/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Rust
Fra : lemax
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 06-02-09 21:24

Hej
Min mc. har stået opstaldet i nogle år og jeg vil gerne klargører den til foråret.Kan se at den har fået rigtig "gravrust" på crom og fælge og div.steder der ikke kan fjernes med alm. polermiddel
Har i et rigtig godt forslag , til at fjerne dette ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-09 21:31

Såfremt det er rustet gennem cromen, hvilket noget tyder på, altså når det ikke kan poleres væk med Autosol el.lign.....så er der ikke noget at gøre for så er cromen væk de steder....det eneste er at leve med det eller få de angrebne dele omforcromet

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-02-09 02:36

Du får ikke cromen igen, men rust kan fjernes med afkalkningsmiddel af hexafosfattypen (lad rusten være gennemvædet mellem 10 og 30 minutter, alt efter tykkelse). Det kræver bare, at metallet OMGÅENDE HEREFTER renses med f.eks amoniak og rustbeskyttes.
Til behandlede cromflader kender jeg kun klar tectyl, mens pletterne på lakerede flader lige så omgående skal have skrabet kanter rene (da både rust og væske ofte trækker ind under lakkanten) og behandles med en zinkgrunder, gerne fortyndet med lige dele fortynder ved første påstrygning.

Kommentar
Fra : Alte

Dato : 06-04-09 18:38

Jeg har en bil med trådfælge, som havde samme problem, nemlig rust, der visse steder havde ødelagt chromen.
Jeg lavede nogle små (som en 5'er) skiver af en slibesvamp (det der svarer til det grønne på en grydesvamp) og monterede på en Dremel, og i løbet af nogle timer, havde jeg 4 flotte fælge, helt uden rust. Der hvor der ikke var mere chrom, blev der blankpoleret stål, som ligner chrom.

Hilsen Alte