret, men billig. A ønsker at bytte med B, men A’s udlejer ønsker at modernisere A’s gamle lejlighed, inden B flytter ind. Derved bliver den leje, B kommer til at betale betydeligt højere end den leje, der var gældende, da A og B aftalte at bytte.

Hvis den ene eller begge lejligheder tilhører et alment boligpolitisk selskab, kollegieselskab eller stiftelse, skal indflytter opfylde de særlige vilkår, der gælder for overtagelse af den type lejligheder. Dette gælder også, hvis den ene eller begge lejligheder er ungdoms- eller ældreboliger.

Særlige vilkår vil fremgå af vedtægterne for den pågældende udlejningsform.
Ved bytte med en restlejlighed der ligger i en andelsboligforening, kan foreningen kræve, at den tilflyttende lejer bliver andelshaver.

Vores mål
LLO arbejder på at få ændret byttereglerne således, at lejerne frit kan bytte lejlighed med hinanden - uden huslejeforhøjelser.

Man bør kun underskrive en opsigelse, der er tydeligt betinget af, at byttet bliver en realitet.
Man har ikke ret til at bytte en lejelejlighed med f.eks. en andelslejlighed eller et hus. Dette kan kun lade sig gøre, hvis udlejeren er indforstået med det.

Er du i tvivl om dine rettigheder, kan du altid henvende dig til Lejernes LO i Hovedstaden.

Herfra http://www.llo.dk/sw308.asp --- siden er fra 2006, men de burde om nogen få rettet reglerne hvis de var ændret

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-02-09 23:21

jeg fik oplyst at det var ændret i 2006

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 07-02-09 23:28

Citat
pia - har DU er problem ?
Det tror jeg helt sikkert hun har.

Lige en anden ting, hvorfor skriver nogle bruger sådan?

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-09 23:48

Det der er nyt at at kommunen vil godkende lejemålet for ikke at få dårlige betalere ind.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-02-09 05:16

At kommunen vil godkende nye lejere er ikke ny praksis, jeg skulle f.eks godkendes til min nuværende lejlighed bopæl for 25 år siden.

Men det er nok lokalt bestemt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-02-09 13:35

Jeg kan forestille mig at det eneste problem med bytte som kan opstå, det er hvis du bor hos en privat udlejer som har få lejligheder.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 08-02-09 18:55

jeg har ikke været aktiv bytter de sidste 3-4 år, men fik pludselig en mulighed, hvor så dette problem med en udlejer , som kunne modsætte sig blev nævnt !

jeg bor ikke hos privat udlejer(boligselskab) og ejendommen, som var aktuel har mindst 8 lejeboliger.Men lejeren er en gammel dame, som ønsker sig noget mindre og jeg fik så oplyst af en anden i ejendommen at udlejer, nok hellere ville vente på at hun forsvandt af "naturlig vej", så lejligheden kunne moderniseres og udlejes for det 10 dobbelte !

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-02-09 19:53

Ja det er synd at der spekuleres af private der ejer ejendomme.

Men hvis du ønsker at bytte så er der mange steder på nettet hvir man kan lægge annonce ind.
Det har min ene søn gjort og han fik byttelejlighed indenfor 4 måneder.

http://www.boligstedet.dk/boligannoncer/20173.shtml