/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Persephone
Fra : svendgiversen
Vist : 930 gange
51 point
Dato : 07-02-09 12:00

Jeg har lige læst en mærkelig, uhyggelig bog: "Duma Key" af Stephen King...

I den optræder et dødens skib eller gudinde Persephone?
Lyder græsk, men hvem var det/hun??

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 61 point
Dato : 07-02-09 12:05

Troede lige det var et spørgsmål om et teleselskab

http://en.wikipedia.org/wiki/Persephone

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-09 13:25

Persephone var datter af hovedguden Zeus' søster Demeter (gudinde for landbrug og beskytter af ægteskabet) og Zeus selv (Zeus var således både onkel og far - besværlige familieforhold

læs mere her http://www.froebelsem.dk/stjerner/jomfruen.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 13:37

Der står så meget på nettet om Persephone

Bl.a dette

Citat
Demeter havde stadig ikke forliget sig med Olympen, og hun nægtede nu al korn at gro, hvilket selvfølgelig fik katastrofale følger for menneskene. Zeus søgte at gribe ind med tilbud, det ene mere fristende end det andet, men intet ændrede Demeters beslutning. Til sidst måtte Zeus sende Hermes (Merkur) ned til Hades. Men inden Hermes fik Persephone med sig op, fik Hades lokket hende til at spise af et æble, så hun aldrig skulle glemme sin plads i underverdenen. Resultatet blev, at Persephone tilbragte to trediedele af året på jorden og en trededel i underverdenen som Hades' dronning. Siden da fejrede man hvert forår Persephones tilbagevenden til jorden, markerende en ny såtid.

http://www.astroleg.dk/WEBSITE-DK/_tema/virgo.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-09 13:50

Foreløbig tak til jer alle tre...

Ikke æble men granat æble frø, men det er ikke hoved pointen:
Her er Persephone jo nærmest fremstillet som en positiv person, nærmest et offer der bliver narret.
I bogen er hun et uhyre...

Hvordan kan en amerikansk forfatter i den grad tilsvine en stakkels græsk gudinde?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 14:00

Hun er ikke en "positiv" person året rundt, men kun i den periode, hvor hun befinder sig på Jorden

Her er der så tale om 6 mdr. andre steder står der, at hun er på Jorden 9 mdr.

Citat
Gift med Hades og derfor dronning over Dødsriget, men hun bor kun i Underverdenen halvdelen af året. Hun er datter af Zeus og Demeter – kornets og alt der spirers gudinde.

Persefone blev bortført til Underverdenen af den forelskede Hades. Hendes mor forlangte at Zeus skulle tvinge Hades til at aflevere hende tilbage. Men for at gøre alle glade og ingen sure besluttede Zeus, at Persefone skulle være i Underverdenen halvdelen af året og oppe på jorden den anden halvdel.

De seks måneder om året hvor Persefone er sammen med sin mor de begge lykkelige og alt i jorden spirer og gror. Men når hun er i Underverden, bliver Demeter trist og afgrøderne visner. Derfor er Persefone også gudinde for frugtbarheden og alt hvad der spirer om sommeren men visner om vinteren.

http://gammel.jyske-opera.dk/zmain/default.asp?breaker=1&url=http%3A//gammel.jyske-opera.dk/articles/articlesList.asp%3Fr%3D425%26lrt%3D2%26lid%3D425%26artpage%3D1

Bogen har jeg ikke læst, men er det ikke noget med at i det øjeblik kan flytter til Duma Key, så sker der underlige ting.

Når Persefone er i Underverdenen, så visner afgrøderne, når hun er på Jorden så spirer afgrøderne igen.

Så længe personen er på Duma Key sker der så ikke underlig ting ???

Jeg har ikke læst bogen, men kan det på den måde sammenlignes ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-09 14:18

Jeg har heller ikke læst bogen - men tænk også på at Persephone jo har "smagt døden" /granatæblefrøene - Hades er jo dødsriget - så derfor passer navnet vel til dødens skib

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-09 14:25

Ja der sker meget underlige ting på øen Duma Key.

Og alt det onde skyldes Perse = Persephone?
Også navnet på et råddent skib fyldt med Perse' s døde ofre...

Hun afviger stadig meget fra den græske gudinde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 14:43

Citat
Hun afviger stadig meget fra den græske gudinde.

Når hun var i Underverdenen var hun jo ikke god, det var kun når hun var på Jorden hun sammen med sin mor blev god.

I bogen er det vel i overført betydning. Det er først da xxxx flytter til øen, der sker underlige ting. Han er kommet til "Underverdenen" eller ????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-09 15:08

Vi kan vist ikke komme det nærmere, og Luffe var først med Persephone...

Det der sker er for uvirkeligt for mig, der foretrækker en rigtig krimi, ikke en thriller,
men jeg fik bogen i julegave.

I en rigtig krimi har hovedpersonen iøvrigt heller ikke private problemer på hjemmefronten.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 15:12

Citat
I en rigtig krimi har hovedpersonen iøvrigt heller ikke private problemer på hjemmefronten.

Det er vist en hjemmebrygget udtalelse

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 15:15

http://www.boghandel.dk/webapp/wcs/stores/servlet/product-10001-10002-637863-100

Så er det slut for mit vedkommende at lede efter mere om Persefone og Duma Key

God weekend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-09 15:42

Tak for svaret LuffeA.