/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Momsangivelse
Fra : davido
Vist : 2146 gange
20 point
Dato : 06-02-09 22:33

Hej

Jeg har lige været på SKAT Momsangivelse via nettet
og skulle indberette min moms

Eks. Har købt varer for moms Købsmoms (indgående moms) 6000 kr
og solgt varer for moms Salgsmoms (udgående moms) 3000 kr

men der står Negative beløb indtastes med foranstillet "-" (minustegn). Derfor når jeg sætter minus foran Købsmoms (indgående moms) -6000 lægger den bare alt til i afgiftsbeløb i alt..... Er det korrekt eller gør jeg noget forkert?

I bund og grund lyder det fornuftigt ud men jeg er LIDT i tvivl.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 06-02-09 23:18

Du skal ikke taste minusser - sammentællingen skal til gengæld give et minus, altså penge tilbage på -3000. Det hører til undtagelserne at der skal tastet minus foran købs- eller salgsmoms. I alle normale tilfælde er begge dele positive.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-02-09 23:19

Efter hvad jeg kan se har du ombyttet ud- og indgående.

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 30 point
Dato : 06-02-09 23:25

Hvis det er som davido har skrevet, at der er solgt for 3000, men købt for 6000, så er det rigtig nok, og sammentællingen skal give -3000, hvilket udløser en udbetaling, det kan sagtens forekomme i et enkelt kvartal, måske en opstartsituation (køb til lager).

Husk dog, at varesalg/varekøb er fakturaer/købsbilag, der er dateret i perioden, også dem du ikke har fået betaling for/har betalt i kvartalet.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-02-09 06:35

Du skal ikke sætte "-" tegn hverken foran din købs- eller salgsmoms. De 2 tal for købsmoms og salgsmoms skal bare indtastes.
Normalt sælger man mere end man køber, men det omvendte kan også ske. Du tager salgsmoms 3000 kr. og trækker købsmoms 6000 kr. fra og dermed får du en negativ momsangivelse på - 3000 kr.
Det er i dette felt du skal taste "-" tegn, da det betyder du skal have moms tilbage. Nu bruger jeg stadig den gamle papirudgave til udfyldelse, men også her skal man skrive "-" tegn foran beløbet, når det bliver negativt.
Dette sker når man investerer f.eks. i maskiner, inventar m.m. så kan man godt købe for mere end man har solgt.

Håber du blev lidt klogere.

hawaii7

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-02-09 08:51

det er forkert Hawaii
hjemmesiden regner selv beløbet ud og der skal aldrig indskrives fortegn.

Personligt synes jeg systemet er idiotsikkert:
hvad har du faktureret og hvad har du betalt?
- andet skal ikke oplyses og der skal hverken fortegn eller udregninger til...

Første gang man er på hjemmesiden skal man selvfølgelig lige orientere sig.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-02-09 10:08

der KAN være tale om negative tal, hvis du i perioden har taget en del varer retur, eller lignende og dermed har et negativt salg, så får du også en negativ salgsmoms

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-02-09 10:10

Selvfølgelig... mit erhverv er liberalt...
tak

Kommentar
Fra : davido

Dato : 07-02-09 17:50

Hej

Jeg kan se der ikke skal minus foran købsmoms for så lægger den det hele sammen.

Men så er det da ikke nemt når der står Negative beløb indtastes med foranstillet "-" (minustegn). :(

Jeg var forvirret men nu tror jeg at jeg er med ;)

Så noget andet Busken du skriver følgende:
Husk dog, at varesalg/varekøb er fakturaer/købsbilag, der er dateret i perioden, også dem du ikke har fået betaling for/har betalt i kvartalet.

Er det rigtigt??

For jeg har solgt ydelser i November men har først fået betaling i Januar 2009... vil det sige at det skal med??? Jeg har ikke taget det med endnu, da jeg ville tage det med til Januar kvartal.

Hjææælpppp ;)

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-02-09 17:55

Ja, det er rigtigt.

Citat
Så noget andet Busken du skriver følgende:
Husk dog, at varesalg/varekøb er fakturaer/købsbilag, der er dateret i perioden, også dem du ikke har fået betaling for/har betalt i kvartalet.

Er det rigtigt??

For jeg har solgt ydelser i November men har først fået betaling i Januar 2009... vil det sige at det skal med??? Jeg har ikke taget det med endnu, da jeg ville tage det med til Januar kvartal.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 08-02-09 00:35

Ja, det er rigtigt. (at man skal svare moms i den periode fakturaen tilhører) -

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108153&chk=201819#pos

Godkendelse af svar
Fra : davido

Dato : 25-02-09 21:24

Tak for svaret Busken.